Vad är Freja??
Färgen är svår att svara på i det här stadiet men hon är Husky Roan. Hur såg hon ut som bebis?
Husky - Teckningen
Roan - Blekgen, detta innebär att Hela råttan kommer blekas med tiden, vissa blaks mindre andra blir nästan helt vita.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Inom råttor finns inte Raser. Det är samma art som brunråttan (Rattus Norvegicus) men domesticerad (Rattus norvegicus domesticus) istället för raser finns det olika Varianter. Det finns olika färger, teckningar, pälsslag och örontyper :) (mer om dessa kan du läsa under Vanliga råttfrågor om du är intresserad)
Tyvärr är det svårt att säga utifrån den bilden pga ljuset. Antingen är hon Black (svart) eller så kan hon vara Agouti (brun, viltfärgad) men det är så svårt att se tycker jag på roans eftersom de redan innan födseln i stort sett börjar blekas så är man inte van kan man ha svårt att se att det är agouti eller något annat.
Men tycker Du att hon var Svart eller med Brun i pälsen som bebis?
Ok….du ser, jag kan ingenting ;) Men Jag försöker läsa och lära mej ;) Nä hon var nog mer brun då isf, inte svart. Men hon har ljusnat jätte mycket. Jag köpte henne i början av december och jag vet inte hur gammal hon Var då… Men liten iaf…. Jag köpte henne från en djuraffär, men nu har jag läst att man inte ska göra det….? Men dom är då sociala och jättefina att ha att göra med så det är absolut inget fel på dom så… Men nu när jag har läst så får jag väl söka upp en uppfödare till nästa gång :) Tack för dina svar! :)
#4 Om du tyckte hon var brun då skulle jag nog då vilja säga att hon är Agouti Husky Roan :)
Ingen kan veta allt ^^ Man lär sig med tiden!
Man bör helst undvika djuraffärer helt riktigt. Det har inte så mycket att göra med att djuren skulle vara helt "puckade" utan det handlar mer om att man inte ska stödja grossistaveln. Vilket är en hemsk avel, ingen som helst avsvar för bakgrund, temperament eller hälsa utan där avlas allt med allt ungefär i hemska förhållanden.
Sedan är fördelen med uppfödare att du får en support under hela råttans liv (om uppfödaren är seriös vill säga) samt att du vet vad som finns bakom djuren :)
Listan kan göras lång men vill inte ta upp tråden för mycket :) Det finns en hel del olika trådar om Affär vs. Uppfödare så är du nyfiken är "Sök på sajten" till vänster superbra :)
Tack för all hjälp Zakaraa! :)
Inga problem :)
Lycka till i "lärandet"! ^^