Teckningsarv?
Kanske inte så enkel fråga, ;)
Är roanteckningarna dominanta? Typ teckningarnas agouti eller kan man få andra varianter i en kull? Och får 2 råttor med roanteckningar (husky, striped) tveklöst bara roans?
Ja, det är teckningsgenetik men jag vill verkligen veta. :)
Era erfarenheter?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Behövs väl två uppsättningar roan för att det ska bli roan i kullen, alltså att båda föräldrarna bär på det? Usch jag är kass på just roan. Sorry. Men har iaf fått för mig att dubbelt behövs för att det ska gå igenom och det är väl så att två roans bara får roan? Skulle nog inte gett mig i kast med den där frågan känner jag. Har jag fel vill jag iaf utan tvekan a rätt svar av någon som är säker, jag tjuvkikar på din tråd här tills någon kommer med ett perfekt svar.. ;P
Ja jag har inte kommit fram till något.. ingen verkar vilja röra teckningsgenetik mer än jag och jag hittar ingen info. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Men just roan har jag för mig behövs dubbelt för att slå igenom. Hallå alla som vet, skrik till här nu!! ^^,
Roan är recessivt. Det dyker bara upp om båda föräldrarna bär på någon av teckningarna.
Jag har också letat efter info om teckningsgenetik, utan någon större lycka.. hittade nån sida för längesen om hur hooded/berkshire ärvs, men det är allt. Kommer dessutom inte ens ihåg hur genetiken för de varianterna såg.. :/

#4 så jag hade inte så fel.. ^^,
Men nu kommer en klurig en… :)
Om båda föräldrarna bär på genen.. får dom bara roans eller även andra teckningar?

Om de bara bär på roan så blir inte alla roan i så fall, är ena hooded tex som bär på roan och den andra är roan så blir ju en hel del roans i kullen, men om både bara bär på roan så är det väl fullt möjligt med någon enstaka, jag menar två dumbobärare kan ju få dumbo, funkar det på samma sätt där mån tro.?
Teckningar är inte min specialitet heller. färger är enormt mycket lättare. Grejen med teckningar enligt de jag pratat med är att de är krångligare än färger. Det ärvs inte lika enkelt utan handlar om vitfläcksanlag osv. Jag har försökt lära mig teckningsgenetiken men ingen verkar kunna så mycket om det och personen jag bombar med frågor om det mesta är inriktad på otecknat så hon har aldrig satt sig in i det.
Men det kan dyka upp annat också. i roankombinationer brukar det dyka upp hooded och eubk med. jag kan inte svära 100 på hur det ser ut om båda är Roan och inte bara bärare men jag tror inte det dominerar helt då för vad jag har läst är roan genen helt recessiv. Men det jag vet säkert är att är den ena roan och den andra tex eubk kan det dyka upp annat. I min kull dök det upp husky roan, striped roan, hooded och eubk.
i r8forumet finns det många fler genetikkunniga så där får du säkert bättre svar :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Parar du två anlagsbärare av roan, får du 25 % roan och 50 % anlagsbärare och 25 % icke anlagsbärare! 
Grodan! Jag skulle kunna krama dig!!! Där har vi ett svar jag kan använda!!! :)
kram kram
#10 Det gäller ju alla recessiva anlag. :)

roan och alla andra teckningarna är inte i samma lokus så beror dom inte på varandra.
mäst av tecknade varianter ligger på lokus H
H/H = full color
H/h = eubk
h/h = hooded (h/h + roan = striped roan, eller vad kallas det i sverige?)
H/hi = irish
hi/hi = ambk
he/he eller hn/hn = capped (och masked/bew)
he(hn)/hi = variegated
MEN alla behöver också 'modifiers' (sorry vet inte ordet på svenska) att motsvara standard.
och, alla tecknade varianter är inte genetiskt vad dom ser ut, tex dålig variegated kan vara också he(hn)/h, eller dålig eubk kan vara också H/hi, även self kan vara genetiskt H/hi (eller djur som har vita tassar och lite vita i magen kan vara genetiskt self (H/H) och det här alla beror på 'modifiers'