Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 2779 ggr
Fjordell
3

Vimsas kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rebellions Vem Är Inte Rädd Ibland "Vimsa", s/ba ambk db, är i väntans tider med en väldigt stilig grabb vid namn Svullo, som är en s/mink du.

Parningen ägde rum den 1/12 -13

Väntade färger är black, blue och mink i teckningarna eubk, ambk och ev. variegated. Alla släta dumbo och dumbobärare.

Parningen är främst baserad på toppentemperament och bra hälsa, samt möjligheten att bygga vidare på min ambk-linje.

Det här blir Vimsas och bebisarnas egna lilla bildtråd, därför vill jag inte ha något säljsnack i tråden. Det är alltså ingen annons.

Fjordell
5

Idag är Vimsa dräktig på dygn 21, så det är alltså dags nu när som helst.

Lite tokig bild, men ville inte störa henne alltför mycket med mitt fotograferande. Såhär ser alltså hennes fina mage ut idag, och hon har hunnit gå upp totalt 109g. 

Gissningar på antalet bebisar är välkomna!❤️

lizzplace
0

Jag gissar på 10 bebisar 😍 As kass på det men jag gissar på det i alla fall :D

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Gahich
0

gissar på 15 🙂

Zakaraa
0

8 bebisar, 3 hanar och 5 honor 👍

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Wamrat
0

12 bebbar :)

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Cederin
0

Jag tror 13! =)

Medarbetare på Naglar och Hår

Fjordell
13

Förlossningen har börjat, och än så länge har jag skymtat 4 små julegrisar! Vimsa är pigg och glad, har tagit en liten paus och sörplat i sig lite välling som jag ställt fram åt henne, under tiden hann jag titta till de små lite snabbt utan att störa den duktiga mamman. Alla bebisarna har breda och fina mjölkband.

Uppdaterar mer under dagen, så får vi se om det kommer fler bebisar.❤️

Dramatik
0

Skriver här också då :P Jag gissar på 14 små korvar :)

[[Mellebelle]]
0

Åå så roligt!:D jag gissar på 11 små grisar

Fjordell
9

Låt mig presentera Vimsas fyra små mirakel. Det blev inte fler än så. Jag har vakat över den nya lilla familjen som en hök i min misstanke om att Vimsa inte fått ut alla ungar. Nu har det gått 30 timmar sedan dessa raringar kom ut, och Vimsa mår alldeles ypperligt. Hon äter och dricker, är otroligt glad och social, precis som alltid, och hon tar hand om sina bebisar jättebra.

När de små, om några dagar, är lite starkare, så ska Vimsa till veterinär för undersökning, ifall att. Risken finns ju alltid att hon har kvar foster i magen, eller så är det helt enkelt så att hon reabsorberar dem.

Hur som helst, nu gläds jag åt att min Vimsa är okej, och att ungarna är väldigt pigga.❤️

Fjordell
3

2 dygn gamla idag

Ingen ser ut att bli black, så samtliga ungar är troligen mink och/eller blue

Fjordell
1

Trots att båda föräldrarna till kullen är släta så har två av ungarna annorlunda morrhår jämfört med de andra två med vanliga, raka morrhår. Vi får se vad det kan bero på… Jag hoppas att de helt enkelt är vanliga släta ungar som bara råkat stöka till morrhåren lite.

Guybrush
1

Alla minkfärgade är väl tingade antar jag? :)

Zakaraa
2

#13 Kom ihåg att inget säljsnack får förekomma i tråden då det är en bildtråd. PM:a TS istället med frågan :)

Fjordell
0

#13 Inget säljsnack i tråden, tack.🙂 Dessutom har troligen alla ungar redan hem som väntar på dem.

Guybrush
0

Oj sorry var inte meningen :)

Fridborg
0

Du har nog bara stökat dem, min första tanke jag fick var fuzz, men håren är alldeles för långa för dem :) Grattis till supersöta knoddar!

kundvagnsgnu
0

ÅÅååh gullegull!!

Fjordell
8

Kopierar det inlägg jag lagt upp i Facebookgruppen Råttorna, då det varit en långt dag, fylld med oro och tårar.

I måndags födde Vimsa 4 perfekta ungar. Idag blev hon plötsligt trött och svag. Hon drack, men åt dåligt, och hon var uppburrad. Jag förstod på en gång vad som höll på att hända.

I panik ringde jag jourhavande veterinär för undersökning. Väl på plats så gör de ultraljud, och de röntgar. 3 ungar finns kvar i Vimsas mage. De ger två omgångar värkstimulerande åt henne, utan resultat.

Till slut frågar veterinären mig hur jag ställer mig till alternativet att operera henne. Jag ber dem att göra allt de kan för att Vimsa ska bli bra. En stund efteråt tar de Vimsa med sig, och kvar har jag ungarna i min hand.
Nu är vi hemma, och Vimsa mår redan väldigt bra. The force is strong in this one. Under tiden Vimsa opererades såg jag till att hålla ungarna varma, och eftersom de fick dia innan operationen så blev det upp till mig att massera deras små magar, och allihopa både kissade och bajsade. Det kändes otroligt bra, trots att jag var dödligt orolig för Vimsa. Ungarna är lika starka som sin mor, riktiga små kämpar!

Anledningen till spektaklet grundade sig i att en unge som var större än de andra hade lagt sig fel på vägen ut, och därmed blockerat för kvarvarande ungar. Vimsas livmoder var väldigt uppretad och hade kunnat gå sönder när som helst. Hade de inte opererat och tagit ut livmodern hade hon inte överlevt.

Till slut kom de med henne i en kuvös, så jag fick lugna henne under uppvaket, och samtidigt sätta in ungarna hos henne.

Det som började som en sorgens dag, och slutade med en enorm seger! Vimsa är otrolig som klarat sig igenom det här. Hon kommer kunna fortsätta dia de små, men hon kommer att behöva nästan konstant tillsyn så att hon inte drar upp såret på magen. Ikväll är hon givetvis väldigt trött, så för mig blir det till att sitta barnvakt hela natten, och massera de små med jämna mellanrum. Men det gör jag med glädje. 

Dessa underbara djur, de har fått mig att klara mig igenom så mycket tråkigheter, så det var väl kanske på tiden att jag fick återgälda dem genom att ge allt jag kan för att få dem att överleva. Alla förtjänar det bästa.

Sen har jag faktiskt en poäng med att berätta allt det här. Tänk efter innan ni avlar på era råttor, eller djur överhuvudtaget. Se så illa det kan gå! Att ta kullar innebär alltid en risk, och det är något man måste vara medveten om. Vimsa har alltid varit helt frisk, och i väldigt bra fysisk form, och inte är hon gammal heller. Ändå blev det såhär. Så tänk er för, avla aldrig bara för att ni kan. Se till att ha ett långsiktigt mål, en anledning till att ta en sån här risk. I slutändan handlar det trots allt om liv. Liv, som ligger i era händer.

Zakaraa
0

Fina donnan <3
Är det nån typ av genomskinligt plåster där på magen eller vad är det?

Fjordell
0

#20 Japp, det är ett plåster ovanpå stygnen, just för att hon ska kunna fortsätta dia de små utan några större risker❤️

Zakaraa
1

#21 Häftigt, aldrig sett det på djur förut. Riktigt skönt att allt gått bra! Och "tur" att detta hände hos dig som har erfarenhet av avel istället för någon mindre kunnig!

lizzplace
0

oj vilken dag! Men måste fråga. hur gick det med dom tre bebisarna som var kvar i magen? :o

/ Lizette

Zakaraa
0

#23 kan nästan svära på att de dött i magen eftersom de inte kom ut, så de fick ingen luft. Framför allt efter så lång tid med ett foster som stoppade upp för de andra.

Fjordell
8

#23 Som väntat var inte de ungarna längre vid liv, precis som Zakaraa skrev. De blev kvar därinne för länge. Hade det inte varit för att den stora ungen blockerat för de andra två, så hade de klarat sig, kanske även den större ungen, så länge den inte hade lagt sig fel då också.😕

Hon fick bara ut ungarna som var i den högra delen av livmodern, där de fyra första ungarna befann sig. Jag ska mejla dem och be om att få röntgenbilden skickad.

Det positiva var att kirurgen såg att Vimsa inte hade några missbildningar som skulle kunna ha orsakat att ungen fastnade, allt såg jättefint ut, utom just där den stora ungen lagt sig på tvären och tänjt ut livmodern såpass att den hade kunnat brisa, så jag kan bara försöka föreställa mig hur ont Vimsa måste ha haft. 

Med andra ord är detta troligen inget ärftligt, utan bara extrem otur. Däremot lär jag sätta ut de ungar som inte ska bo kvar här, till försäljning till sällskapshem, och inte för avel, just för att jag själv vill ha full koll om det nu skulle bli så att en hona från denna kull avlas vidare på.

Kan förresten uppdatera att Vimsa har nyktrat till fullständigt och både äter och dricker, men är fortfarande väldigt trött, så hon ligger mest och sover samtidigt som de 4 små grisarna diar eller bara ligger intill henne. Så det är fortfarande upp till mig att massera dem efter måltiderna, men det är himla mysigt, faktiskt. Jag älskar Vimsa och ungarna ännu mer efter detta, även om jag inte trodde det var möjligt. Det fick mig att inse hur löjligt mycket dessa djur faktiskt betyder för mig.❤️

lizzplace
0

Misstänkte det, tragiskt att tre ungar dog men ändå glad för din och vimsas skull att fyra överlevde :) Skönt att hon blivit bättre nu och börjar må bra. Hoppas allt löser sig för dig och långsvansarna :)

/ Lizette

[[Mellebelle]]
2

Skickar massa styrke kramar åt både råttorna och dig! Riktiga kämpar är ni allihopa

Fjordell
1

#26, #27 ❤️

Fjordell
3

6 dygn

Fjordell
5

6 dygn

Fjordell
4

De två större honorna

Mink och förhoppningsvis blue

Fjordell
6

11 dagar gamla idag, och kullens tema blev Norrländsk flora.

De ska få en egen kulltråd så fort de har öppnat ögonen.

Och ja, det blev bevisligen ingen blue i kullen, utan det blev två mink, och två mock mink (därav nyansskillnaden). Dessutom är tre av ungarna merle.

Namnen är Bergglim, Nätvide, Fjällspira och Kummin.❤️

Elinisa
1

De ser ut som små karameller!! :-) Blev alla dumbo, förresten? Så söta så jag vet inte vart jag ska ta vägen! :-)

ratpinata
1

Men vilka godingar!
Men vill bara mysa sönder sig själv :D

Fjordell
0

#33 De är helt underbara! Och alla tycks vara toppörade db :)

Fjordell
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer ett litet filmklipp på Bergglim och Kummin, som var de första som öppnade sina ögon nu under dagen.❤️