Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 432 ggr
Rrjs
0

Tamhet genom livet

Jag är nybliven råttägare och har lite funderingar över råttornas tamhet. Jag har två honor som nu är ca 2 månader gamla. Från den dagen jag fick dom kan jag se en jätte förändring i tamhet! Dom går att lyfta runt på och är väldigt keliga. Det känns som om jag kommit upp på en "tamhetsnivå" och sedan stannat där. Ni som har haft råttor länge kanske tycker att jag tänker konstigt men det känns som om det inte skett någon förändring under den närmaste tiden. Blir råttor tamare under hela deras liv eller är det bara under den första tiden man kan påverka? Värt att tillägga är att jag umgås med råttorna flera gånger om dagen.

Gahich
0

Skulle nog säga att dom blir tamare ju mer man håller på med dom hela tiden oavsett ålder :) sen är dom ju väldigt tama redan från början om dom kommer fån uppfödare, kommer dom från djuraffär får man jobba lite mer för att få deras förtroende.

Hoya
0

Spännande! Jag har två tjejer i samma ålder. Födda i november båda två men olika datum. De har bott hos mig knappt en vecka men märker att de blir modigare och modigare. Så keliga kan jag inte påstå att de är än, men busar gärna och hänger gärna med på axeln eller använder mig som klätterställning i soffan :)

sunmiracle
0

Jag har erfarenheten att de blir tamare/mer sällskapliga med tiden. De jag har haft har varit fästa vid mig, har ngn annan haft råttan hos sig och jag kommit för nära så har råttan velat komma över till mig. 

Ett av mina roligaste minnen är när en av mina honor lärde sig att öppna burluckan och tog sig ut nattetid, ist för att ha hela rummet för sig själv så kom hon upp till mig i sängen. Det hände flera ggr.

Så ge de små tid och uppmärksamhet :)

HeavyL
0

Jag ger dem otroligt mycket tid så det kan inte bli annat en bra! Dem är ju som sagt redan tama men vill att dem ska bli extra tama! Dock är dem inte så lekfulla. När dom är ute i min säng springer de runt en liten stund sen lägger dom sig och sover och kan sova i en hel timme, då somnar jag också haha

Hoya
0

Sen är ju alla olika också. I min förra flock hade jag en tjej som bara ville ligga i famnen och kela, de andra två röjde runt och busade betydligt mer :)