normal vikt?
Är lite nyfiken, tycker att mina honor ser bra ut i hullet men undrar vad en hona ungefär ska väga vid fyra månaders ålder? :)
Lägger in en söt bild för att göra inlägget lite roligare :)
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Det är upptill individ och individ. Haft hanar på 250gram som 600gram vid 4 månader. Både varit bra proportioner. Ende skillnaden var att enas kropp var mycket längre och han hade lite mer mage, men inte fet.
Sedan väger muskler mer än fett. en stoor råtta kan väga mindre än en slimmad.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 okej men jag undrade om honor, antar att dom oftast är mindre i storlek än hanar eller har jag fel? :)
/ Lizette
#2 tror hon menar vikten rent generellt, att man inte ska stirra sig blind på den. Utan i stället se hur råttan är i hullet och formen. Har den en fin form och inte är överviktig spelar vikten ingen roll utan det är väldigt individuellt. Man kan inte se att "ja min råtta är normal" genom att veta vikten :) söt är damen iaf!
#3 ja kanske det x) mina ser rätt slimmade ut men är lite orolig för om dom är för smala, vägde dom båda idag o dom väger 226 gram båda två :)
Ja dom är söta mina två nötter :)
/ Lizette
Ja precis. Just de två hanarna kändes som bra exempel då de är i den åldern nu typ :-).
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Enda gångerna jag tycker man bör hålla koll på vikten är vid dräktighet (och inför dräktighet), sjukdom eller uppenbar undernäring (ja bebisar på 1-50 dagar också då). Annars är det bara att titta på dem, ser de friska ut och ha bra hull så väger jag dem inte alls faktiskt :)