Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 812 ggr
TheGerbil96
0

knastrar?

Hej! Jag satt i soffan å kollade på film med en av mina två honor, (kom i söndags) Det å jag försöker lära henne att inte bitas så jag hade bara henne just då, Sen gick hon upp på min axel innanför tröjan, å sen började hon att knastra? Varför gjorde hon de? Har läst att de kan vara att de tycker de är mysigt, glada, irriterade eller arga? Tack i förhand!:)

Zakaraa
0

Knaster har tre olika innebörder som vi känner till.
Mysknaster, Stressknaster och "försvars/hot" knaster.

Mysknaster är när råttan känner sig trygg och nöjd med situationen. Sitter de på axeln kan de även tugga hår på köpet. Mysråttor kan knastra, mysrysa och ploppa. Knastret är när de "slipar tänder", Mysrys är när råttan ryser i hela kroppen dvs vibrerar och ploppa är något som ofta/alltid (?) ses tillsammans med mysknaster. Råttorna ploppar ut ögonen med hjälp av käken. Det kan se väldigt obehagligt ut första gångerna men helt naturligt och ett normalt tecken på att det är myyysigt. Vissa ägare får aldrig se ploppande medan andra har riktiga mysproppar.

Stressknaster är något man oftast ser hos veterinärer. Råttan knastrar för att lugna ner sig själv. Det är ungefär som självterapi.

Och så Försvarsknastret kan en väldigt rädd eller arg rådda utföra om den känner sig hotad, arg eller kanske utmanad av en annan argsint råtta.

I detta fall tror jag det är mysknaster. :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

TheGerbil96
0

Okej! Tack så jätte mycket! De hjälpte! Men du? Nu går hon i buren å knastrar? :/ vad är de då?

Zakaraa
0

#2 Hmm svårt att säga utan att se det själv. Du har inte möjlighet att filma hennes beteende och ljud? Spelar ingen roll om bilden är dålig det är mest ljudet jag är intresserad av :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

TheGerbil96
0

Kan ju försöka? :D om jag hinner smyga fram:)

TheGerbil96
0

Jag försöker lägga ut videon men de verkar inte funka? För de står bara loading typ, De stod så i två timmar….:/