Suck...
Måste nog snart dela på mina två pojkar. De spänner sig mot varandra, liknar 2 kängru som ska slåss, sedan börjar den mörka jaga den andra. Än är det inget blodvite men vill inte det ska uppstå.
Men jag vill inte ha ngn av dem ensam, så även om de spänner sig mot varandra *rangordningstjafs?* kan det funka med bebis pojk på 5-7 veckor?
Placerar inte om ngn av dem då de är mig för kära.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag fick sära på mina två pojkar pga samma problem, släppte ihop dom med en till liten kille på 6 veckor lite senare, och det funkar toppen. Som du säger så är det troligen rangordningen som spökar, då dom bara är två.
Då har dom ingen rangordnings balans, antingen är man lägst eller högst och ingen ger sig. för ingen av dom vill vara lägst utan läxar upp varandra. Nu skall mina även få flera små vänner om några veckor i 6 veckorsåldern och jag tror inte att det kommer vara några problem där heller, för då skapas en balans i flocken… =)
Så jag tycker att du skall testa, och de som gäller är ju som vanligt när man skall släppa ihop råttor med nya flockmedlemar, inte direkt i buren utan på ett ställe där ingen av dom vart =) Men det vet ju som sagt dom flästa om =)
Lycka till iallafall !!!
Menar du sätta in en/två ny/a bebis pojk/ar i samma bur som dem efter de träffats på neutral plats?

Jag valde ju att bara köpa en till liten kille i början för att se hur det skulle funka. Eftersom att jag var rädd att dom andra två som gnabba hela tiden skulle ge sig på den lilla. Vilket dom inte gjorde.
Så jag tog ut mina två pojkar och satte dom i soffan på en filt. Fast jag satte ner den nya lilla killen först sedan dom större pojkarna, oftast kan man börja med en åt gången, men jag tycker man vinner mer på att sätta ner båda så att den ena inte hinner bossa före den andra.
Sedan så ser man ganska fort om dom gillar varandra eller inte, mina lucktar väldigt mycket i baken på andra råttor, dom kan brottas lite och man kan höra pipningar, men de är oftast från de mindre som är lite mer osäkra.
Men aldrig något våld har uppkommit, sedan låter jag dom springa runt där lite och efter ca 10-15 minuter så sätter jag ner en skål med vatten och lite ärtor i och ser om dom är sugna på att fiska ärtor, då dom älskar det =) Jag brukar också passa på att städa ur buren från botten till galler, skålar och rubbet för att den inte skall vara revirmärkt.
Sedan så kan man ju se till att ha ett extra hur eller gömställe i buren så att dom kan gå ifrån varandra ibland. Men för mig har det funkar bara bra! och nu kan jag nästan släppa in vilken hane som hälst till mina pojkar =)
Lät hoppfullt sedan om mina accepterar är en annan sak. Se om jag kan finna en bebis pojk endast då registrerad, har lite för dålig erfarenhet av råttor med okänd bakgrund. Nu har ju dessa det i o f.

hehe okej… =)
Det är bara att leta, Srs finner du ju på iallafall kan man ju alltid
hoppas… Annars så är väl du medlem på zoonen också? Har för mig det, känner igen din bild och ditt alias… Zickan på zonnen har ju råttungar, fast dock inte leveransklara på ett tag, och jag tror att hon reggar sina. Det beror helt på, jag skall köpa av henne nu ur de kullar som är födda nämligen. Annars är det ju säkert många där och även här som har det, då de är många som är emot att köpa råttor utan stam/reggbevis, jag skall ju inte börja regga mina förens i oktober så de är ju lite sent ute..
Men lycka till =)
#5 Jag har inte bråttom, kan vänta på den rätte..

Okej..=) Men de är bara att kolla sig omkring, men som sagt
om du är på zoonen, så tycker jag att du skall kontakta Zickan där, beroende på vart du bor dock kanske också… Hon bor ju i Sthlm trakterna…