Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 655 ggr
[mitzylinnea]
0

Blind råtta?

Kom bara o tänka på en sak, hur vet man att en råtta är blind? Tänkte så att man vet om de skulle hända nån gång i framtiden :)

Mapel
0

Kan vara väldigt svårt att upptäcka då råttor generellt inte ser så bra, särskilt om de är rödögda och inte förlitar sig på synen på samma sätt som vi gör. För att veta att råttan är helt blind kan man ju testa att vifta med nått framför den, utan att göra några ljud alls och se om den reagerar, men det kan ju vara svårt att upptäcka ändå då man säkert gör små, små ljud eller rör runt luften så att råttan märker det ändå. Men även om den vore blind så är det inget jätte stort problem då råttor förlitar sig mycket på doft och känsel :)

lekandur
0

Min ena råtta är både döv och blind och det har inte varit några som helst problem.

Jag prövade att vifta med handen framför utan att få någon reaktion och så har min råtta en vit fläck eller hur man säger i ögat. Precis som på människor :)

Where you invest your love
you invest your life 

[mitzylinnea]
0

Ahaaa :) tack för svaren! :D

Emmieline
0

Min ena pojke e nog i princip blind på 1 öga då han knappt reagerar . men han lider då inte av det

ylva00
0

Hej! Min rödögda hona fick för ett par veckor sedan ett blekt öga. dagen efter jag upptäckte det var ögat nästan helt vitt. Jag var säker på att hon var blind då hon var mer osäker än vanligt och vågade inte komma ut ur sitt lilla hus. Men, så det kan gå, nu är det ögat samma färg som det andra! Hon är lika nyfiken och pigg som innan det vita ögat.

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram