Hugger mig :(
Startade tidigare en tråd om min råtta som biter mig. Först började det lite oskyldigt, men för två dagar sen bet han hål så att det blödde i min pojkvänns hand. Det började först med bus men det urartade. Som tur va så blev det inte så stort bett. Men det absolut värsta hände idag. Vi hade dom ut i sängen. Jag hade händerna i knät HELT stilla. Han kommer fram och små nafsar. Springer iväg och kommer tillbaka så fort att krockar i min arm. Detta gör han x antal gånger. Sen börjar han tugga ganska hårt på armen strax nedanför armbågen. Tillslut får han "ulle" och börjar jätte bita mig i handen så jag puttar iväg honom, men han blir arg och flyger på mig och hugger mellan tummen och pekfingret så att det blir ett djup hack. Blodet rann över hela handen men jag vägrade gå där ifrån när han beter sig så. Han slutar inte utan fortsätter bita mig i armen och händerna. Så tillslut va jag tvungen att ta in han i buren. Är så ledsen för ingenting fungerar för att få honom att sluta :( Varför gör han så mot oss?
Ajdå, det låter som en väldigt dominant alternativt extremt ouppfostrad hane ni har.
Stryker han sig mot er eller sängen när han är ute?
När ni leker hur leker ni då? Viss lek triggar dominans i vissa djur så viss lek bör man undvika (ex handbrottning)
Vart kommer han ifrån? Försök kolla linjerna om det finns bitråttor i släkten.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Han revirmarkerar ju i sängen (har ett speciellt täcke till dom) och även lite på händer och armar. Har "handbrottats" med honom en gång. Men då va han jätte försiktig. Har slutat att ta i honom när han är lös eftersom han verkar ta det som att jag vill busa/bråka. Fast jag inte rör mig så kommer han springande i sidled och reser ragg :-/ Han är ungefär som en katt som busar. Han håller liksom i handen, sparkar och tuggar jätte fort. Om jag puttar bort honom eller flyttar handen så piper han till och attackerar :( Finns det något jag kan göra?? Har läst om att dom flesta tar bort sina råttor om dom biter, men jag älskar ju honom :(
Han är förresten köpt på en djuraffär, som även har fött upp honom. Han har varit världens snällaste tills nu :(
Det låter som om han beter sig helt förkastligt mot dig. Varken du eller råttan är lyckliga med läget som det är nu. Om han inte mirakulöst blir snäll igen så kan det faktiskt vara fel på råttan. Han kanske har ont inuti kroppen och blir vresig. Samma sak har hänt mig och tillslut fick jag låta min råtta somna in. Det var bäst för oss båda, för ingen av oss var lyckliga. Vad skulle du ge din bästa kompis för råd om vännen var i samma situation?
Det där låter väldigt mycket som min ena råttkille när han var 6 mån. Han var jättejobbig och vi funderade på att kastrera men avvaktade eftersom det var svårt att hitta en veterinär, och han blev faktiskt bättre och bättre. Det tog tid men till slut var han som vanligt igen. Dock hade han varit världens goaste innan han fick sin tonårsknäpp, så jag visste ju liksom att det fanns en dnäll råtta någon stans under raggmonstret. Det som funkade med honom var att inte säga ifrån utan snarare lämna honom ensam när han började. Att säga ifrån och markera att det han gjorde inte var okej gjorde det mycket värre. Då tog han det verkligen som en fajt. Det som funkade bäst för mig var att vara helt passiv med händerna när han startade och eventuellt sätta in honom i transportburen när det var som värst eftersom han även kunde vara elak mot sin bror. En annan sak som kunde trigga honom var nya lukter. Bad var helt uteslutet både för honom och hans bror. Badade brorsan en gång och stackars lilla råtta, han vart angripen direkt… Det här blev långt men det jag vill säga är att om det är en tonårsknäpp och inte något annat så kan det gå över, och kastrering finns ju också som alternativ. Lycka till!
Hur gammal är han?
Det låter som att han kommit in i tonåren och vissa hanar kan tyvärr bli totalt galna MEN en råtta ska aldrig bita. Jag tycker du ska fundera över om du kanske vill kastrera, det Kan hjälpa.
Sedan kan det även vara så att han helt enkelt inte trivs med er och då Kan en omplacering hjälpa men jag tror inte att det är så i detta fall eftersom han var snäll innan.
Jag skulle inte ha någon bar hud när ni har honom ute samt att ni tar en funderare kring om kanske kastrering fungerar för hans beteende är inte normalt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Kastrering funger sällan när dom väl en gång börjat bitas.
En flytt / omplacering kommer säker förvärra det i och med stressen som medför. Det snällaste för råttan och för dig är att låta honom vandra vidare.
Som sagt så va han världens snällare innan detta började. Han är fortfarande inte elak mer än när jag säger ifrån. Han har väldigt mycket energi, och är fruktansvärt busig. När dom leker i sängen så skuttar han runt som ett popcorn, ruskar på huvudet och ser super glad ut. Emellan busrycken kommer han och vill sitta i famnen eller på axeln ett tag. Så jag VET att han är snäll egentligen :) Tack så jätte mycket för era svar. Har känt mig så ledsen, men när jag tänker efter och läser här, så känns det faktiskt som problemet är att han har hamnat i tonåren :)
Han är snart 5 månader gammal :)
Tycker du ska avvakta ett tag innan du funderar på avlivning! T Låt hans utbrott få gå över av sig själva. Ignorera honom helt när han börjar och vänta ut den här perioden. Ha tålamod! För min kille tog det 1-2 månader innan det värsta var över, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så gick det verkligen över! Lycka till och akta händerna!
Vet inte vad jag ska göra med min söta råttkille längre. Han blir bara värre och värre. För några dagar sedan blev han arg när jag skulle ta ner honom från axeln och bet hål i min tumme :( han har även börjat gapa/försöka bita mig när jag grejar i buren :( känner att jag inte kan ha kvar honom längre. Finns det någon med mer erfarenhet som vill ta över honom? Han finns i Karlstad.
Nu har både du och råttan lidit er igenom en lång period. Du borde överväga att avliva nu.
Om det stegrar på det här viset så kan det tyda på att råttan är sjuk och har ont.
Det skall vara trevligt med husdjur.