Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 515 ggr
katrinwengel
0

Sitta stilla..

Jag behöver lite tips på hur man får sina 3 månader gamla killar att sitta stilla när man tex behöver klippa klorna eller väga mm. Mina två blir inte alls glada om jag försöker hålla fast dom lite snällt utan börjar då pipa och kränga sig ur greppet. Jag vill inte heller tvinga dom, det borde ju bara skapa negativa minnen.. Eller hur ska jag göra? Tips?

Zolah
0

http://rattor.ifokus.se/articles/513f066ece12c413db001634-klippa-klorna-pa-rattor?discussions-4

det är det jag kan tipsa om, och att försöka ofta och låta dom vila när det blir för mycket. :)

Ida85
0

Jag klipper bara klor på nyvakna råttor. Lite taskigt att bli väckt så kanske men så otroligt smidigt. Då går det snabbt och man behöver inte hålla på och krångla. Tror det uppväger det bryska uppvaknandet. Ska tillägga att mina annars kan vara sjövilda.

Samma sak med vägning. Alternativt lägga mat på vågen innan du nollar den.

JoySurrender
0

Du kan också fila klorna med en nagelfil, mindre risk att klippa för mycket och de kanske inte tycker det är lika otäckt. Och pussa dem från mig! De får syskon vilken dag som helst.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

JoySurrender
1

Vid vägning bruka jag ha en tillräckligt stor plastbunke på vågen, råttan i skålen, läs av.

Glamråttan

katrinwengel
1

Tack Cilla! Filning tycker de är ännu värre hehe.. Jag pussar dom varje dag hela tiden :) Lycka till med de nya ungarna! (undrar om det är någon av mina på din profilbild? :p)

marsala
1

Klistra sandpapper på ramperna. Då filar de sig själva!

katrinwengel
0

#6 Bra tips! Men jag har stegar.. Har testat om dom tycker det är kul med skateboard men de fattade inte riktigt grejen tror jag hehe..

JoySurrender
0

Nä, inte dina sötisar på bilden - det är de två hooded, Gunter och Party God.

Mamma Luna håller på att spricka… se den tråden!

Glamråttan

marsala
0

Du kanske kan "väva in" sandpapper på stegarna? Upp kommer de alltid.