flockledaren
Hej, en dum fråga. Hur kan man se vem som är flockledare i en flock? Vad är skillnaden hur den behandlar nykomlingen och hur de andra i flocken gör? Kan även en som inte är flockledare hålla på att bråka lite med en ny och slänga den på rygg? Eller är det mest f, flockledare som gör det?
Flockledaren är den som ligger kvar och sover eller är halvvaken medan nykomlingen blir inspekterad. Den som är mest våldsam är Betan. Om det blir för våldsamt så kommer Alfan och tvättar nykomlingen och visar att han accepterar honom. Men den nya bör lägga sig på rygg inför alfan, gärna betan, det visar flocksmarthet.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Brukar inte även alfan låtas läggas på rygg oxå? Har för mig att jag läst det här någonstans
// Stephanie och hårbollarna 
tass!
prutt
Hur kommer det sig att det är Betan som är hårdhäntast? Tycker flockbeteenden är intressant :)
Alfan kan lägga sig på rygg men det är mer som lek för att visa att han är en god ledare. En beta är en råtta som vill ha makt. Om den råkar vara högst i rang i en flock så försöker den verkligen att vara alfa men lyckas inte.
Jag hade en sådan situation, den äldsta råttan var beta och blev totalförvirrad när en nykomling kom in i flocken men då hände något roligt, hennes dotter kom ner, bara tre månader eller så och tog på sig den roll som hon var ämnad för, alfa. Hennes mor accepterade henne rakt av. Var nog väldigt glad att slippa ansvaret
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
tass
Hur kan det bli om man har två råttor som är "beta"?
Har en råtta som lever ensamt, Molly,
Sen har jag Millan som nu lever ensamt för att hennes burkompis dog i fredags.
Millan är Beta eftersom när Molly var ny så stod hon vid gallret och piskade med svansen och högg mot gallret, Geisha låg i huset och kunde inte bry sig mindre.
Molly har, engligt ägaren jag fick ifrån, kommit överrens med den förra flocken hon var i. Men Molly är väldigt retsam mot Millan vilket gör så att Millan blir förbannad på henne. Ingen av dem lägger sig på rygg… det är som om båda är på samma nivå och båda vägrar att vika sig för den ena.
Hur kan detta uppkomma? Att båda är alfa/beta? Dom kommer aldrig komma ihop om båda vill bestämma.
Allamej, det här är ju superintressant, och något många inte har koll på alls. Du skulle inte vilja sätta ihop en liten artikel om flockroller? :D
Tass!
Vänliga Hälsningar
Malin
#5 Så alltså. Om man får in en ny i och ena råttan knappt bryr sig - Det är Alfan. Medan den andra råttan fortsättningsvis hela tiden lägger henne på rygg och bråkar - Det är Betan. Har jag förstått rätt då?
Men om man har flera i en flock. Utmärker sig deras roller på något sätt då? Eller är det just det där med att Betan VILL ha makt och därför kan betee sig därefter. Och resterande mer är nöjda med allt och alla?
#7 Jo två betor är urjobbiga med varandra eftersom ingen av dom har kunskapen och pondus nog att vara den större råttan, I min erfarenhet så har jag alltid varit tvungen att sätta betorna i egna flockar med starka flockledare.
#10 Korrekt, betan är den som testar nykomlingar och deras intentioner. I en fungerande flock så kommer betan att inspektera, en smart råtta lägger sig då på rygg, och rapporterar sedan till alfan som då kommer och hälsar.
Flock på 15 tex. Stark alfa, en beta och sen så har vi olika samhällsskick i buren som ute i naturen. Den som har lägst rang är den som provsmakar, i naturen är det dessa som dör, men i buren så inväntas ok från denna och sen kommer hela högen.
Mellanskiktsråttor är varken dragna till makt, dom kan vara blivande alfor, det kan vara väldigt chilla råttor som är nöjda med att gömma mat, bygga bon ect.
Bra alfaråttor vet exakt hur dom ska bete sig, dom kan som sagt gå länge som mellanskiktare men när alfan avlider så tar dom över utan tjafs.
Om man bara har mellan och lågrangade råttor så kan det fungera. Men man ska då veta att om man köper en ny som är en beta så kommer det att bli bråk i buren.
Mikeiko, Vi pratar redan om det via PM jag och Zolah.
Vad ni andra medlemmar kan hjälpa mig med är scenarion i buren som ni vill ha förklarade.
Min favoritsysselsättning var att sitta och iakta mina flockar och deras beteende.
#11 Vad spännande! Just nu har jag försej endast tre stycken honor här hemma, men märkte direkt skillnad på deras beteenden när den tredje kom hit i helgen. Den enda brydde sig knappt, la den lille på rygg någon gång och putsade henne snällt. Medan den andra har varit på den lille ibland så hon har pipit högt.
Då känns det ju som om att Alfan är hon som har varit snäll, och Betan är hon som är på.
En tanke som kom upp bara. Om man får två från samma kull och som bor ensamma tillsammans. Vet någon hur dessa gör upp rang? De är ju ändå kullsyskon, utan någon annan att lära sig av. Men det kanske blir naturligt?
#12 jo det faller sig naturligt när man har bara två från samma kull, oftast så får dom för sig att göra upp om rangen i tonåren men det går snabbt och inga skador, även om båda skulle vara mellanskiktare så blir en av dom den högre i rang.
Om det då kommer in en beta så kan det bli problem, dom första två är ju redan "bestämda" på sina platser och betan kommer att vilja ta över.
Som jag tror jag sagt tidigare så är en beta som sitter i alfa position inte en bra sak. Dom är överväldigade av ansvaret och blir våldsamma när det blir tjafs i buren. En alfa behöver egentligen bara gå till de som bråkar och vips så ger dom sig.
#13 Så, en Beta som har ansvaret går in i bråket, medan om en Alfa leder så räcker det att hen visar sig så upphör allt tjafs.
Men hur vet man om det är Alfan eller Betan som är flockledare? Handlar det om man har mycket bråk i buren eller om det är lugnt? (Oj, vad mycket frågor jag har om det här. Men tycker det är så himla intressant!)
Jag har ett scenario som utspelade sig för drygt en månad sedan.
Mina två hanar (Sam och Frank, kullbröder) kivades i buren, det var mer högljutt än vanligt men gick över snabbt. Sen såg jag att en liten tuss låg i buren där de varit, och att Frank hade en liten kal fläck på ryggen. Några dagar senare såg jag att han fått en till liten kal fläck längre ner på ryggen. I övrigt har de varit som vanligt och busat, sovit och ätit med varandra, så det verkar ju ändå som de tycker om varandra som jag ser det. Sedan dess har det inte heller hänt igen, så kan det ha varit nån slags fas de gick igenom..?
Vänliga Hälsningar
Malin
#14 Precis, om du har en bra alfa så har du minimalt med bråk. Om du inte har en alfa utan en beta som högsta rang så är det väldigt stökigt.
Jag avlade bara på mina alfaråttor, även dom som skulle bli alfa vid senare tillfälle. Alfor har starkare psyke och har inget emot att vara i mellanskiktet när det redan finns en bra alfa.
Om man dock parar en alfa med en beta eller lågrangad så har man en hög med betor som inte vet hur man leder en flock.
Ska man avla så är det bästa att para två ur samma skikt i flocken. På så vis så får man stabilare råttor.
#14 En Alfa är alltså en råtta som trivs med att vara ledare, men skulle egentligen trivas lika bra med att vara i mellanskiktet. Hen VET hur en flock ska "styras".
En Beta är en som VILL styra och ställa, men inte vet hur hen ska göra eller gå tillväga. Den vill inte vara i mellanskiktet utan vara ledare, men vet inte hur den ska göra. Därav blir det bråkigt.
Intressant! 🤔
Exakt 🙂 En alfa VET en beta VILL. Där har man skillnaden.

#18 Så enkelt och bra sagt.
tasss
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Allamej: skrev ett scenario högre upp så jag puttar lite :)
Vänliga Hälsningar
Malin
#21 I ditt fall så var det ju som jag tror jag skrivit tidigare eller senare 🤪 Dom gör upp rang bland dom själva och det kommer att gå över OM dom inte visar sig vara betor båda två.. Då kommer det att bli stökigt.
Ursäkta, missade det! 🤦♂️Men då slipper jag känna mig orolig iallafall, särskilt iom. att det verkar lugnat ner sig nu :)
Passar på att ställa en annan fråga också: vad tycker du är lämpligast när man vill utöka flocken med bebisråtta - ska man skaffa en åt gången eller är det bättre att skaffa tex. två kullsyskon till direkt? Spelar det någon roll..?
Vänliga Hälsningar
Malin
2 på en gång, för att det är störst chans till att du får en alfa och/eller så att du inte behöver köpa en femte råtta som sällskap till den lille om du köper tre
Då får det bli två! Tack för hjälpen :)
Vänliga Hälsningar
Malin
#11 Ok, ta det gärna i en modtråd så vi andra får ta del av det som sägs.
Här har vi Chefen (flockledaren) Kola, VDn (flockledaravlastaren) Choklad och Betan Lajja
Tog ett himla tag innan jag klurade ut de då både Choklad och Kola beter sig exakt lika men sen såg man en väldigt liten skillnad. Men de funkar bra, underbart stabil flock
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Har det blivit något artikel om detta än? 🙂
Tyvärr så ligger jag på sjukhus sen lite över 3 månader och jag är inte kapabel att sitta så länge

Ja, det här är verkligen intressant. Mina tre är kullbröder. L har varit Alfa hela tiden. Han är mest intelligent och dessutom flocksmart. I har lägst rang och flyr hellre än illa fäktar. T har varit en typisk Beta. I höstas när de var ca 1,5 år blev det litet stökigt. Då hade T lagt på hullet och försökte genom att vara störst kunkurera ut L. Samtidigt blev "lille I" litet stabilare och försvarade sina matbitar och fann sig inte alltid i att bli nedlagd. Nu verkar det lugnt igen. T är en ganska elak kille och ger ofta I ett tjyvnyp. I flyr. L ligger lugnt i boet eller leker/kelar med mig (de sover oftast tillsammans allihop). Eftersom T har blivit en liten tjockis brukar jag förse tunnisen L med litet nötter/mandlar så att han inte skall bli helt fysiskt underlägsen T. "Vill" och "kan" var precis rätt uttryck! Kanske kan tilläggas "flyr" till det lägsta segmentet (I).
En fundering: T börjar se maläten ut. Kan det vara att L, Alfan, tvångsputsar honom litet överdrivet?