Äppelträds blad?

Ren spekulation från min sida;
men jag tror verkligen inte det. De kan ju få ha grenar från äppleträd i buren att gnaga på så jag tror inte bladen är farligt heller.
Åh hoppas det är så..
Nej, det är inte farligt.
Va bra.. då kan dom vara ute och mumsa mer imorrn:)

från frukt- och bärträd har jag läst överallt att man kan ta. Alltså kanske inte från giftiga bärbuskar men alla buskar vi människor äter frukt och bär ifrån.
Älskar mina stora små vänner..

jag har hört att man inte ska ge kvistar från körsbärsträd och andra stenfruktträd.

#6 i gruppen stenfrukter ingår även äpplen och päron. Enda fruktträdsgrenarna man inte ska ge är plommon och körsbär.
Men då blir det väl bara äppel o päron kvar?

att något är en stenfrukt innebär väl att frukten innehåller endast en kärna per fruktkropp?

Jo jag hade helt fel där. Är allergisk mot stenfrukter OCH äpplen och päron själv så jag har alltid trott att äpplen och päron ingixk i gruppen stenfrukter.

#7 Ang. Körsbär och plommon.. Är det pga att de är laxerande? *nyfiken*

körsbär och plommon kan dom väl få smaka, men inte grenarna från dom träden.

aha, okej.. Men är det alltså någon ohälsosamt i grenarna? Och det gällde alla kärnfrukter va?
#13 Inte kärnfruker, utan stenfrukter. :) Kärnor och skal innehåller blåsyra som är giftigt. Hur det är med grenar vet jag inte men jag undviker dom med eftersom flera har sagt att man bör det. Varför inte riskera nåt när det finns ofarliga alternativ. :)
Körsbärs träd gör man tyre av så träet innehåller nånting som brinner bra iaf. Förutom det har jag ingen anning om vad som kan göra det farligt kanske är giftigt ?.

Man kan ge alla fruktträd samt alla svenska lövträd utom ek. Stenfrukter (frukter med en enda stor kärna) innehåller blåsyra i kärnan, skalet och barken på trädet. Men det är inte farligt att ge i små mängder. Jag brukar ge mina råttor plommongrenar och de har aldrig blivit sjuka av det. De gnager ju mest och äter oftast inte så mycket av det.

#14 haha oj jag skrev visst fel
Nej men o nej, klart man inte chansar men är ju ändå intressant att veta. kan ju .tex vara bra om någon annan frågar mig att veta vad man ska svara.
#16 jaha, tack så mycket! blåsyra alltså..
Bladen innehåller cellulosa vilket råttor inte kan smälta, så jag skulle inte ge dem det. Inte för mycket iaf, då kommer magarna krångla. Samma sak gäller gräs och andra gröna växter.

#18 Råttor kan visst smälta cellulosa. Det kan alla gnagare. Det som händer när de äter svårsmält mat är att maten passerar blindtarmen och sedan åker ut igen så äter de maten en gång till och får därigenom i sig näringen. Oftast är dte de gräsätande gnagarna som gör så, men även råttor kan göra det. Så det är inte på något sätt farligt eller dåligt för dem att få gräs eller annan svårsmält föda.