Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 589 ggr
[pepparkatt]2
0

Hjälp m dietfoder!

Min kastrerade pojke kiwi börjar bli väldigt rund om magen och jag vill nu gärna ha tips på "smalmat" i Torrfoder väg! Alltså vad jag kan ge och vad jag ska undvika i hans Torrfoder. Av sex råttor är endast han en fetknopp så jag vet inte riktigt vad jag ska ha o inte, därför känner jag att jag inte behöver gå igenom vad jag ger utan bara få era tips så jag kan lägga om kosten :-) Tacksam för svar! (Motion är redan självklart så det behöver ingen nämna)

[pepparkatt]2
0

Putt

mikeiko
0

Nötter och frön, samt om det är någon del med mycket kolhydrater eller extra högt protein i sig. Annars kan man också dra ner på färskmaten, ge varannan dag istället för varje.

marsala
1

Försök lära honom litet tricks, då får han extra motion. Sen är det ju nötter och frön som innehåller fett. Frukt och rotfrukter samt majs som är särskilt kolhydrat- (socker-) rika. Ge dem tex kokt fisk i färskmaten, tillsammans med gröna grönsaker. Det är kalorifattigt.

Min tjockråtta får äta sist. Han är dessutom ohyggligt lat. Ligger gärna ner och äter med huvet i matskålen…

marsala
0

Kan vara hormoner också, när nu de manliga snöptes… Svårare att göra nåt åt. Rå gurka, sallad, kål är väldigt energifattigt. Ge honom mycket av detta före maten

[pepparkatt]2
0

Tack! Men om ni skulle blanda eget Torrfoder tex, till en fet råtta vad skulle ni ha i då? Skriv gärna märken och var man köper sakerna! :-)

mikeiko
0

#5 Är det bara den råttan som ska äta just det torrfodret då menar du? Eller det kan ju vara fler små tjockisar förstås :)

Här är en bra artikel om överviktiga råttor.

Här och här kan du läsa om mat till råttor :)

[pepparkatt]2
0

A asså isf får nog alla sex äta samma, det är bara kiwi som är tjock konstigt nog men kan ju köra i förebyggande syfte för de andra :-) tack!

mikeiko
1

Vissa råttor blir dock tjocka, de äter mer oriktigt (typ plockar bara ut godsakerna) och vill inte röra på sig i onödan, det är som ett personlighetsdrag precis som hos människor ;) Men ja, så länge det inte är sjuklig fetma så kan man ta det ganska lugnt, och mest försöka få råttan att röra på sig…typ, låta den ränna runt ett tag på golvet i badrum eller hall eller något.

Apootie
0

Förlåt om jag kapar tråden lite… Men hur får man en råtta som hellre ligger och sover (även när man plockar ut honom) att motionera? Han måste ha motion NU 😕

De andra är fina i hullet och springer runt, men denna är alfan och äter mycket/sover mycket och busar litegrann bara när de andra hoppar på honom..

mikeiko
0

#9 Jag har en sov-och-ät-tjockis som brukar få följa med ut i soffan, där hon promenerar runt lite iaf. Efter ett tag går hon prompt tillbaka till buren i köket och lägger sig igen, men lite är bättre än inget alls :)

marsala
0

Ja, du Apootie. Det är så överklassen beter sig! ;) Nej, men gå i koppel är en bra idé.  Kanske kan du lära den spåra (U-tube "tracking rat)?

Mat för tjockråttor: Quinoa har bra näringsvärde och är ganska kolhydratfattigt. Men är svindyrt. Finns puffat och naturellt bl a.

Fiberrikt är annars en tumregel, men enbart kli ger inte så mycket näring. Helkorn av havre ger bra resultat på människor är äv ganska proteinrikt. Korn är också lite mindre kolhydrater i. Kanske ha i litet mer av dem och äv. blanda i quinoa. Den senare kan smaka beskt så skölj och torka igen om de ogillar.

Att inleda med en tallrik råkost rekommenderas för människor. Testa att låta tjockisen göra det.

Apootie
0

#11 Hahahaha 😂
Koppel var en bra idé, men han lyssnar bättre utan. Jag ska definitivt testa att spåra med honom! Köksgolvet kan ju vara bra att ha honom på för att det är lätt att bara skura av ifall han kissar.. 🤔

#10 Jag har försökt att få honom motionera på sidan av buren, men han bara sitter still eller klättrar neråt :/
Men vandra runt ska jag testa lite…

Någon som vet om simning är bra? Vet ju att det är viktigt med värmen och så, och att inte låta honom simma för länge, men det borde väl vara ganska bra om han är stor?

marsala
0

Simning ÄR bra om du får honom att simma, och inte drabbas av panik. Hoppas han gillar att bada! :)

Apootie
0

#13 Hehe, ja det märks väl… Han är inte ett så stort fan av att duscha, men det är ju alltid värt ett försök 🙂

[pepparkatt]2
1

Bra tips tack :-)