Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 945 ggr
idaaea
0

Hemskt :(

Tycker det är riktigt hemskt att läsa sånt här..

(Kolla längst ner i annonsen.)

http://www.blocket.se/halland/Tamrattor_och_moss_51267833.htm?ca=20&w=1

[VampireGirlElvira]
0

:(

Twinflamewolf
0

Hemskt är bara förnamnet,hur tänker människor om liv med känslor 😕

Men finns det inte en regel på blocket som säger att djur inte får säljas som foder,rätta en gammal tant nu om hon har fel men tycker jag skulle sett det nånstans och då borde det i så fall gå att anmäla säljaren med tanke på att telefon nummer finns.

Kan ha helt fel eftersom jag inte är på blocket ofta.Bra du för det på tal TS för så där får det bara inte gå till.Har tagit en dump på numret i alla fall samt annonsen.

Praefatio
1

#2 Jodå, det får man.

Twinflamewolf
0

Jämmer och elände det är ju helt enkelt inte klokt ju 😕

Rodentfreak
8

Ursäkta men förstår inte rikitg vad det är som är så hemskt, vadå det är klart att ormmar och sånt också måste ätta och tyvär ätter ju dessa inte salad.

Praefatio
8

#5 Jag tycker som du, förstår inte alls vad som är så hemskt, eller varför det är hemskt att man får sälja foderdjur på Blocket.

maijasjodin
6

Jag tycker att man borde ge djuren ett värdigt liv innan dom ska ätas. För visst måste dom också ha mat. För det är många foderdjur som inte har det bra "bara för att" dom ändå ska ätas. Dom ska få lika mycket kärlek och aktivitet osv. Som vilket husdjur som helst. stor bur och bra mat tex. Sen om man säljer dom som orm-mat så ska det inte stå i annonsen "som sällskap eller mat" tex. Eftersom att många som "föder upp" foderdjur kanske inte tänker på generna,hälsa och temperament. För då lämpar sig inte djuren (oftast) att ha som sällskap. Speciellt inte om dom tex. Inte fått den mänskliga kontakten. Blivit van hemmet osv. Kanske blev lite luddig text nu. Får se om någon fattar vad jag menar! :P

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Guybrush
0

#7 Som du säger, så länge djuren har ett värdigt liv innan de blir foder så är det ok, för vare sig man vill det eller ej så måste ormar/ödlor också ha mat..

idaaea
0

Men jag blir sur! Samt att om ni såg på bilden så bor de alla råttor i en minibur.

Praefatio
3

#9 Det är ju livssituationen för råttorna som är för jävlig i sammanhanget, inte det faktum att de även säljs till foder. Alla djur har rätt till ett bra liv, även foderdjur, inget snack.

mejamylove
4

Jag ser inget fel med annonsen, så länge man inte matar dom levande - alltså avlivar dom först så inget av djuren lider när det ska ätas så är jag helt okej med det. Om man inte avlivar råttan innan så kan den skada ormen/ödlan/whatever när den ska ges, vilket inte heller är bra :( Jag tror att ungarna bara var i den lådan för bättre syn för köparna. Sen så har ju inte ungar i sån storlek behöv att att klättra och om dom avlivas innan det så förstår jag inte riktigt problemet?

idaaea
0

Jag har problem med det. Jag gillar ine sånt. Alla djur har rätt till att leva.

mejamylove
7

Alla djur har rätt att inte lida.

Praefatio
3

#11 Lite beroende på hur lagen läses, så är det olagligt att mata med levande djur. Och, som du säger, riskabelt för djuret som ska äta. Mycket bättre att mata med döda djur.

#12 Rovdjur överlever inte utan mat, alltså måste djur dö för att andra djur ska överleva. "Och så hör vi alla samman, i livets stora cirkel," som Rafiki sa :)

Rodentfreak
1

Okej nu 12# så blir jag förvirrad menar du att det är fel att en orm ätter en mus så att den kan få leva?
försten tror jag inte häller att ungarna levde i de där lådorna, utan att de var i sådan för uppvisnings syfte, jag gör likadant när jag ska ta bilder på djur jag säljer.

zickan
5

Alla djur har rätt att leva, alla djur har rätt att äta. Var går gränsen på rätt och fel för att djur skall överleva?

Jag är inte vegan/vegetarian. Jag äter korv, kött och annat. Jag är hundägare och mina hundar lever inte på sallad, jag äger råttor och mina råttor är köttätare. Jag äger en orm, han äter sin middag hel medan de andra och jag själv äter vårt kött delat, malt osv. 

Med det vill jag bara ha sagt att hysterin om mata djur till djur känns något off om ni tänker efter på hur ni själva lever. Att ni är råttägare och troligen har andra djur i hemmet som äter kött. Men ormar ska inte få äta?

Eller är det söta djur får inte vara mat, men fula svinet och stora kossan som bara stinker. Spelar igen roll om de blir en söndags stek eller en produkt i ditt lördags godis du vräker i dig. De lever oftast på billigaste maten i sämsta miljön innan de blir din middag. Men möss som verkar få bra varierande kost och okej burar under uppväxten kan inte ges som mat. 

Btw på blocket får man annonsera ut om djurfoder som slaktat rådjur mm. Varför skulle man inte få det?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1

Petboxar är smidiga när man ska fota alla ungar på ett kort, vid burstädning osv. Ser inte ut som de bott där så länge. Isf hade det nog legat mer bajs, mat osv.
Ser man lite mer på bilderna ser man kanten på en dunabur. Dock ser det ut som en liten duna. Men det finns "duna" burar som går på lagliga mått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Praefatio
1

#15 Nej, tvärtom, ser att jag skrivit lite tvetydigt. Jag menar såklart att djur som råttor, rådjur, kor, grisar och höns måste dö för att vi rovdjur ska överleva.

#16 Precis min åsikt :)

Rodentfreak
0

AH jag menade inte dig 18#

MetalMii
5

Tycker det är ett grymt hyckleri i djurvärlden.

Man förfasar sig över detta men sitter samtidigt och käkar en köttgryta själv. 

Jag är själv vegetarian av etiska skäl, men har hundar, katter, råttor och fiskar som jag ger animaliskt därför att de behöver detta. 

Den som själv är vegan och inte har djur som kräver animaliskt skulle jag ta på allvar, men det framgår inte vad folk i denna tråd äter själva eller väjer att utfodra sina djur med.