Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 451 ggr
MSkalleberg
0

Operationsduglig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hemma sitter jag med en gammal rädisa på snart två år som jag funderar på är operationsduglig eller ej.

Håkan har sen ett bra tag haft en svart grej på pungen. Den ansågs inte vara någon fara eftersom den bara är ytlig i skinnet och jag har kollat så att den inte har förvärrats (jag var hos veterinär). Denna svarta grej har då dragit min uppmärksamhet till märket att jag helt har missat en stor tumör i sidan av pungen som nu har uppstått. Han har även som ett sår på sidan av ryggen, högre upp, som är lite hårt runt omkring. Eftersom detta inte har gått bort så har jag antagit att det också är någon form av tumör (tumörsår?) eftersom jag vet att det inte bara måste vara en stor knöl. Och eftersom han har en knöl redan så hänger det nog ihop.

Nu till varför jag undrar om han är operationsduglig.

Håkan är snart två år.
Tidigare var han en tjockis men han har senare droppat i vikt och nu kan man (enligt mig) känna lite för mycket även om han ser ut som de andra råttorna. Han känns skör, men enligt veterinären borde jag banta ner honom ytterligare vilket känns helt fel eftersom han redan har gått ner av sjukdom eller något annat. Brorsan är också sen innan en tjockis och det ligger i släkten.
Håkan rosslar, tyvärr, men det är något jag försöker få bukt med.
Han är pigg och glad, äter som han ska och rör på sig.

Så… Anses han vara operationsduglig eller bör jag låta det vara och bara hoppas på att det inte blir värre med honom? Pengar skiter jag i, om någon säger att han ändå är gammal men kan gå att operera, för detta är en av mina första små rädisar och han en av favoriterna.

Tjeja
0

Det låter inte som att han är i något vidare operations duglig kondis..

Men det är ju egentligen omöjligt att svara rättvist på utan att ha sett honom irl så att säga.

Även om det är en stor frisk råtta (eller vilket djur som helst) så innebär ju en operation en väldans massa risker.

Frågan är ju om din lilla gubbe verkligen skulle må bättre av en operation eller om det bara skulle ge en massa extra lidande utan att hjälpa och med ökad risk med att dö tidigare..?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MSkalleberg
0

#1 Som råttan han är tror jag att han och brorsan är dom som skulle kunna ta en operation bäst men det vet man ju aldrig förrän man gjort en. Jag vill ju inte riskera att han blir värre av en operation men att bara låta det vara känns inte så bra det heller. Man vill ju göra allt för sina små…

Tjeja
0

Jo så är det ju..

Men bara en vet som får se råttan irl kan avgöra hur troligt det är att han skulle fixa en operation.

Men att den har möjlighet att överleva en op betyder ju nödvändigtvis inte att den kommer må bättre för det. Själva operationen är ju en stor påfrestning i sig.

Frågan är ju hur fort tumörerna växer och hur råttan verkligen mår i övrigt. Råttor, liksom många andra djur, visar ju sällan att de mår dåligt förrän de verkligen är riktigt sjuka och det liksom är "försent" redan.

Med det menar jag att din lilla råttis ju kan vara sämre redan än han visar om du har otur.

Jag tycker du skulle ta med din råtta till en vet som du vet är duktig på riktigt små djur som marsvin, råttor och möss etc.

Den vetten du var hos låter från din beskrivning inte riktigt som han är så kunnig på råttor när han tycker att den behöver banta när den redan håller på att rasa i vikt.

Cancer i sig orsakar ju oftast viktminskning då all näring går åt till tumörerna istället för kroppen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MSkalleberg
0

#3 Det får bli en tripp till veterinären sen då. Kan han inte bli opererad kan jag alltid fixa ny medicin till rosslet.

Tack för svaren!