Är detta ett bra foder?
Hej, hittade just ett (vid första syn) perfekt torrfoderblandning år mina framtida råttisar men är liiiiite osäker på receptet.. finns ju mycket som är bra för råttor t.ex pumpakärnor, dinkelpuffar och russin men det stod även olja och antioxidantsmedel.. det låter inte så bra, eller? är det någon som har bättre koll på denna musli än vad jag har? 🙂
Tror du missat något som en bild eller namnet på muslin? :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
haha sorry! här kommer länken 😃http://www.mediabanken.se/ICA/ICAHandelWS/image.aspx?opvno=8RjvftXkogJ93hINMGXJpg%3d%3d&itype=Jpg500p
Risenta är bra över lag, när jag blandade eget använde jag alltid seras fröer och nötter
Deras egna musli har jag däremot aldrig stött på.
Kan du slänga upp innehållsförteckningen?
Många råttor ratar russin, mina äter det inte och det man ska tänka på med frukt som är torkad är att de ofta innehåller konserveringsmeden.
Antioxidantmedel är en Typ av konserveringsmedel kan man säga. Den arbetar Mot Oxidanter.
Olja beror helt på vad det är för olja, de mesta oljor är superbra, linfrö olja, olivolja, laxolja osv osv så det beror helt på vad det är för sorts olja.
Men jag skulle faktiskt hellre köpa en Ren musli som bara innehåller de fyra sädeslagen (ex ARLA) och sedan tillsätta de fröer och nötter man vill ha (finns ett recet här på Rif vid namn "Såhär matar terato", använd sök för att hitta eller kolla i Vanliga Råttfrågor)
Risenta har som sagt i stort sett Alla de ingredienser som "krävs" tilldet receptet :)
Här är en bild på innehållsförteckningen http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Musli_russin_tranbar/?search_text=M%C3%BCsli&category%5B%5D=91%20&index=0&search=1
Absolut! så kan man ju nästan ha detta lite i baktanken iaf, så om dom inte tycker om det så blir det istället att, som du sa, köpa en musli med de fyra sädeslagen så får man blanda i lite annat smått å gott i det istället :)
Jag kopierar innehållsförteckningen och tjockmarkerar det jag tycker är "dåligt" med muslin
Torkade bär 24% (russin, tranbär, socker, veg. olja, antioxidationsmedel (svaveldioxid), solroskärnor 20%, veteflakes (vete, salt, malt (korn), branflakes (fullkornsvetemjöl, vetekli, socker, malt (korn), salt), pumpakärnor 10%, veteflingor, dinkelpuffar (puffat dinkelvete)
Den här muslin innehåller inte alla sädesslagen, endast Vete och Korn* (saknar Havre och Råg) och innehåller mycket socker och salt. Undvik torkade bär (och frukter) så de innehåller både tillsatt socker och konserveringsmedel)
Så ja jag skulle helt enkelt köpa en Ren musli och istället blanda i diverse frön och nötter istället. Då vet du exakt vad de får i sig och inget salt eller socker.
*Kornet är endast en Tillsats i Veteflakes:en så det är Väldigt lite av Korn
OK! då blir det defenitivt det andra, tack för svar! :)