mörkrädda?
vett inte om detta är ett vanligt fenomen men men,
har två jätte finna killar, som vanligtviss är jätte lugna men så fort jag släcker lampan på kvällen skriker dem i burren, vilket de aldrig gör på dagen, skriker som råttor brukar göra när man plockar upp dem mot deras vilja.
är detta vanligt?
glad för svar?
Hmm, kan ju vara att dom bråkar? skriker dom direkt eller tar det ett tag?
KAN ju hända att det har hänt något obehagligt nån gång under deras liv då dom kopplar ihop att det blir mörkt med något obehagligt
okej tack för svar, nämen det var min första tanke att de kanske bråkade så jag satt med en ficklampa och väntade på ljudet men när jag tände så såg jag att de var på väldigt långt håll från varandra. De skriker efter cirka en till två min
kanske,, har du varit med om att råttot haft traman på det sättet, (intreserad)
Blir det super mörkt när du släcker? råttor ska ju kunna orientera sig i mörker med hjälp av sina morrhårr och ljudet från varandra. Lustig situation :/ du kanske kan löla det med bara lite ljus?
Har inte haft sådana problem själv, men jag vet att dom lär sig av det dom upplever. Råttor har ju fotografiskt minne, så dom kommer ihåg saker mycket väl. Jag måste säga att jag haft mycket tur med mina djur, enda som varit sämre är hälsan på dem. ( men det vet nog alla råttägare )
Jag skulle iafl testa att långsamt sänka ljuset och försöka göra så att det verkar vara något positivt, kanske se till att dom får ny mat när det är läggdags?
tack för svar ska nog försöka med en liten nattlampa och se om det blir bättre.
du kan ju ha ljus i rummet, så de blir lite dovt mörker, å ge dom godis elr något sånt? å så fortsätter du, dä lär dom sig att mörker är ingen fara:)