Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 838 ggr
TheGerbil96
2014-01-12 21:20
0

Åh!!! :'(

Hjälp!! Jag satt i soffan å heöt plötsligt hörde jag ett skriii, sen kom katten ner med min ena råtta som kom hit idag ner för trappen… Jag fick jag i Lulu (som råttab heter) å kollade igenom henne, hon haltar lite på ena frambenet… Nu sitter jag i soffan å skakar… Varför ska detta hända just när de har kommit hem!?!? :?(

EmelieSaraViola
2014-01-12 21:42
0

Om den har skador och haltar, försök fixa fram smärtstillande av vetrinär och om det är djupare sår och så vidare, åk till vetrinär med råttan. 

Olyckor kan hända alla ägare, önskar dig och råttan lycka till!

TheGerbil96
2014-01-12 21:45
0

Den har inga synliga skador, den blöder inte, haltar smått, stödjer benen mer med tiden nu, måste göra de om de inte går över om 3-5 dagar.. Ja vet… Men varför samma dag som jag fick hem dem..?:'( Tack så JÄTTE MYCKET!

fridanordqvist
2014-01-12 21:55
0

vad jag skulle GISSA på om den stödjer mer o mer på benet eftersom, är att den troligtvis fick ont, kanske vrickade till foten/benet lite vid flyktförsök, eller att katten lyckats med nåt liknande
Vrickningar brukar inte va nån större fara, men håll koll! O tänk på att jag kan ha helt fel också, är definitivt ingen expert
Känner du dig väldigt orolig så åk till vet direkt, känner du att det kanske inte är så farligt så kanske det går att avvakta
Svårt att säga dock då man inte kan se råttan 

O en olycka är en olycka, inget man vill ska hända, men dom händer ändå.. /:
Har själv haft en ''katt-incident'' då katten råkade bli instängd på rummet med råttorna hela dagen. Det var rejält uppskrämda råttor i buren när vi kom hem igen /:

Men det du kan fundera på för att förhindra att det händer igen är ju hur katten kom åt råttan? Var buren inte riktigt stängd? Råttorna ute? Lyckades katten smita in på nåt sätt? osv

Hoppas att det inte blev nåt allvarligt med råttan, o lycka till med dom små i fortsättningen!

fridanordqvist
2014-01-12 21:56
0

och som #1 sa, smärtstillande kanske kan vara bra, om råttan verkar ha väldigt ont
Ont gör det ju uppenbarligen eftersom den haltar, men HUR ont det verkar göra kan bara du som ser råttan bedöma

Zakaraa
2014-01-12 21:57
0

Ta det inte som anklagande nu, olyckor händer så lätt men hur lyckades katten få tag på råttan?

Råttor har extremt bra läkekött så skulle något fått sig en smäll så bör det läka ganska snabbt men håll extra koll på dåsighet, minskad aptit och om några knölar (eller liknande) dyker upp.
Kläm igenom henne och se om hon reagerar något. Råttor döljer att de mår dåligt och det är ju väldigt svårt för dig som bara haft dem hemma några timmar men försök utskilja om hon reagerar när du tar på henne.

Som du själv skriver om ingenting av det jag nämnt ovan dyker upp så vänta i en 3-4 dagar. Är det inte bättre (eller värre) så tycker jag du bör boka in ett veterinärbesök hos en kunnig vet. för undersökning.
Sedan får du nog skaffa en typ av kattstopp (ex nätdörr) för rummet där råttorna bor. Så länge du är i samma rum kan det vara fritt för katten men aldrig ensam. 

Katten utförde ett naturligt beteende så var inte arg på honom/henne. Du får försöka vänja dem vid varandra men det är först efter råttan är trygg i sig själv igen, det var ju väldigt oturligt att detta skulle ske redan första veckan.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

TheGerbil96
2014-01-12 22:27
0

Jo jag vet… Jag ska alltid ha stängd dörr till rummet, även om jag är i rummet så får inte katten (Tusse) vara där, Jag anklagar mig själv, han gjorde bara de som han va "skapad" till, de va naturlig instink! Asså tänk va snälla människor kan vara!! Tack för all support! De känns bättre nu när jag har blivit stöttad! Tack så jättemycket!! Ska se imorgon om hon mår bättre! Annars blir de att ringa veterinären…. Mm jag vet! Är ledsen å besviken på mig själv för att jag lämnade dörren öppen… Tänkte för att min bror satt ju utanför i vardagsrummet…

marsala
2014-01-12 22:38
0

Kolla stängningen på burarna om de går att göra kattsäkra. Och som en varning: Nu har katten fått ett intresse för råttorna. Kolla extra noga! Vår katt för länge sen, lyckades hitta en förrymd sandekorre och jagade den tills jag fick tag i katten. Efter det var den på sandekorrarna jämt!

Skogsmongot
2014-01-12 23:11
0

Som de andra redan sagt så håll koll på hur råttan mår, tänker speciellt eftersom kattbett kan bli riktigt allvarliga då katter har många bakterier i munnen som kan vara farliga för andra djur att få in i sin vävnad. Min mamma blev biten förra året av katt och handen som hon blev biten i svullnade rejält och blev röd över bara en natt, hon fick ta pencilin i en vecka. Ville inte skrämma upp dig men det kan vara värt att veta. Det kommer säkert gå bra bara du håller koll på råttan de kommande dagarna och kontaktar vetrinär om det skulle behövas. Lycka till med Lulu!

TheGerbil96
2014-01-12 23:12
0

Aa, Jag har mitt rum på övervåningen, å nu har vi satt en "grind" för trappen så nu får han inte komma upp på övervåningen!

EmelieSaraViola
2014-01-13 06:35
1

Bra att du fixar problemet, mer kan du egentligen inte göra. Klandra inte dig själv, du gör ju tydligen något åt det, min värsta mardröm är att min ena katt som jagar allt möjligt och är en riktig liten mördare (lustigt nog, också en liten Tusse) ska komma åt mina råttor. Så kan inte förstå känslan av att se sin bebis i kattens gap. 

Som någon annan sa, om den har synliga bitmärken kan de bli inflammerade eller infekterade och då behövs antibiotika, så håll noga koll på att den inte lyckats bita igenom.

TheGerbil96
2014-01-13 10:22
0

Tack för allt stöd!! Idag så har hon en STOR böld på de vänstra benet vid skuldran..:( Tror de bara är svullnad, Hon använder benet mycket men haltar om hon går för snabbt/springer, Hon är mycket piggare idag å är mer som en råtta ska va:) (nyfiken springa å gömma mat å så:) Hoppas svullnaden försvinner å allt blir bra! Ja de va en hemsk syn… Kommer aldrig glömma de skriket….:'(

Calypso & Nike
2014-01-13 10:53
0

Håll ändå koll på bölden och svullnaden. Ring vet om råttan blir slö.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

TheGerbil96
2014-01-13 11:25
0

Bölden är själva svullnaden:/ Aa

zickan
2014-01-13 14:04
1

För det första så kände jag bara behovet att lyfta fingret och säga ajabajja. Inte ha råttor lösa om du inte kan ha uppsikt över dom. Om de inte var lösa så måste du verkligen gå igenom hela buren på var de kunde kommit ut. För hände det en gång kan det hända igen. 
Känner inte dina katter men de jag växte upp med visste gott och väl hur man öppnade en dörr. Så kan du inte ha koll när de är ute, hållde inlåsta. Olyckor går fort och med andra djur i hemmet lägger det stor vikt till ägaren att ha full kontroll.

Bölden du pratar om låter som en infektion/inflammation. Kan va att den fått ett sår och utvecklat abcess. Kan va att den blivit klämt, skadat nerv eller något som utvecklat en infektion/inflammation. 
I detta läget skulle jag ha uppsökt en veterinär för att kolla om det är en infektion eller abcess. Abcess kan man vänta ut men infektioner/inflammation kan skapa problem och ju snabbare man slänger på en medicin kur ju bättre. Metacam t.ex är både smärtlindrande som antiinflamatorisk(hur det nu stavas).

Skulle även satt råttan så den inte kan rusa runt och klättra för mycket. En mindre sjukbur och inte låta den springa våg för vind utanför buren.Inte belasta benet och ev svullnad i onödan så det blir värre.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TheGerbil96
2014-01-13 14:16
0

Den va icke löst, jag har kollat igenom HELA buren inget är sönder elr så.. Nee vår katt kan inte öppna dörrar, han orkar knappt hoppa upp i sängen:) Å den är 30-40 cm hög!:) (ja han är lat!) Mm jag vet, jag ska dit på onsdag,