Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 660 ggr
emeliebjormo
0

Lortgrisar :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina små "skitungar" (höhö) är riktiga lortgrisar! Jag plockar upp säkert fyra-fem gånger om dagen, tips på vad jag kan göra för att dom ska sluta slänga ut toan på övriga golvet? Haha. :) Sen har jag funderat på om råttor verkligen är nattdjur? Mina bebisar sover större delen av dagen och lever rövare mellan 03-05 på natten och när jag kliver upp sover dom så sött och oskyldigt igen, haha! Dock älskar jag dom, ett av dom bästa djur jag någonsin haft!

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

Zakaraa
0

Tvivlar på att du kan få dem att sluta gräva, råttor Älskar att gräva så du kanske rent av skulle införskaffa en gräv-yta så kanske du slipper att de gräver ut toan.

Ja råttor är nattdjur :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

emeliebjormo
0

#1 Ja okej, jag läste något om obesprutad blomjord? :) jag får ta tag i det så dom får ngt mysigt att gräva i. :)

Zakaraa
0

#2 Ja jord, papper, spån osv osv. Allt grävbart fungerar. Jord kommer ju skita ner råttorna rejält så det är något du får ha i åtanke.

Fjordell
1

Skippa att skära hål i lådorna sådär, ta bara bort locken och fyll Toa-lätt i direkt. De kommer att fortsätta gräva, men en mindre mängd strö hamnar utanför :)

Just av denna anledning har jag slutat nästan helt med hörntoaletter åt råttorna. Jag använder bara såna där plastbackar, och i de större burarna använder jag kattlådor med lite högre kant. De älskar det, och stökar minimalt hur mycket de än gräver och möblerar om.

Zakaraa
0

Helt klart bästa rådet från #4 Fjordell!
Tänkte inte ens på det Trots att jag gjort exakt samma sak (övergivit hörn för back) Smart tjej här 😃

emeliebjormo
0

#4 haha tack! Men jag tänkt att dom är för små för att hoppa i och att det kan slita på dom när dom växer? :) eller jag kanske underskattar dom? Haha

Zakaraa
0

#6 Du underskattar dina bebbar :) Låt dem hoppa, klättra och leka som galningar. De är bebisar och behöver få utlopp för sina behov att röra sig. De klarar extremt mycket de små liven.
Att klättra upp för en så liten låda är inga problem alls.

Fjordell
0

#5 Hahaha!😃

#6 Ingen fara alls. De är små ninjas som når överallt, de kommer inte ha minsta problem att nå toan :)

emeliebjormo
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha okej. :D hela eftermiddagen har jag rätträkrat mitt vardagsrum/sovrum så dom ska få lite mer yta att leka på än i min lilla soffa, och wow! Det var lite läskigt men speciellt Buster hade extremt roligt! Bästa känslan var när Bamse flera gånger kom ovh klättrade på mig ist för att leka, blev alldeles varm! Nu har han slocknat stenhårt i buren igen och Buster äter, just nu kan dom välja att vara i buren eller lös vilket verkar uppskattas. :) att man kan känna sådan här kärlek till såhär små varelser!!