mager
min ena råtta (har tre) har blivit smal. de andra två är riktiga tjockisar men denna har alltid varit smal. nu har hon blivit lite för mager. vad ska man göra. hon har aldrig varit lika matfrisk som de andra och de tar gärna mat före henne. ändå upplever jag att det är hon som bestämmer av de tre. kan hon ha brist på nått eller ska jag mata henne separat?
Har du kollat igenom henne ordentligt. Ser hon ok ut i munnen? Luktar det något i munnen? Är hon kladdig i ögonen?

har kollat henne ordentligt men hittar inget fel. hon ser ut som vanligt bortsett från att hon blivit magrare då. tänderna verkar va ok och jag ser ju att hon äter. men nått måste det ju va???
Är hon gammal?

hon är ca 9 månader. så hon är inte gammal.
Försök mata henne separat, ifall hon inte får ha maten ifred för de andra. Om de andra inte saknar något i kosten så bör ju inte hon heller det, så länge hon får i sig tillräckligt med mat.
Håll henne under lite extra uppsikt så du kan agera snabbt ifall förändringar till det värre inträffar. En mager råtta är en försvagad råtta, då kan sjukdomar gärna slå till. (samma som med tjocka råttor, såklart.)

jag har hållit koll på henne idag och ser att hon nog inte får ha sin mat riktigt ifred. kan ju va det som är problemet. men tycker det är konstigt eftersom jag upplever henne som ledaren bland mina tre råttor. men jag får nog försöka mata henne separat.