Blötmat
Hittade min ena pojk i köket vid kattmaten såg att han åt på blötmaten är de farligt för honom? Och då började jag undra kan man ge dom lite blötmat till hund eller katt? Vet att kattmat inte är bra för råttorna eftersom kattmat innehåller taurin men hundmat är det lika farligt för dom? Jag ger dom redan en varierad kost egen müsli blandning och lite hundtorrfoder sen får dom resterna som blir över och allt annat gott som leverpastej, pasta, ris, kokt kyckling, kött, grönsaker och en massa annat gott. Men spajk såg så besviken ut på mig när jag tog bort honom från blötmaten att jag tyckte synd om honom och började fundera lite men är osäker. Skadar de om dom får lite blötmat ibland ?
Inte all kattmat innehåller tillsatt taurin. Det är just den tillsatta formen för att kattmaten skall ha mer taurin än vad som finns i köttet som kan ge skada.
Utöver det är det gott att ge ibland. Ende är att en del foder kan va rätt mycket fett som stor del vatten. Bra att tänka på om man har en tjockis råttis :-).
Men jag kan köpa en burkhundmat ibland som gott till mina, och jag ger ibland från hundbarfen när de får sin middag.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okej tackar alltid bra att veta :D då ska dom få de ibland för lite variation och för dom eller spajk verkar gilla det extremt han såg så ledsen ut när jag lyfte bort honom stackars liten hihi :)