Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1081 ggr
Charlott_
0

Hur gör jag?

Hej!

Hittade lite saker i källaren sen jag en gång hade reptiler.
Jag hittade ett så kallat hus till reptiler, perfekt för mina små tjejer. Jag har tvättat och skrubbat den 2 gången i duschen. Hittade även ett annat kryp in i träslag och bark uppepå. Hur gör jag med de, Ugn? Och hur många grader? Eller är de ens lämpligt att ta de träet över huvudtaget eller ska jag slänga de istället? Vet inte vart man får tag i sådanna heller :P

Tacksam för förslag då jag vill ha allt rent innan jag sätter in de i buren, kan ju vara sarmonela kvar.. :P

Hanna
0

Vad menar du för något då? Tänker korkbark med den beskrivningen.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Charlott_
0

#1 Tack där va ordet! Så heter de ja! :)

Hanna
0

🙂

Charlott_
0

#3 Ser ut som om du kanske har reptilen pga bilden? Men har du råttor och kan ge mig tips? :D hihi

Hanna
0

#4 Nej, inga råttor tyvärr. :(

Apootie
0

Man kanske kan rengöra med exempelvis virkon? Är inte säker, brukar inte ha träsaker och aldrig haft begagnade saker. Men ett tips 🙂

Charlott_
0

#6 Den korkbarken va så fin men de e ju sarmonelan jag är rädd för. Vad är virkon?

Hanna
0

#7 Om dina djur inte uppvisat symptom är jag ganska säker på att det inte finns salmonella på sakerna.

Så vitt jag hört har Virkon slutat att säljas, men tydligen ska det gå att tvätta av med klorhexidin.
Dock hade jag nog bara hällt kokande vatten över sakerna och skrubbat med en borste.

Charlott_
0

#8 Jag har inte lagt in sakerna i burarna än. Väntar på mer svar och så får jag se :)

Apootie
0

Nej Virkon har inte slutat säljas, finns på Apoteket! Salmonellan borde väl dö av det om det nu finna på, men väntar på att någon som använder Virkon mer kan svara på det. Virkon är ett desinfektionsmedel som dödar bakterier, virus och svamp. Har inte använt det själv, men vet att några här på rif använder det i burar innan de säljer dem. Vet inte hur pass det går att användas på trä, men vet att det är väldigt effektivt och bra på andra ytor.

Charlott_
0

#10 Okej. Inte säker på om jag ens ska använda barken. Känns lite bökigt nu att få den ren. Men plast huset som liknar ett berg har jag skrubbat 2 gånger med tvål och varmt vatten, vet inte om de räcker? :)

Apootie
0

Läste mer om Virkon och det verkar som att man kan använda det på trä, men att det ska få verka lite längre på det. Jag skulle inte våga lägga in saker som kan ha salmonellasmitta, om jag inte tvättat ordentligt. Eftersom det är en bakterie kanske du kan tvätta plastsakerna i sprit en gång och rengöra igen? Då dör ju förhoppningsvis bakterierna 🙂

Charlott_
0

#12 Nä det är därför jag vill ha råd för de platshuset skulle vara perfekt för tjejerna! :)

Ska göra mitt bästa med plasten men träet skiter jag i :)

Hanna
0

Hörde utav en jag känner att apoteket inte sålde det längre. Men det kanske var lokalt.

Apootie
0

#13 Ja precis! Men sprit ska ju ta bort bakterier, dock ska det vara över 70% tror jag för att det verkligen ska ta bort dem.

Lycka till 🙂

Charlott_
0

#15 Tack :)

Apootie
0

#14 Jaså, ja det är kanske lokalt. Får man fråga i ren nyfikenhet varför de skulle ha slutat sälja det? 🙂

Hanna
0

#17 Det vet jag inte. Fick bara höra utav en inom reptilkretsar att apoteket han varit på slutat sälja det. Men jag blir väldigt glad om det inte är så! 😃

Apootie
0

#18 jaha okej! 🙂

[babsaan]
0

Kan du inte koka det?

Charlott_
0

#20 För stor.