Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 561 ggr
[Mathildaqdt]
0

Frågor

Hej!

Jag håller på att sparar pengar till råtta och hoppas på att få en😃

Men bara några frågor innan:

1. Köpta eller handgjorda leksaker?

2. Vilken bur skulle ni rekommendera?

3. Fungerar katt och råtta ihop?

Tack på förhand!

fridanordqvist
0

Till att börja med, ska du köpa bara en råtta? Dom är nämligen flocklevande och vill vara minst två :)

1. sålänge leksakerna är råttsäkra spelar det ingen roll. Dom ska inte kunna skada sig på dom, eller få i sig giftiga ämnen om det gnags på dom

2. kan jag tyvärr inte svara på, har bara haft 2 själv, men vet att många som har furet xl eller furet tower säger att dom är bra

3. Beror på individerna, min katt är väldigt fundersam på vad råttorna (maten enligt henne) gör springandes på golvet inne, och råttorna bryr sig inte om henne, mer än om hon är vid deras bur, då dom försöker köra iväg henne 

Hoppas du blev lite klokare iallafall, o nån annan kanske kommer med ännu bättre tips ang. bur :)
Lycka till med sparandet! ^^

[Mathildaqdt]
2

Nej jag planerar att köpa tre 🙂

Tack så mycket för svar ^^

fridanordqvist
0

Bra ^^

Håller tummar och tår att du får 3 små pälsklingar, helt underbara djur :D

Ett annat bra tips är att läsa på sajten, tex under ''vanliga råttfrågor'', där kan du hitta mycket :)

[Mathildaqdt]
0

Okej, tack så jätte mycket!😃

Elinisa
1

Så kul att höra att Du fastnat för just råttor! :-)

Finns några viktiga saker att tänka på..;

..Hur ser det ut för dej de kommande 2-2,5-3 åren? Kommer du kunna avsätta tid för dina älsklingar varje dag, -minst 1-2 timmar? 

..har du möjlighet att spara ihop en slant till ev veterinärkostnader?

(Om nej: Tänk ut en lösning på dessa två saker. Om du inte kommer på en lösning, fråga här om hjälp& idéer. Om det ändå verkar osäkert, så bör du vänta lite, spara& planera inför den dagen då du känner att tiden& ekonomin verkligen räcker till.)

-Om ja: Då är ett gott råd att ta reda på vilka seriösa uppfödare av tamråttor som finns någolunda i närheten av där du bor, -eller om du kan tänka dej att resa, el vänta lite för att efterlysa& finna transport till dina råttor, -om uppfödaren finns en bit bort.

Finns många fördelar med att köpa råttor från en seriös uppfödare av tamråttor. För det första bidrar du inte till den plågsamma grossistuppfödningen. Sen har du en större chans att finna harmoniska& friska individer, då en seriös uppfödare av tamråttor tar hänsyn till hälsa& temperament i sin avel, -vilket inte prioriteras hos de grossister som säljer råttor till djuraffärer. Om du väljer att köpa från djuraffär kan det vara bra att veta i förväg att det kan komma att kosta din tid, ditt mående& dina pengar. 

Känner du att du är beredd att satsa lite& låta det kosta, så kan du hellre välja att ta hand om omplaceringsråttor, -tex från Blocket, där en hel del kommer från djuraffär. De är redan satta till livet, de behöver hjälp& ett hem. Många av dem kan vara underbara, -men det är en liten risk för dej, -bara lite info. Mina två första råttor var omplaceringar, ursprungligen fr djuraffär& de var aningen dysfunktionella, hade mkt dåligt immunförsvar& avlivades i relativt ung ålder pga sjukdom, men de var så fantastiska& underbara på många sätt att jag fortfarande saknar dem. :-)

Som svar på dina frågor: 

Hemgjorda som köpta prylar spelar ingen större roll. Läs lite om vad som kan vara skadligt, tex springhjul (  =skadligt) -osv& låt sen ditt förnuft råda. Starta en tråd& fråga om du känner dej osäker. 

Bästa buren enl mej verkar vara Critter Nation. En billigare variant av den heter Royal suite Double. Googla dessa, så ser du vad jag talar om. Furet Tower uppskattas av många, men jag tycker den är för djup, samt ful. Man kan också börja med en enklare bur, för att sen uppgradera& spara första buren som extrabur. 

När det gäller bur, så kan det vara bra att tänka på att råttorna uppskattar såväl bottenyta som höjd, men buren ska absolut inte vara för låg, då råttorna tycker om att klättra. MINST (60-70 cm på höjden, tänker jag.)

Sen är stora luckor viktigt, -för mej iaf, för att det ska gå lätt att komma in i buren, inreda& städa.

Katt& råtta: Handlar det om innekatt, el utekatt som är van vid att fånga& döda bytesdjur? Är det en liten kattunge el en vuxen katt? Skiljer sej väldigt mycket från situation till situation, så lämna gärna mer info, så kan folk svara& berätta om sina erfarenheter. :-)

[Mathildaqdt]
0

Tack för svaret!🙂

Älskar burarna, men letar dock efter nånting lite billigare max 2000.

Det är dock svårt att hitta. :/

Men tack åter igen för svaret! Det hjälpte :)

fridanordqvist
0

En större fågelbur skulle kanske kunna va bra för dig att börja med? Jag har en sån, funkar bra, men när man väl skaffat sina små vill man bara ha större o större burar, mer inredning osv hela tiden xd
Köpte min på arken, men kolla runt på blocket, tradera osv. Kan finnas furet o critter där också till billigare pris :)

[Mathildaqdt]
0

Tack för tipset! :)

fridanordqvist
0

ingen fara :)

Om du är fundersam på om burmåtten är laglig eller inte kan du alltid kolla burräknaren också :)

Elinisa
0

Kolla in http://www.kattlycka.se/index.html  Min första bur köpte jag därifrån. Lite bucklig då den anlände, men absolut prisvärd! Det jag inte tänkte på innan jag beställde, var detdär med storleken på luckorna.. Annars helt ok bur för sitt pris. (Sen kan man ju alltid modifiera en bur efter eget tycke med hjälp av bågfil, tång, buntband& ev lite hammarlack.)

Glömde tidigare; Har du möjlighet att ha dina råttor utanför buren större delen av dygnet så är du ju inte beroende av att ha ngn stor bur överhuvudtaget. Om de däremot behöver vistas i buren många timmar/ dygn behöver buren vara lite större& rymma mer möjligheter till aktivering. 

Sen kan man ju alltid fynda ett gäng billiga småburar på Blocket som man bygger ihop till en större, om man vill spara pengar i början.. Ngn liten bur kan alltid vara bra att ha kvar även om du skaffar större sen, -tex till sjukbur. :-)

[Mathildaqdt]
0

#9 burräknaren har jag använt många ggr! Den är jätte bra :D

#10 Jag har funderat på det där med att bygga ihop burar. Hur gör man? Förresten! Jag älskade verkligen länken du skickade. Om det blir tamråtta blir det nog en bur därifrån. Det var sånt jag var ute efter :) Tack igen!

katrinwengel
0

Tips på att bygga bur finns i min tråd "hemmabygge av bur" ;-)

Miiwijoy
0

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

[Mathildaqdt]
0

#12 Ska kolla :)

#13 Tack! Ska kolla vad som finns :). Men jag tror sakerna redan är sålda när jag skaffar råtta. Det är ca 4-5 månader tills jag ska skaffa :/ Men tack ändå, ska som sagt kolla vad som finns!