Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1846 ggr
TTD
2014-01-08 15:28
0

Skabb :(

Idag efter skolan märkte jag två svarta fläckar under hakan på en utav mina bebisar och jag misstänkte skabb direkt jag tar ut alla och kollar igenom dom nästan alla har sår vid hakan och öronen två utav mina äldre råttor har dessutom på kroppen och min äldsta hanne verkar ha löss oxå :( känner mig riktigt dålig som ej märkt något tidigare och ännu värre att jag ej har pengar just nu :( förra månaden blev väldigt kritisk alla mina sparade pengar var jag tvungen att ta till räkningar och mat till mig och djuren :( nu väntar jag på mina pengar från csn som är 1 vecka sen :( och ingen i min närhet som har pengar så jag kan låna :( jag hoppas att jag får pengar snart så jag kan beställa tid och ta alla djuren till veterinären och få behandling till dom. Nu till min stora fundering vart har dom fått detta ifrån? Kan de bara komma så från ingenstans? Vet att min brors råttor har skabb och dom har haft det ett bra tag och bett min mamma ta dom till veterinären så dom kan få behandling men mina föräldrar vägrar och jag har tjatat och menat på men seriöst om du hade haft skabb hade du sökt hjälp och fått behandling mot det varför inte göra samma till djuren men nix är bara råttor typ :/ så när mina ska till veterinären så ska jag ta med mig min brors råttor så även dom får behandling. Kan det vara så att när jag varit hos mina föräldrar och kelat med min brors råttor att jag har haft med mig krypen hem till mina djur? Kan även tillägga att min brors råttor börjar tappa päls :( Har verkligen försökt få mamma att ta dom till veterinär men hon vägrar det hon har köpt något som heter pet guard eller något men jag vet inte hur dom ser ut nu har inte varit där på ett tag. Men jag hoppas pengarna kommer imorgon så dom kommer iväg till veterinären usch känner mig hemsk :'(

Zolah
2014-01-08 16:16
0

Skabb kan komma från ens kläder bara för att man varit ute, eller om nån annan varit ute - det är väldigt vanligt bland råttor.

Pet guard eller vad det heter är något man brukar få i första hand, eftersom man brukar inte vilja skriva ut stronghold då det är det enda effektiva mot skabb ( dom vill tydligen undvika att skabben ska bli immun ).

Så petguard kan funka men man ska vara försiktig med det, det ger bland annat plötslig död hos kaniner så det tåls att vara försiktig och att se till att råttorna inte är med varandra under appliceringen. 

samt att jag har för mig att man måste rengöra ALLT om man använder petguard då det inte 'håller' sig som stronghold ( stronghold verkar upp mot en månad efter applicering samt att man inte behöver rengöra bur och hängmattor )

Du kan ju kolla om din veterinär kan ta saker på faktura, så betalar du när du har råd?

TTD
2014-01-08 17:28
0

Jaha så dom kan få det ofta? Jaha oj det viste jag inte att de kunde hämta med petguard ska berätta det till min mamma. Ja jag kan ringa och fråga veterinären om det går :) hoppas det får så dom slipper klia? Gör det ont på dom?

Ida85
2014-01-08 21:40
0

#1 kan det finnas olika Petguard tro? När mina råttor var svårt sjuka av annan orsak så fick de även ohyra. De var redan så dåliga att de avlivades kort därefter men för att hjälpa på något sätt så köpte jag Exner Petguard i en djuraffär. Det står att det är 100 % naturligt och helt ofarligt. Fick snarare intrycket av att det var ganska mesigt. Skulle inte använda det för att behandla ohyra. Det var bara för att göra något för redan sjuka råttor. Det kan förstås finnas flera produkter med liknande namn. Just Petguard är ju ett rätt fyndigt namn för den här typen av produkter.

TTD
2014-01-09 11:29
0

#3 kan dom få ohyra av att vara sjuka och måste avlivas :O? Ja det är just den exner petguard min mamma har.

marsala
2014-01-09 15:42
0

Skabb är ohyggligt små kvalster. Du ser dem knappt. Det du ser är i så fall sårskorpor där kvalstren krupit. De smittar knappast av kläder men utav hudkontakt. Kan komma med hö eller kvistar om man har tagit in det utifrån. Här står hur det ser ut, men bry dig inte om medicinerna som räknas upp. Det är från 2005. Kanske kan du hitta bilder av svåra fall på nätet.

Råttor är normalt ett krafsande släkte. Men kanske inte hela tiden. Prova med Petguard du med men vänta ett tag innan du förväntar dig någon förbättring.

Ida85
2014-01-09 18:20
1

#4 förmodligen hade mina haft ohyra ett tag men så lite att jag inte märkt något, när de sen blev sjuka vart de så allmänt nedsatta att ohyran fick ordentligt fäste. Avlivningen hade inget med ohyran att göra.

TTD
2014-01-10 07:43
0

#5 okej ska ringa veterinären idag iallafall och få en tid så dom får en ordentlig undersökning och medicin :) #6 okej det var synd :( men blev lite rädd där började gå och tänka det värsta men blev en liten lättnad nu :) Hoppas jag får en snabb tid hos veterinären så dom kan blir friska från ohyran :D

Ida85
2014-01-10 11:09
0

Mina hade dessutom inte skabb utan någon form av löss eller loppor. Jag kunde se djuren i pälsen.

TTD
2014-01-10 12:27
0

#8 det kan jag oxå göra men bara på min äldre gubbe :/ det får mig att bli lite knäpp varför har bara han det och inte dom andra?

TTD
2014-01-10 13:28
0

Har fått tid nu hos veterinären :) ska dit på måndag :D

TTD
2014-01-13 21:29
1

Fick konstaterat från veterinären att det är löss så nu har alla fått behandling mot detta med stronghold och jag hoppas snart att dom slipper dessa små ovälkomna gäster :)