Hona/Hane
Jag är ju ej råttägare och frågar mycket i mina trådar. Men ja, jag håller ju på att försöka övertala min pappa om råttor. Men saken är att jag är inne på hanar men hört att dom kissar mycket för revir , är de så ? För jag vill inte ha kiss över hela rummet liksom;) Men är ändå inne på hanar, men tjejer. Dom borde väll kissa revir också? Kissar dom lika mycket?? Vilket kön föredrar ni? Berätta med en bra text! :-D
Det är väldigt olika hurvida de revirmarkerar med urin eller inte. Jag har haft honor och de har revirmarkerat mer än hanarna.
Jag har haft en hane som satt still i knäet eller på typ magen, men när han började röra sig innan han skulle kissa. Då var det lägligt att lägga in honom i buren så att han fick gå på lådan. Han kissade aldrig utanför buren.
Om råttan markerar revir eller ej är en individfråga enligt mig.
Okej, tack så mycket! :D
Håller med #1 om att det är en individ fråga.
Kan inte säga om det är honor eller hanar som revirmarkerar mest.
Men jag måste poängtera att revirmarkera och kissa inte är samma sak.
Revirmarkering brukar bara vara några luktfria droppar medans kiss är betydligt mer som du säkert förstår :) Både honor och hanar revirmarkerar mer eller mindre beroende på vilken rangordning dom har.
Hanar tycker jag efter min erfarenhet luktar mer. Deras urin är starkare i lukten men jag skulle nog inte säga att dom kissar mer.
Men såklart finns det honor vars urin luktar väldigt starkt och mycket.
Det är en väldigt svårbesvarad fråga då jag tycker att det är jätte svårt att bestämma vilka eller vem som luktar minst/mest.
Beror ofta helt på individerna men om man absolut måste dra en slutsats skulle jag nog faktiskt säga att hanars urin luktar mer och att dom revirmarkerar mer :)
Och skulle jag välja kön beroende på lukt och revirmarkering skulle jag välja honor :)
Men sen finns det många fler aspekter att väga in.
Hoppas att du blev lite klokare :)
Jag skriver under på att honor kan kissa precis lika mycket som hanar. Jag hade en riktig kissfia i min flock… Hon kissade överallt. I sin säng. I min säng. På sina kompisar. På mig. På sig själv. Det värsta var när hon låg överst i myshögen och kissade ner samtliga råttkompisar så alla behövde bada. Sunkråtta! 😃
De andra har varit rumsrena och toatränade. Hanarna också!
Hanarna luktar lite mer av sig själva, tycker jag. Själva råttkroppen luktar liksom mer… Men det luktar inte illa, inte kiss eller så, det bara… luktar. Precis som att en hund luktar hund och en häst luktar häst. Honorna har inte lika stark kroppslukt.
Summa summarum: Vill du ha så luktfria råttor som möjligt, skaffa honor som inte luktar så mycket av sig och städa buren, även gallret, ofta! Det skulle jag göra!
Fast jag gillar hanar väldigt mycket, mest för att de är stora. Gillar att de "är lite att ta i". Har dock inte märkt någon direkt skillnad på temperament tror jag, mellan hanar och honor. Det har också varit högst individuellt. Hade en hona som låg i knäet och knastrade i timmar om hon fick, och en annan som sprang runt och lekte som om hon hade eld i rumpan. Samma med hanarna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Haha mysig liten tös som kissar ner sina kamrater ;)
Hade en hane som älskade att kissa i sitt hus bland filtar och tidningspapper och där låg han och brorsan och mös så fort dom fick chansen!
Älskade Snuskisar ❤️
#5 Igenkänningsfaktorn är hög… Lilla huset med fleecestrimlor fick jag städa varje dag, annars låg de där och mös i ammoniakångorna. Och tro inte att kompisarna brydde sig när kissfia kissade ner dem. Det var bara matte som stönade, råttlingarna var bara glada att det blev ännu varmare och mysigare! 😃
Råttor är underbara djur men de kan vara förjäkla snuskiga ibland! <3
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Haha, vad knäppt. Vilken Fia, men tack så mycket!! Behöver den här informationen !! :D