Allergisk?
Ni som är allergiska mot råttor, hur märkte ni det? Jag har haft mina första killar sedan strax innan jul, hela min kropp kliar.. Jämt! Har aldrig varit allergisk mot något annat djur, uppväxt på gård, är i stallet jämt, haft hund osv.. Tips på vad man kan göra för att motverka? Jag älskar mina killar. :(
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
På mig låter det tyvärr som om det är något hos råttorna, eller i deras omgivning som du reagerar på :-( Allt från deras urin, saliv etc till deras burströ. Det bästa du kan göra tror jag är att så snabbt som möjligt boka tid på din närmaste vårdcentral och be dem göra ett pricktest för detta. Kanske får du då svaret du fruktat, men då vet du i alla fall…. Lycka till!
Me. Myself & My Sims
Allergier yttrar sig helt olika hos olika personer, och så reagerar man på olika saker också såklart. Jag reagerar om jag blir riven av råttorna, så då svullnar det lite och blir rött och kliar en hel del. Så om det är efter rivmärken det kliar kan det vara bra att ha en långärmad tröja när du hanterar dem. Men är det hela kroppen som kliar och inte enskilda ställen så är det nog något annat med råttorna du reagerar över. Du kan testa med att byta strö för att se om det är det du reagerar mot. Du kan även testa att köpa receptfria allergitabletter och testa om det funkar. För mig funkar cetrizin bäst mot kliandet men det är individuellt det med. Även bada råttorna och se om det blir bättre. Vill man kan man ju även göra en hemmastudie, såvida det inte är väldigt allvarlig allergi, då kan det ju vara en väldigt dum ide. Men att droppa lite urin på armen och se om det bli en reaktion, eller riva lite med en tass på armen, eller bara stoppa ner näsan i pälsen för att testa. Detta testade jag när jag skulle skaffa tott då jag har lite allergier sen innan.
Kliar det i luftvägarna?
Om det är så att det kliar och irriterar dina luftvägar och du behandlar med allergitabletter och symtomen mildras eller försvinner så försvinner inte allergin.
Symtomen är det endaste som döljs, kvar blir lungorna med en dold lunginflammation.
Om du är allergisk och har kvar råttorna så skall du veta att lungorna sliter hårt och att lungorna blir rejält skadade av att ständigt utsättas för råttor.
Nu hoppas jag innerligt att du inte påverkas i luftvägarna, om du gör det så borde du göra dig av med dina djur.
Vill du inte det så borde du införskaffa en bra luftrenare och se till att du sover i en miljö fri från det som framkallar allergi. Så att lungorna får vila.
Nä jag kliar på kroppen, men jag har läst på och hoppas det "bara" är jävligt torr hur nu när det är vinter. Ska till apoteket idag och köpa fet insmörjning och hålla alla tummar och tår jag har att det är det som är felet. :) känner inget i näsa, ögon eller luftvägar alls, och jag brukar gosa in näsan i pälsen på dom, haha. :) älskar mina grabbar hur mycket som helst.
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
Du kan smörja in dig i rapsolja, det har man ofta hemma. :)
Om det är kroppen som kliar kan det vara något du ätit eller
Tvättmedel med parfum, sköljmedel
Att huden är torr kan bero på att du druckit för lite vatten också.
Eller så kan det vara råttorna
Du skulle kunna pröva att skölja upp kläderna utan tvättmedel och utan sköljmedel och se om det blir bättre.
Har du fått nya sängkläder och bäddat med helt nya lakan, eller kanske provat nya kläder utan att tvätta först.
Det finns hundratusentals anledningar till att det kanske kliar i huden. Du känner bäst din egen kropp.

Håller med Mapel, men inte Milklover. Lungorna behöver inte skadas vid astmatisk allergi. Dessutom finns bra allergimedel att tillgå. Jag är själv allergisk mot mina råttor. Men det jag reagerar mest på är deras tassar, som ofta är väl "inkissade" . Killråttor kissar testosteron, ett "killhormon" och det är det jag tror jag reagerar värst på (Allergisk mot killar!). Så jag har långärmad tröja, helst med hög hals på mig när jag håller på med dem. En bomullströja är ofta så tät så de inte river mig igenom.
Om du ÄR allergisk, gå till doktorn så får du medicin utskrivet. Det är billigare än att köpa receptfritt. Visserligen kommer doktorn att föreslå att du gör dig av med dem, men det behöver man inte alls!
Lycka till med ditt kliande!
/Maria
Rätta mig om jag har fel MEN ofta när man är pälsdjurs allergiker så blir man rinnig i näsa o ögon,, det kliar i ögonen o man blir röd. Nyser mycket. På de ställen som djuret kommer åt med tassar o klor o det går genom huden så blir det lite svullet o ibland kan man få nässel utslag runt omkring. Händer även att man får vätska bakom hornhinnan pga allt kliande i ögonen när det är som värst. Astma besvär kan också förekomma. Pipande ljud från lungorna o svårare att andas. Tycker som de flesta andra ring doktorn o be om ett allergi test mot gnagare. Nu är det tyvärr så att gnagare hamnar under samma kategori o man kan reagera olika på de olika djuren. Jag tex klarar inte längre av marsvin (tyvärr) men klarar våra råttor o hamster bättre sålänge jag inte klappar kelar med dem mitt upp i ansiktet o kliar med otvättade händer i ögonen. Plus allergi med varje dag gör susen :) Älskar mina djur så jag vill INTE bli av med dem. Då får min astma bli betydligt värre först.

Stämmer precis! Jag har astma men inte mot råttorna och det är all medicin jag tar. Antihistaminer mot hösnuva/klåda låter jag helst bli, för man blir trött. Vet att det finns bättre medicin nu.