barnmat???

Det bästa är ju att laga råttornas (och barnens) mat själv. Då vet man ju exakt vad dom får i sig och att dom får allt dom behöver. Jag brukar dock alltid ha barnmat hemma, för om vi inte äter middag hemma någon dag eller det inte blir några rester kvar så får råttorna barnmat till middag. Som jag blandar ut med grönsaker.
Det är barnmat på burk (finns det någon annan barnmat?) Man behöver inte värma det innan man serverar.

Anser att barnmat är mycket bättre än hemlagad mat då barnmaten håller extremt hög kvalite. Dessutom vet man exakt vad det är i då det står på burken. Så jag rekommenderar det absolut fast med extra grönsaker.
Och ja det är den på burk. Mina föredrar Sempers smaker förutom Nestles favoitgryta eller husmansgryta med kalkon.
Nu på sommaren värmer jag den inte utan har även oöppnade burkar i kylen då jag inbillar mig att den håller sig färsk lite längre när jag ger dom den kall. Jag tycker mellan 0.5-1.0 dl per råtta är lagom beroende på kön. (mina honor äter betydligt mindre än 1 dl) plus ngra deciliter frysta grönsaker per flock. Typ broccoli, blomkål, ärtor och majs. När jag har färska grönsaker hemma får dom det. De älskar avocado.
På vintern värmer jag maten lite för jag har märkt att dom gillar det mer.
FAvvosmaker är dillkött, lasagne, kalops, örtagårdsgryta mfl men det kan ju variera väldigt mellan olika råttor.

Men du, barnmat på burk är ju vanlig mat, alltså kan man laga det själv hemma. Varför skulle mat på burk vara bättre än hemlagad? De flesta råvaror man kan köpa i Sverige håller ju en hög kvalitet. Och du vet ju exakt vad det innehåller om du gör det själv. Eller du kanske tycker att hemlagad mat=makaroner och köttbullar?
Barnmat är ju inget mirakel! Dessutom är det dyrare än att laga själv.

#3 du kanske ar jatteduktig pa att laga mat och lagar speciell mat till rattorna utan en massa salt och daliga fetter. Svinbra. Dock gor de flesta inte det, darfor anserjag det vara battre med barnmat.

ja ger mina barnmat nån gång varje vecka tycker det är bra eftersom ja inte äter fisk o nästan inget kött heller. o har man bara tre råttor så kostar det inte så mycket heller! mina gillar alla sorters barnmat, fast inte de där efterrätterna me frukt o så.

..Men innehåller inte barnmat en massa konserveringsmedel?
Jag försöker ha en regel här hemma när det gäller mat. När jag lagar riktig mat på råvaror så ger jag alltid mössen av min mat innan jag kryddar osv. Äter vi skräpmat eller annan snabblagad mat ger jag inte mössen utan får fixa något annat till dem. Måste vara extra noga då jag har röda möss med fetgen. Det tvingar mig att tänka till lite vad gäller min egen kost också. Super! Jag äter för övrigt samma müsliblandning som de gör! Den är god, kan jag lova! :)
Älskar mina stora små vänner..
#6 barnmat innehåller inte konserveringsmedel
Har ni några tips på vart barnmatsburkarna e billigast. Alltså inte staden, utan matbutikskedjan… Konsum, Ica kvantum mm

Det är nog lite olika, t.ex på Ica-butiken i vår by tar dom 60 kronor för 10 burkar av alla märke och storlekar. Det är ett bra pris.

#7 Oo så bra! :)
Älskar mina stora små vänner..
/rammi