Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 378 ggr
TopasPearl
0

avundsjuk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyligen fick jag en ny familjemedlem: Dalia. Hon är en svart råtta på snart 11 veckor. Hon kommer extremt bra överens med de gamla råttorna, Speciellt min andra flicka Topas. Men eftersom Dalia är ny så litar hon inte jättemycket på mig och därför har jag med henne i princip överallt jag går så hon kan lära känna mig. Det går jättebra, men problemet är att Topas är avundsjuk. Hon vill inte vara ute ur buren för nått i världen och innan var hon den som smet jämnt och ständigt. Hon nafsar lite på mina fingrar och håller sig borta från mig för det mesta annars. Jag tror att Topas är avundsjuk på Dalia eller tvärtom. Dalia följer Topas vart hon än går och de har redan blivit bästa vänner. Så antingen är hon avundsjuk på att jag spenderar mer tid med Dalia än vad hon gör eller att Dalia spenderar mer tid med mig än vad hon gör.

I vilket fall som helst: Vad ska jag göra åt saken? Topas verkar bete sig väldigt skumt:( 

PS! Hon är inte sjuk, har redan kollat det

Ninja
0

Försök umgås lite mer med Topas? Ta med bara henne ut ibland även om hon inte kommer ut självmant, gå runt med henne en hel del också. Du lär ju känna Dalia förr eller senare ändå. Förtroende är något som växer fram med tiden så det kommer, oroa dig inte. Ägna tid åt alla dina råttor istället för att koncentrera dig på en. :)

Daydreams
0

Jag tar alltid med mig 2 råttor minst pa axeln. Ser inte att det skulle göra den nya mindre tam utan tvärtom så märker den nya hur mycket den gamla (förhoppningsvis) litar på dig och tar efter.