Kliar
Min ena tös har kliat sig ett bra tag nu. Det uppkom efter att jag tvättat henne då hon var jättesmutsig! Använde hundschampo och jag tror hon inte tålde det… Helt puckat skulle bara tatt vatten men lätt att vara efterklok.. hur som helst har detta pågått länge nu och inga av mina andra råttor kliar sig!! så kan omöjligt vara något smittbart! har kollat henne i pälsen och man ser verkligen ingenting! Och det enda hon gör varje gång efter jag tagit på henne är o klia sig. Det är alltså obehagligt när jag tar på pälsen. tycker så synd om henne, jobbit när det kliar lixom. Va tror ni? Va ska jag göra? tips? :/
För det första, varför använder du hundschampo???? De är inte lika milt som valp å kattunge schampo, kör på de istället.
De andra kan va att du inte sköljt ur de noga på henne, eller så är de för starkt då du kör på vanligt hundschampo. Köp då för valpar å kattungar.
#1 Som #1 säger, det kan mycket väl vara så att det sitter rester kvar i pälsen - testa att skölja ur ordentligt och låta det gå några dagar, om det kvarstår är det troligen något annat som retar.
(Ohyra märks ibland bara av på enstaka individer, till en början, och beroende på vad det är kan det vara jättesvårt att få syn på.)
#1 Oj va elak du låter! Man är alltid nybörjare någon gång och inte alla råttor reagerar på hundshampo, alla mina 29 råttor jag haft har klarat det helt utan problem! Så tråkigt när man ska låta så himla dömande! 😕
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
#3 Jag är inte elak någonstans, kanske låter så men det är jag inte! Folk reagerar olika på olika människor. Du känner ju inte mig och vet inte ifall jag va elak eller inte. Så ta och chilla lite.
#1 Va det enda jag hade hemma och har hört att det ska funka om man spär ut med vatten..
#2 ja jag har gjort det innan, alltså sköljt av henne extra… men va så länge sedan nu jag ens tvättade henne… va ju typ kanske 3, 4 mån sedan jag tvättade henne… Jag får väl vänta lite till o annars ta henne till vet o se om dom kan se om det e skabb elr så :/
#3 Haha ja jag fick det okejat av en uppfödare jag pratade med, att man kan spä ut hundschampo med vatten o tvätta dom med det om dom på nått sätt blitt redigt skitna.. :0
#5 Finns en gammal tråd med detta, och där stod de att schampo för vuxna hundar inte är lika ''bra''. Alla schampon späds ut med vatten när man ska schamponera. Testa ett annat schampo på henne och se ifall hon mår bättre av de? Kan ju vara de att hon är känsligare än alla andra och då får du ju byta schampo för alla råttor.
#4 Jag sa inte att du var elak, bara lät 🙂 Tagga ner lite med alla ?????? så ser de inte lika elakt ut 🙂
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
#7 Behöver inte vara ett elakt syfte man gör massa frågetecken om du inte visste de.. Men nog om de!! :)
Tänk på tonen och hur andra kan uppfatta vad ni skriver ;-)
Kan charlotte_ kanske komma med information på varför hundshampo då skall vara så dåligt? Och vad är det för skillnad på hundvalp/kattunge schampo mot vanlig? Är alla kattunge/hundvalp schampo bra?
Till varför är ena dåligt och andra bättre. Samt gäller det samma för honor som hanar?
Kan va smart att tillägga på varför saker inte är så bra och till varför andra kan vara bättre än att referera till EN gammal tråd.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Till ts. Jag tror du kan ha åkt på skabb, ohyra, torr hud eller foderallergi. Finns en del som kan va orsak, skulle kunna kolla hos veterinären efter gnetter&löss eller ta skabbprov. Få ut stronghold att dutta nån droppe i nacken. Eller vänta av nån dag och se om hon slutar eller inte, och sedan uppsöka veterinär om hon inte blivit bättre. tänka på att behandla alla om det är nått.
Honor brukar va mindre feta i huden och starkt schampo kan torka ut rätt mycket. Medan samma schampo kan vara utmärkt till en smuttsig hane, de brukar vara mer feta i hyn. Gula och fina
.
Oftast brukar råttor återhämta sig rätt bra själva. En del har enklare bli torra och få klåda av bad. Ett tips är att ge lite mer nyttiga fetter som omega, antioxidanter osv. Typ köpa lite grodd/laxolja eller ge mat som innehåller mycket. Torrhud kan även komma av brister från kosten. Eller att nått saknats i kosten och bada gör att kroppen ännu inte hunnit återhämtat sig.
Men hon kan även ha låg produktion av talgkörtel. Vilket gör att man enklare blir torr och kan få klåda. Men även foderallergi eller högt protein tag under kort tid kan ge mjällig hud som kan klia.
Själv har jag badat mina i hundschampo av alla modeller under flera års tid. Som mest när man ställde ut en massa.
Ende jag tänkte på var mest att akta de som luktade starkt för att va snäll mot råttans nos. Några av mina hanar gick inte att få rena. De körde man med espree white dog schampo, diskmedel eller liknande starkare. Honor behövdes sällan badas mer än svansarna. Men de hade min hunds schampo beroende på vad som fanns hemma. När andra hunden kom så blev det mest pyoderm och de i samma märke ifrån veterinären. Även stort fan av prob tjärshampo
Men de som inte var så smuttsiga och man ana kunde bli torra, sprayade jag med hundbalsam och lät torka in utan att skölja ur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#10 ah tack så jättemycket zickan! Tror verkligen att det är "torr" irriterad hud… syns ju verkligen ingenting och jag har själv haft problem med torr hårbotten så vet hur det känns att få för stark produkt på huden. Då kan det klia i månade efteråt och det behöver inte synas ngt för det… Ska hålla koll på hennes hud och kliandet. Testa o ge henne nyttiga fetter osv. som du skrev…Blir det inte bättre snart tar jag till vet.
Har varit en hektisk dag med rådisarna här hemma. Min yngsta tog sig in i en garderob förut och fastnade i gallerlådan, upp och ner!!!!!! Hon satt helt fast och bajsade av panik. Sån fruktansvärd tur att jag såg henne! Hon kunde verkligen inte komma loss så fick hjälpa henne att lyfta försiktigt från det håll hon kom dit från första början. Men hon vart helt skärrad så klart stackarn och kunde knappt stå på bakbenen :´( Vi var noga med att ge henne lite vila vatten, gurka och lät henne ligga ett tag innan vi satte henne på golvet för att gå. Tack och lov kunde hon gå! dock har hon fortfarande jätteont (inte så konstigt) :( kollar till henne hela tiden ifall att…. Hoppas hon blir bra.
Så tänk på det ni som har galler garderober! Jag hade inte en tanke på det och dom brukar aldrig få gå in där men hade glömt stänga… 😢
Jag har med torr hårrbotten och det är ju en sjukdom jag har, och precis som människor så kan väl råttor också ha olika problem med hy och hårbotten om det vill sej.
Jag kan dock inte ge några bra tips, då jag ej är råttkunnig men #10 verkar ha kommit med bra förslag och något av dem ska väl funka :)
Ja det tänker jag med… fast vet inte egentligen xD … Nu har dock Indie också börjat klia sig mer än vanligt! får åka in till vet och kolla asap. Aldrig haft ngt problem med råttor innan som med hud eller annat. Började dock tänka och vet att det kan ju lätt bero på att skorna stått framme, då kan dom ju få parasiter iaf vad jag har hört… Aja jag åker in till vet så får vi se :) Tack allesammans!!^^
#13 Skriv gärna sen om hur de gått! :)
#14 Det ska jag göra! 😉Får vänta till killen kommer hem dock behöver ju bilen kom jag på hehe, men skriver så fort jag vet och tack ännu en gång för hjälpen!
#15 Bil vore ju en snart idé ;)
Så lite så! :)
Ja e ju såå dålig på att logga in här och glömmer ofta svara på inlägg! mycket enklare att se meddelanden x)
Ville bara skriva att det var skabb och måste ha uppkommit från mina lortiga skor elr liknande. Så skönt att det är över nu :) Har till och med haft över en herre på besök så Siri sprudlade av glädje.😃Det är en parning som har vart värd att vänta på och vi hoppas verkligen på att de blir bebbar! ^.^