Råttmat
Läste på lite nu igen om vad råttorna ska äta, och upptäckte att de va lite saker man glömt bort med tiden, så nu ska här ändras om i kosten igen!
Till o börja med snodde jag dethär receptet på Torrfoder, som det ska inhandlas grejer till såfort vi ska till affären igen
Färskmaten har vi däremot varit lite duktigare på om jag utgår från vad som står där i, så den fortsätter vi med som vanligt
Men nu till saken, har ni förslag på saker man kan ge råttorna som färskmat när man vill lyxa till det lite extra för dom? som tex vid födelsedagar, olika högtider osv, som samtidigt inte är jätteonyttigt?
Idag fick dom fredagsgotta, o lite sen nyårsmiddag då jag inte var hemma o kunde ge dom extra gott då, o det blev fläskfilé med strips (inte friterade), liiite bearnaisesås, sallad, gurka och tomat, samt lite av makaronpuddingen från igår. Inte det nyttigaste idag med stripsen o beasåsen, men sen får dom ju inte det ofta heller.
Men somsagt, förslag på lyxmat för speciella tillfällen, som inte är så onyttigt för dom tas gärna emot, även saker som kan ges lite oftare som typ fredagslyx tar jag gärna emot! ^^
Och, är det något jag INTE ska ge, eller nåt där som jag absolut inte ska ge igen, säg det också, vill ju mina råttor det bästa!
När jag lyxar till det brukar det bli rå kycklinghjärta. Mina råttor får inte köttprotein varje dag utan snarare nån gång i veckan och då alltid rått (naturligt). Just kycklinghjärta ger jag dem till och från beroende på om det är något speciellt eller bara dags för något gott.
Min färskkost är Alltid baserad på grönsaker. Sedan är det lite kolhydrater (baserat på deras aktivitet) och nån gång i veckan köttprotein.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Rått kycklinghjärta ska jag komma ihåg! tack för tipset :)
Våra får inte heller köttprotein varje dag, och försöker ge dom rått, men ibland hinner mamma tillaga det innan jag hinner säga till (som tur är äter vi inte jättekryddad mat, så går bra ändå)
Men tack för svaret! :D
o juste, måste fråga på en gång, vart kan man hitta rått kycklinghjärta? :)
#3 Om ni har en Willys affär så brukar de sälja förpackningar med inälvsmat för 19:90kr. Väldigt billigt och det man inte använder fryser man in tills vidare bara :)
Du har lammlever, kycklingmage, kyckling lever osv osv. :)
Annars är även rå nötfärs blandat med äggula riktigt mumma! (inge rå äggvita, det hämmas upptag av vitamin B har jag för mig det är)
Willys finns några mil bort, men passar på att kolla nästa gång jag är i närheten!
O denhär gången köper jag o tar hem, innan jag frågar mamma om det får vara i frysen, annars får jag väl inte ens köpa't xd
Antar att det får bli före bad, det lät kladdigt med äggulan, men ska kommas ihåg, ibland får man bli kladdig ^^
#5 Hehe nädå, mina tjejer brular stå i matskålen men de sköter hygienen väldigt bra och jag har aldrig haft problem med gulan :)
Mina pojkar är sådär.. blir dom kladdiga brukar det springas omkring lite innan dom sätter sig ner som ''oj, jag var visst kladdig där!'' och sen tvättar sig
Helst ska det springas på hammockar o annat i tyg också!
Men dom är söta, så det går inte att bli sur, dom förstår ju inte att matte måste tvätta när dom skitar ner ^^