Vad hände?
Hejsan!
Jag stod och lagade mat (Köttbullar) åt råttorna med dom sittandes på axeln! Vi har en "magnetspis" och den ger ifrån sig ett svagt pipande ljud när den är på. Helt utan förvarning hoppade Pepsi ner från min axel på golvet och sprang runt som en galning, tillslut gömde hon sig under spisen och hade stängda ögon och höll för öronen. Jag gick ut ur köket och Pepsi var "paralyserad" av skräck och rörde sig inte alls. Jag släppte ner henne i buren och hon rörde sig inte först. Men nu är hon normal igen.
Var det spisen som gjorde henne "galen"?
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Höll för öronen? 🤔

Mvh Stephanie 

Min hund kan bli osäker när jag steker något som sprakar till och luktar mycket. Vore inte helt konstigt om råttan blev skrämd av något.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 Höll kanske inte för öronen, men hon hade händerna vid huvudet vid öronen i alla fall.
Min katt satt även på golvet och han gillar inte råttorna, tur att hon inte blev biten av katten.
#2 Kan ju vara det, jag hade 2 råttor på axeln, fast det var bara Pepsi som blev galen. Fast när dom är rädda så brukar dom gömma sig vid mig och inte springa ifrån.
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Vi har också en spis som ger ifrån sig ljud. Högfrekventa ljud. Ibland är de riktigt hemska! När råttor blir rädda för en katt t.ex och vill varna andra råttor så ger de ifrån sig just högfrekventa ljud. Så det kan ju ha varit så att din spis varnade din råtta för något… som råttan uppfattade det då ;)
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Kan hon ha fått stänk på sig? Ibland om man steker så kan det ju skvätta iväg varmt matfett. Det kan ju förklara varför bara ena råttan reagerade.