Introduktion.
Ja eftersom detta är ett forum där vi gärna dömmer varandra ber jag er att hålla era tankar för er själv om ni tänker va otrevliga osv. Konstruktiv kritik är alltid bra dock men gör detta med en god ton i så fall. Jo igår fick vi hem våran ny bebis som är ca6 veckor gammal. Redan när han hade varit hemma hos oss några timmar fick han träffa dom andra 2 för första ggn (dom är 3 månader gamla båda 2) Detta va på uppfödarens rekommendationer. Alla artiklar man läser så ska introduktioner ta flera veckor om så behövs. Jag anser själv att detta inte behövdes för våra pojkar. SJÄLVKLART var jag medveten om att detta inte kunde varit en så lyckad introduktion och att det fortfarande kan gå illa så jag har hök öga på alla 3 för att märka eventuell stress eller aggressivitet, då kommer jag avbryta introduktionen direkt och ta det lite lugnare. Det gick super, ingen av dom gav några tecken på stressa eller aggressivitet, alla 3 va bara otroligt nyfikna på varandra. Idag är det andra gången dom träffas, dom har ni varit ihop på sängen i ungefär nån timme så jag ställde ned lillens bur på sängen för att se hur dom reagerar med att va i samma bur, alla luckor va öppna om nån skulle få panik och även så att jag snabbt kan komma åt om något skulle hända. Inget har hänt och som springer runt som om dom alltid har varit med varandra. Just nu håller jag på att vänta på tvätten som smart är klar och jag har även gjort rent dom stora pojkarnas bur för fortsätter det gå bra så kommer jag låta Grim (nya bebben) få möjlighet att undersöka buren och sen även låta dom träffas där inne (med möjligheten att ta sig ur buren om dom vill) dock låter ja dom nog inte sova ihop inatt just för att OM det skulle ske något. Så ja, jag ville bara berätta om våran hittills snabba och lyckade introduktion. (Är även medveten om att en orsak till att det går så himla bra är att alla 3 fortfarande är väldigt små och mindre än 2 månader emellan i åldrarna och skulle jag introducera någon mer nån gång kanske resultatet inte blir lika bra)
I think more things before breakfast than people think all day 
Roligt att det går bra. Med småbebisar/yngre som inte kommit in i tonåren brukar det vara lätt. Hade samma enkla intro med mina :)
Ca 2 månader gammla pojkar som jag slängde in 6 nya råttor till på en gång, haha. Inga problem så det är så skönt när man håller på med yngre :)
En sak du kan tänka på dock till framtiden, låt dem inte klättra på dig under introduktionen.
Du kommer ingå i råttornas teritorium och de kan därför försvara mot nykomlingar :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Åh bra information, det hade jag ingen aning om :)
Alltså, introduktion behöver inte alls ta lång tid. Dom flesta intros jag har gjort har bara tagit några timmar som max. Normalt funtade vuxna råttor ska acceptera bebisar. Visst, dom kan vilja vända på bebis, nosa, puts, tala om vem som bestämmer. Och bebis kan tycka det är lite läskigt och bli lite pipig. Men det är så det funkar, och ju fortare man får det överstökat desto bättre.
Det kan bli lite knepigare om man ska sätta ihop vuxna råttor. Och då kan man ha användning av det som står i artiklarna här på sajten. Men det kan faktiskt gå lika smidigt till då också. Jag satte t.ex. ihop 4 pojkar som alla var runt halvåret utan minsta problem. Man får gå på magkänslan helt enkelt, och hålla koll. Men det är sällan såpass bråkigt att en intro tar flera veckor. Och i dom fallen tycker jag nästan att man ska fundera på om man verkligen ska tvinga råttorna att bo ihop.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja detta är ju min absolut första introduktion av råttor så jag är riktigt glad att det gick så smidigt och att ja inte stirrade mig blind på dom olika artiklarna som finns :) Nu har i lilla Grim utforskat den stora buren ihop med dom andra boysen och han verkar fullkomligt älska det!! Klättrar, smakar på saker, kollar till va storebröderna gör osv. Tror han uppskattar att kunna klättra högt. Han va även med och åt färsk fodret med dom stora och alla verkade va väldigt acceptabelt :) Nä detta va riktigt skön och lyckat. Jag är övertygad om att dom här 3 kommer trivas riktigt bra med varandra :)
Ville bara uppdatera och säga att nu har alla 3 legat och sovit med varandra så ja, dom för helt enkelt va i buren ihop :) Förresten! Hur sött är det inte när man ser skillnaden i storlek på dom ^^ Och då är dom äldre inte ens fullvuxna. Har helt glömt bort att Dante och Phoenix av sådär små när dom kom tills oss för 2 månader sen (dock är nog Grim lite mindre för han va minstingen i flocken)
Båda introduktionerna jag gjort fungerade felfritt. Alla fick bo i samma bur direkt, men träffades på neutral plats för att se om det hände något den första halvtimmen/timmen. Jag låter dem inte klättra på mig, men jag sitter med och jag gosar med dem, allihopa.
Och för att tillägga så har jag bara introducerat bebisar till ungdomar/äldre. Tror som #3 skrev att man har mer nytta av just flera veckors introduktioner när det är äldre som ska träffa äldre.
#6 Ja det är nog sant :) Men så är det väll med det mesta som skrivs att man ska ta det med en nypa salt. Sen är ju alla djur individer så man kan ju inte förvänta sig att allt ska gå exakt likadant för olika djur :) Grim verkar gilla som stora grabbarna, tycker han verkar ty sig lite mer till Dante som är lite "snällare" och lugnare medan Phoenix är lite mer hårdhänt :P Han har börja tyckt det är ok med att vi stoppar in händerna i buren, jätte nyfiken och kommer gärna fram men han är fortfarande extremt osäker så han får helt enkelt ta det i sin takt men jag är glad att han i alla fall är väldigt nyfiken :) Energi till tusen har han också haha
Vad roligt att det går bra. Har du fler bilder på grabbarna tillsammans? Skulle vara kul att se.
God jul förresten :)
Medarbetare på Social fobi iFokus
Alla 3 grabbarna :)
Detta va några veckor sen så Grim är ännu större.
Vilket börjar bli jobbigt för han och Dante är så otroligt lika nu när ja inte ser storleksskillanden (självklart ser ja skillnad på dom eftersom dom inte ens har samma teckning, bara färgen som är den samma, men kollar man snabbt så blandar jag ihop som jämt haha)
Vänster: Grim Mitten: Phoenix Höger: Dante
Allt går fortfarande bra och dom verkar va riktigt förtjust i varandra alla 3 :)
Såg ett pyttelitet sår bakom örat på Phoenix idag men inget jag oroar mig för ska vara något allvarligt bett som gör att dom måste separeras eller nått :)