Shampoo?
Funderar lite på vad ni rekommenderar för shampoo när man ska bada sina råttor? Och hur man får dom ren på bästa sätt? ^^
Hört att han- och honråttor är olika i pälsen, så om det har nån betydelse för vilket shampoo som rekommenderas så har jag hanar
Inte bara allmänna råd som står på 'vanliga råttfrågor', utan vad DU tycker funkar bäst :)
Jag har använt hundschampo, tyckte inte det funka, för tåttisarna kunde klia sig ibland efter det. Så nu kör jag på barnschampo, tycker det är milt och bra och lätt att skölja ut ur pälsen :)
Jag använder allergi vänligt shampoo/balsam eller hundschampoo/balsam - Dock rekomenderar jag inte alla hundshampoon pga att dom är tungt parfymerade
Några speciella märken ni använder? :)
Min syster använde bebisshampoo då det är naturellt om du hittar rätt. Eftersom det är till bebis och dem låste ju ha ekologiskt och bra!
#3 Mitt fungerar bra :) Med de är ju till valp och kattungar så.
#4 apotekets och sedan det jag hittar i djuraffären, sist var en mycket parfymerat shampoo tyvärr s¨den rekomenderar jag inte fastpälsen blev superbra :c
får hålla utkik nästa gång man är ute o handlar, o prova sig fram helt enkelt ^^
#7 så enligt dig funkar vanliga hundshampoon sålänge det inte luktar massa? ^^
Jo, men man kan kolla lite extra på vad det man köper utifall att. samt komm aihåg att kolla så det inte är att man måste späda ut shampoot. ( det är rätt vanligt tydligen )
#9 står alltid o läser extra på allt nytt det köps in till råttorna, dom som är med o handlar börjar bli lite less på mig heh..
Men tack för svar :)
Jag frågade i djuraffären om detta, och fick infon att det finns speciellt schampo för råttor, men att det är väldigt svårt att få tag på men att jag inte skulle använda schampo till andra djur pga att ph-värdet är annorlunda i dom.
#11 Det ska jag kolla upp :D
Jag har använt babyschampo. Tåttarna luktar himmelskt efteråt, och det är lätt att skölja ur!
Jag har antingen esprees valp shampoo eller barnängens shampoo för bebisar.
inga starka dofter i nån av dessa å båda är super milda
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Hemköps Garant märke "Såklart" använde jag för min råtta. Oparfymerad och färg fri
Jag använder barnängens bebis shampo. Sån som är inte farlig för ögonen. Tänkte om bebis ögon tål detta borde råttorna tåla det ^^ så luktar dem bebis, underbart. Tror de är någon olja i, inte säker, färgen på schampot är iaf olje-färgat om ni förstår ^^
På Arken zoo finns det råttshampoo :)
Tack för svar alla! ^^ #17 har du provat det? ^^
Ja
Har köpt hem Groomers Goop som är det ultimata "rengöringsmedlet" för djur.
Innan har jag dock använt samma som #15 nämner Garants "Såklart", finns på de flesta Willys butiker. Det är ett allergischampo som jag själv använde när jag var allergisk.
Har använt olivolja på svansarna, är ypperligt för att lösa upp smuts.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag använde valpshampoo från Djurmagazinet. Jag tappar upp lite ljummet vatten i handfatet och häller i ca. tre droppar i vattnet.
Parfymfri intimtvål har jag alltid använt. Den är mild och lite surare än vanlig tvål, så därför kör jag på den.
#22 Varför har du valt de? Den har ju ett PH värde som är rekomenderat för underlivet. Är de då bra att använda de till råttor? :O
#23 När man är torr i huden har man oftast ett högre pH än om man inte är torr. Lågt pH = bra för torr hy. Ne de tar inte skada av att den är i ett annat pH. Dessutom löddrar den mindre och och därför snällare mot deras päls+skin. Kan inte tänka mig att ett mildare människoschampo skulle vara snällare. ;)
#24 Ja jag läste de precis på min sådan flaska! :)
Nej mildare människo schampo skulle absolut inte vara mildare! :P