Väntar tillökning
Har två råttor nu som haft det lite svårt innan. Och har nu beslutat mig för skaffa en till i fall att något skulle hända så ingen blir ensam.
Om två veckor så kommer min lilla bebis.
Men är lite orolig för att något ska gå fel. Chanel är tam och värsta mammagrisen men coco är inte tam och har aldrig lämnat buren förutom när hon rymt… och man kan ju inte direkt bara släppa in bebisen i buren..
så något tips på hur jag ska sätta ihop dom så inget går fel?
Jag satte ihop mina på så vis att de först bytte bur några gånger (de gamla råttorna fick nosa runt i den nya råttans bur och tvärtom)så de lärde känna varandras lukter innan de träffades. sen fick den nya råttan träffa de andra två en och en på köksbordet. När det gick bra, utan bråk, fick de vara alla tre på sängen. De fick vara på sängen tills de lärde känna varandra varje dag. Sen superstädade jag buren och inredde den så olikt som möjligt det var innan och satte in nya tvättade hängmattor. Inget fick ha de första råttornas lukt på sig. Sen satte jag ihop dem på en dag jag var ledig så att jag kunde hålla koll. Nu går de finfint ihop 🙂
Dock får du vara beredd på lite maktkamper mellan dina råttor. Man vet inte om något kommer gå fel, men om man vänjer dem vid varandra gradvis borde det gå bra.
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram