HJÄLP
Kom precis hem och när jag tar ut Chilli ut buren känner jag en STOR knöl på hans kind! Det var inte så igår! Jag hoppas på det bästa men tror nog att det är cancer tyvär, eftersom att det gått så fort :( Han mår annars helt som vanligt! Vad tror ni?
SNÄLLA kan nån hjälpa mig? vad ska jag göra?!?
Svårt att svara på när det inte finns mer info att gå på, mer info och ev. bild behövs
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Om det gått sådär snabbt; att där finns en rejäl knöl från ena dagen till den andra är det nog knappast cancer.
Troligen en abcess ( =varböld). Är det en abcess i huden är det nog ingen större fara. Kommer troligen öppna sej själv, eller att du kan ta hål& sen tvätta bort var& hålla rent& öppet så såret läker inifrån istället för utifrån då bakterier kan kapslas in& en ny abcess bildas.
Om det däremot skulle vara en abcess pga infekterad tand behöver du uppsöka veterinär.
Håll koll nu under helgen. Kolla om bölden har någon liten skorpa el hål. Fukta isf med koksaltlösning& torka m tops el bomull för att lösa upp skorpan& få abcessen att öppnas. (Klipp bort pälsen på& kring bölden så går det lättare& du ser bättre.)
Om bölden inte öppnats efter helgen skulle jag nog kontaktat veterinär& rådfrågat. Kan ju handla om infekterad tand& då behöver du hjälp. Kan också vara så att det "bara" är en böld i huden, men den ändå inte öppnar sej& behöver snittas upp& spolas rent då det spänner& gör ont. Kan det vara bra att låta göra det hos veterinär om du aldrig gjort det förut. Ibland kan antibiotika behövas, men vanligtvis inte.
Berätta hur det går!
(Såg #2 först nu, då jag redan postat #3)
Som Zakaraa skriver; visa gärna foto. :-)
Tack så mycket!! jag avvaktar till på måndag och åker antagligen till veterinären då! Hör av mig snart och berättar hur det går!
Skulle bara berätta hur det går! Chilli verkade inte lida av knölen alls och den blev inte större så bestämde oss för att avvakta lite med att gå till veterinären! Igår morse när jag tar ut honom ur buren så är hela knölen borta! Det finns bara en liten sårskorpa kvar. Så nu har vi gjort rent med saltlösning och det läker fint så vi är verkligen superglada att det gått så bra :)
Så härligt att höra! :-)
Då råttor har en alldeles fantastisk läkningsförmåga finns risk att abcessen läker från utsidan, ist för inifrån& ut, så försök lösa upp skorpan m koksaltlösningen& hålla såret öppet så länge det går, så undviker du att ny abcess bildas. :-)
Så blev det med en av mina råttor en gång. Han fick plötsligt en knöl på kinden och sen efter typ en vecka var den borta.. :s
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!