Vildråtta
Det verkar som att en råtta har flyttat in i vår källare, precis utanför dörren. Vi har sett skymten av en svans och någon filur gräver runt och bor i ett hål i väggen. Om vi köper en råttfälla som bara fångar den och inte dödar, klarar råttan sig om vi släpper ut den i skogen då? Nu har den ju gjort sig hemmastadd i vår vägg… :)
Probleme med att vänta som #1 skriver är att råttan kommer kunna förstöra otroligt mycket av väggen som inte syns utåt så att fånga in så snart som möjligt är nödvändigt om man inte vill riva hela väggen till slut.
Vad ni ska göra med råttan kan jag tyvärr inte svara på, har den vinterpäls borde det inte vara några problem att släppa ut den men bor den inne så kan det hända att kylan blir för mycket och då är det nästan humanast att avliva (av ex jägare eller liknande)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Att vänta med att släppa ut den kan också riskera att råttan hinner dö dit, och det är inte kul när det börjar lukta så fort det blir lite varmare ute.
Bästa chansen för råttan är att ni försöker fånga in den och släpper ut den ganska omgående, så länge den ser frisk och kry ut, och har tillräckligt med fett på kroppen. Ser den tunn och trött ut tror jag faktiskt att avlivning är det snällaste ni kan göra för den.
Vet inte vad som är bäst att göra. Kanske går att ta kontakt med viltrehabiliterare, Katastrofhjälp Fåglar och Vilt, http://www.kfv-riks.se/. Det känns väldigt tråkigt om råttan inte överlever.
#1 Ditt ''och'' och ''mat'' är länkade. Det är skräp och rensa bort de med en gång.Minns inte vad det heter. Det är dåligt för datan. Jag hade det och det räckte bara med att göra en systemåterställning. Kolla upp de med en gång, det är jätte dåligt för datan har jag läst! :O
#1 Här har du länk! :)
Något med Safe-saver och adwear i datorn. Gå in i kontrollpanelen- Program och funktioner och leta efter Safe-saver eller Adwear, om du inte har de så gör en system återställning. Jag fick det skräpet i min dator genom Fokus och de ''smittas'' till andra datorer!
#4 Jag tror inte att de skulle göra något, då vilda råttor är skadedjur. De skulle förmodligen bara fånga in den och avliva den med en gång.
Ja, det är möjligt, men man hoppas ju att de även bryr sig om råttor. Tänkte nog mest att det kanske går att få råd vilket de tror är bäst.
TS, om du inte vill döda den, så fånga den snarast, ge den ett skrovmål och släpp ut den långt bort, gärna på andra sidan ett vattendrag. Råttor flyttar gärna in när det är kallt, men det betyder inte att de inte har päls för att klara sig ute. Ju längre den bor i värmen desto sämre kommer den att klara sig ute, för då anpassar den sig till värmen.
Jag sällar mig till skaran, fånga in den och släpp ut den omgående. Inte bara kan den ställa till med en hel del ofog (extra farligt om den skulle gnaga av en sladd och orsaka eldsvåda), är det en hona kan den bestämma sig för att starta familj - och då har problemet genast blivit något större ;)
Tack så mycket för alla svar! Ja, mamma ville ju döda den med råttgift eller liknande, men det är så himla hemskt! Så jag sa att det får hon inte. Hon gick med på att släppa ut den, men jag känner mig taskig för det är ett litet liv och om jag bara släpper den i skogen kommer den säkert dö nu när den bott i väggen så länge :(
Vi bor vid en stor å, som ligger en bit ifrån en tågstation. Tror ni man kan släppa den där?
Hur är det med sjukdomar och så? Tänk så drar jag in något till mina råttor när jag har den i buren och åker iväg med den och så!
Bra att ni inte använde råttgift, av två anledningar. Den ena är för er och den andra är för råttan.
Delvis är det enormt plågsamt för råttan att dö av giftet och sedan kan råttan lägga sig och dö vart som helst i huset och väggana och börja stinka, då är det riva väggar som gäller. Det fick vi göra med vårt kök när jag var runt 5-6 år. Fullt med råttor, både levande och döda.. hua.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
kan man inte bara fånga in den och boa i en kartong och flytta den till skogen? Då blir ni ju av med råttan och råttan (om den inte klarar sig själv) får ett varmare korttids boende i en kartong?
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
#6 vet inte hur man gör är inte händig på sådant så någon annan får hjälpa mig med det.
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#6 Tack ändå :) :)
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#14 Sök bara på ''systemåterställning'' i menyn så trycker du på den så är de bara att läsa sen. Man måste testa någon gång! :)
Men se till att få bort de fort bara :O