Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 691 ggr
aekitsune
0

Småbröder

Hej! Har två yngre bröder, 13 och 16 år gamla. Båda är sjukt dryga, och ingen av dem skulle någonsin lyfta ett finger för att hjälpa till hemma (förutom när jag är i närheten, då gör de vad som helst för att överleva). Idag när jag drog med dem till djuraffären (för att visa hur gulliga gerbiler är, och köpa spån) fastnade de båda två för tamråttorna som fanns där. Ge mig tips! Jag bor inte med dem, så kan inte ta hand om råttorna hela tiden. Jag kan tänka mig att ha råttorna här (vi har ju ändå 10 andra husdjur (gerbiler, hund, katt, ödla, ormar) så det hade inte varit jättejobbigt. Är uppvuxen med djur. Men vill inte ha för mycket jobb. Hur mycket är det att göra med en tamråtta? 

Jag tror inte någon av er tycker att JAG ska skaffa råtta för att tillfredsställa mina småbröder (som hälsar på ca. 2 dagar om året), så kom gärna med tips om varför de inte ska skaffa råttor!

*Jag lovar personligen att ta ansvar för alla djur som kommer i deras ägo. Skaffar de råtta kommer jag plocka med den hit (genom halva Sverige) och sedan fixa ett bra hem åt den, bara ni hjälper mig nu.*

http://aekitsune.blogg.se

Zakaraa
2

Först och främst vill jag bara klargöra att du inte får ha En råtta.
Råttor är flockdjur och ska enligt lag hållas minst i par (av samma kön) så minst två råttor är det som gäller :)

Sedan tycker jag det är jätteroligt att du kommer hit och frågar då det finns så mycket tragiska fall där folk utan att läsa på går och köper djuren och sedan hittar man en annons på blocket där de försöker bli av med dem. Så stort + till dig och alla andra som tar sig tid att fråga.

Vi har jättebra artiklar här på RiF som handlar om just Nybörjare med råttor, hantering, introducering, mat, boende osv.
Allt detta hittar du länkat i "Vanliga råttfrågor" som är nålat till vänster. Där kommer du få svar på de flesta av dina frågor :)

Råttor är relativt enkla djur att ha och göra med, men som alla andra djur så kräver de ändå att man spenderar tid med dem osv, de är väldigt sociala djur. Av olika anledningar bör man absolut undvika butiksråttor (grossistråttor) främst då man inte bör stödja grossistaveln men även då man inte har någon som helst koll på bakgrund så du vet inte vad som gömmer sig där bakom (dominans, sjukdomar osv osv)

En bra uppfödare (finns bla. en Uppfödarlista här på Rif som du hittar via "Länkar" ovanför) har koll på sina linjer och har därför bättre koll på om  det finns risk för tumör eller liknande.
Köper man från en bra uppfödare är råttorna handtama och sociala vid leverans. De är ju så klart olika personligheter men rent generellt pratar jag nu.

De är otroligt sociala och nyfikna djur. Man brukar säga att råttan är en hund i miniformat. Vill man träna sina råttor så kan man göra det. Klickerträning är generellt väldigt enkelt om man har motiverade råttor. Du kan träna och tävla agility osv.

Man bör aktivera råttorna minst 1 timme/dag utanför buren. Det optimala är om man kan ha råttorna lösgående enligt mig men det kan ju vara svårt när man har fler djur. Jag har exempelvis tyvärr inte den möjligheten. Men tips på aktiviteter hittar du också under artiklar, det är en relativt ny artikel så tror inte den finns under Vanliga råttfrågor ännu.

Som du säkert vet så är det alltid en myndig person som har ansvaret för djuret så även om dina bröder kanske Äger djuren så är det du (sett din ålder) eller dina föräldrar som har det absoluta ansvaret.

Man bör vara beredd på att det tyvärr kan bli en veterinärnota med råttor. Tumörrisken är stor tragiskt nog så man bör vara medveten att man bör ha en budget (eller försäkring om man vill det) redo om olyckan skulle vara framme.

Ja det finns Massor att säga om råttor så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, hehe. Jag tror att det bästa du kan göra är att kolla igenom artiklarna och om frågor kommer fram så är det väldigt lätt att få svar av RiF's medlemmar :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning