bitande råtta??:(
Hej, jag fick mina råttor i söndags? Å igår och idag så har jag börjat att göra dem tama, å de är vana vid händer å så, men den ena biter väldigt mycket, inte så de blöder men bara så de känns, Å jag vill INTE ha en bitande råtta… Hur lär man dem att inte bitas?
När jag klappade min råtta som låg innanför min tröja, Så helt plötsligt bet hon mig i fingret… Hon bet så de började blöda… Hjälp!! Hur får jag bort Bitandet? Det äe inte första gången hon biter…. Men första gången de gåe hål…
Råttorna kom från affär va? Har för mig att det skrivits i en tidigare tråd men kan minnas fel :P
Ofta är råttor som inte hanteras från tidig ålder väldigt rädda av sig vid beröring. Att hon bet tig när hon låg i tröjan Kan bero på att hon kanske blev rädd om du kom dit plötsligt?
En råtta ska aldrig bita. Biter råttan finns det olika anledningar, men främst Två jag tror kan vara orsaken i detta fall. Antingen har råttan ont (är det hon som blev tagen av katten eller den andra?) eller så har hon aldrig lärt sig att människor inte är farliga.
Är det de första bör det onda tas om hand om.
Är det de andra så får man börja med att lära råttan att du inte är farlig. Du är tryggheten.
Jag har själv precis rehabiliterat en bitråtta. Hon bet hål och höll fast, detta var en Bebis. Hon har bott här nu i några veckor och är helt rehabiliterad och man kan även medicinera henne utan problem.
Jag började helt enkelt med att sätta in handen i buren med knuten hand (eftersom hon oftast gav sug på fingrarna) så fort hon satte tänderna på mig sa jag med bestämd röst Aj! och vek hon inte föste jag bestämt men långsamt bort henne (för fort kan provocera).
Efter några dagar öppnade jag handen och fortsatte med samma procedur nu med fingrarna istället.
När hon slutat med bitandet övergick jag till att lyfta. Började med att lägga handen under magen på henne och endast ta ett mjukt grepp och tar bort handen ganska direkt, upprepar. Sedan börjar lyften. Nån cm över marken och så ner igen och så fortsätter man och ökar höjden på lyften.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nee hittade en som födde upp:) Tror inte de, för jag ade klappat henne innan hon bet? (typ 5min innan) De va hon som inte blev biten? Hon som blev biten är världens goaste:D Trodde jag inte skulle va de! :D Jag har läst att man kan använda en handske å sen klia den på ryggen elr så, å sen om den biter så kan man blåsa på dem? Funkar de? Lyfta henne går bra, men att klappa går inte så bra…:(
#3 Okej då är det troligtvis antingen att hon har ont någonstans. Hur är hon när du klämmer och känner igenom henne?
Eller så har hon antingen försökt gett signaler att "sluta klappa mig nu" och så har det kanske inte uppfattats och hon därmed tagit steget längre och bitit för att få dig att sluta. Eller så hoppade hon direkt till bettet för att få dig att sluta. Oavsett så är det inte så bra med en bitande råtta så jag tror första steget är att försöka hitta en källa till om hon har ont och har hon inte det så får du vänja henne vid att bli extra berörd.
Jag rekommenderar personligen inte handskar eftersom det tar bort själva effekten av att bli berörd av en hand (och kan snarare stressa djuret när något stort och klumpigt kommer).
Att blåsa är inte heller bra då de låter väldigt illa för dem om man blåser direkt eller indirekt på öronen. Då ser jag hellre att man använder rösten. Protestpipa, säga aj eller nej osv och ev. Om råttan är stabil för det, Mota bort. Att mota bort kräver då att råttan inte ser det som en provocering att bita ännu mer.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Kan ju vara så att hon sov och inte märkte av dig innan du klappade henne. Bebisar brukar tycka om att leka med fingrarna och undersöker gärna med munnen genom att smaka.
#4 jag har kollat igenom henne å hok verkar inte ha ont.. Aa, Okej, men hur ska man lära dem utan att bli biten?
#5 aa de kan de ju va?