Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1763 ggr
Story
0

Vassa klor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina tre råttfröknar har hemskt vassa klor trots ihärdig klättring på pinnar, tegel och annat.
   Nu finns det inte på kartan att man ska kunna hålla fast dem en och en och få deras tassar att vara så stilla att man utan risk kan klippa dem. Samarbetsvilja med kloklippande är inte ens att tänka på, de bara blänger på mig och hoppar ned bakom bokhyllan.

Egentligen tänkte jag låta det vara eftersom klorna inte är för långa eller i vägen på andra vis än att Wednesday ofta fastnar med foten i balkongmattan (det ser lite roligt ut men det är väldigt synd om henne) och att jag är totalt sönderriven. Winter (på bilden) har vassast klor trots att hon springer och klättrar mer än de andra gör.

Är det någon som kan ge mig ett tips på vad jag kan göra?

wild_child__
0

Sandpapper, dock inte ett allt för grovt, om du har en bra burinredning och dom klättrar på ex plank eller liknande där som går mer på en liten mer brantare lutning så kan du fästa sandpapper där, annars får du nog ta och be en vän att hjälpa dig med kloklippningen, de är inte det lättaste, dock är mina vana vid det nu =)

Gnager dom mkt så kanske inte sandpapper är den bästa ideén heller, men de är ju värt ett försök. för det har jag till mina, men ett ganska mjukt så att dom kan slipa ner det steg för steg.. Mina tuggar dock inte på allt heller, så de funkar ju för mig…

Finns säkert en massa mer saker man kan göra, men jag använder mig bara av det som funkar för mig så därför kommer jag inte på något mer för tillfället, men fler medlemar kommer nog skriva bra tips.. =)

Lycka till

Story
0

Sandpapper var en bra idé- jag ska testa! Tack för tipset!

wild_child__
0

Det var så lite =)

izze
0

vad ska man ha för storlek på kornen föreslår du då ?, typ P100 ?

wild_child__
0

ja du brafråga, nu minns jag ej riktigt vad jag har, men om man tänker på vad man hade i skolan på träslöjden så var det oftast 3 olika, en mjuk, en hårdare och sedan en jätte grov, så mittemellan är ju bra. Men som du skrev P100 kan funka! =) Testa dig fram, de är olika från olika råttor, jag har grovare på vissa, sedan på mina kullar så använder ja mig av det mjukaste.

Har du avskiljd toalätt till dom eller liknande så kan du ju även lägga sandpapper under sanden/kattsanden eller va man nu använder, även på ställen där du vet att dina råttor gillar att gräva =)

Ninja
0

Sandpapper skulle inte jag använda.. Det slipar inte bara ner klorna, det nöter ju även på råttornas känsliga fötter! Motion på varierande underlag brukar vara det bästa och snällaste för att klorna ska hålla sig i normal längd. Annars är det bara att testa klippning och fila klorna, det är inte omöjligt ens på springiga eller otama råttor. Får man bara in vanan så går det ändå. :)

Karmatarerskanise
0

Jag tycker man ska stå ut :) Jag fick en massa rivsår, men det hör till :) Sandpapper låter inte alls bra för deras små tassar

wild_child__
0

Jag har använt sandpapper hos mina djur i många år men som sagt de är ju inte vasst för dom beroende på så klart vilket man använder. Använder de till min igelkott och dom har också små tassar men värre klor än råttor.. =)

Gömmer man de under spån eller annat så "nöter" de inte lika mkt på tassarna då dom kräver med vinklade..

Men så klart de e upp till var och en va man använder =) eller hur man gör, och visst hör klort/rivmärken till =)

Lättaste e ju att man lär dom från små att man klipper klorna på dom =)

Ladyinred
0

Men om trampdynorna tar stryk så ser man ju det rätt snabbt o då e det väl bara att ta bort sandpappret?

wild_child__
0

man ser väldigt fort om trampdynorna tar stryk…Jag har dock aldrig vart med om det, men som vanligt när de kommer till ömtåliga djur av alla slag så syns det, man kan kolla efter färgförändringar osv på trampdynorna och ser man att de inte funkar så får man ta bort det…

Det brukar inte bli dåligt i början, inte så illa att dom behöver vett vård osv, och ja känner så många som använder sig av detta så jag har aldrig sett eller hört om att dom kommer till skada, inte om man sköter de, och ser till att man använder ett mjukt sandpapper….Man behöver ju inte ha stora bitar av det. sätt små rämsor lite här och var, och under vanligt spån osv eller vad man nu använder som botten material, då det skyddar trampdynorna från att ta skada och har man små rämsor på ex stegar eller liknande som har en normal lutningsbredd så hinner inte de ta skada på tassarna, om de nu inte är så brant att dom nästan glider ner från stegar eller liknande "broar" från plan till plan…