Introduktion?
Har hållt på att försöka introducera mina råttor för varandra ett tag nu, det går..sådär
Har läst introduktionsartikeln och följt stegen där, såklart utgått från hur mina råttor reagerat på varandra osv.
Möte på neutral plats gick bra, då var det bara lite nosande på varandra o sen var det bra med det, men när det kom till att träffas på nåns revir så fick vi sära på dom efter 5 minuter, provade med neutral plats igen dagen efter.
Oden (som vi tror är bossen hos dom små) visar klart och tydligt utan att vara aggressiv att han inte gillar Wazabi (den ena 'gamlingen'), men har inga problem alls med Ninja (han vi trodde va bossen hos dom äldre, men verkar ändras nu),Ninja verkar tycka om båda småttingarna, samma med Tor, den andre bebisen, han tycker om alla o försöker få alla att tycka om honom
Sen har vi Wazabi då, han verkar tycka om, eller iallafall tolerera Oden, men inte Tor, och visar det också utan att vara aggressiv.
Jag vågar inte prova låta dom mötas på nåns revir igen för tillfället, men vill ju att dom ska kunna flytta ihop tillslut.
Nån är som har något förslag på hur jag kan göra?
provade på neutralt område idag igen, efter att ha gjort det i några dagar, och det gick hur bra som helst idag, alla verkade gilla alla o gick på upptäcktsfärd tillsammans osv, och då tänkte vi prova med revir, och valde då dom äldre råttornas revir, vilket gick jättebra i ca 10 minuter, tills Oden, en av dom små, utan förvarning, attackerade på Ninja, så vi delade på dom direkt. Inga skador på nån av dom som tur va.
Är det nån som har något tips på hur vi ska göra? eller måste vi ge upp att försöka introducera dom och helt enkelt ha dom i olika burar?
Uppdaterar ifall nån skulle ha nåt svar här, en sak jag glömde skriva i min förra kommentar
Wazabi verkar inte ha några problem alls med dom små, inte Ninja heller, sålänge dom små sköter sig, både på neutralt område och revir
Tor tycker fortfarande om alla, och nu är det bara Oden som hindrar oss från att fortsätta introduceringen.

Hur går det till när dom är på neutral plats? Hur länge får dom "umgås"?
Måste du verkligen sätta dessa på "revir" sen? Ta den tilltänkta buren dom ska bo i, skura den jäääättenoga, bada alla råttor så dom luktar likadant som varandra.
Om det absolut måste sättas på "revir", ta dom isåfall till dom undergivna och snälla råttornas revir.
På neutral plats har dom varit hur snälla som helst, och har alltid fått träffats minst 30 minuter På revir så är dom på dom äldres revir, vilka verkar vara dom snälla, då dom inte bryr sig alls, det är istället Oden som går till attack. Har funderat på att bara skura buren så det blir som ett nytt neutralt område, och sätta in dom, under uppsikt såklart, i buren. Men nu vågar jag inte göra det heller då Oden har blivit aggressiv mot Tor Överväger att låta Tor flytta in hos dom större, och ha Oden som ensam råtta, då han lyckats skada Tor två gånger redan, och jag vill absolut inte att de ska hända igen vill heller inte ha Oden själv, men vet inte hur jag ska lösa detta..

Märkligt att det är dom yngre som är problemet, brukar vara tvärt om i dom åldrarna vi har att göra med.
Vad är det för skador vi har att göra med? Är det stora öppna revor eller små hårtussar som flyger?
Jag hade satt ihop alla dom snälla, så dom fått bonda ordentligt och sedan tagit det långsammare med grinpelle, men inte gett upp hoppet. Pojkar kan ta tid…
Är än sålänge bara två mindre sår i örat som tur är, som jag under protester fått tvätta rent Kan prova med det, men kan inte göra nåt förrns imorrn, och vet inte hur jag löser problemet med att vi inte kan ha koll på tor och oden under natten Än sålänge känns transportbur enklast, men samtidigt definivt inte bra, då det är alldeles för liten yta i den att röra sig på, även om det bara gäller en natt..

Har han mat och vatten så överlever han en natt i transportbur. Det är ditt minsta problem. :)
Småsår i örat är inte jättefarligt, en introduktion kan verka hårdare än vad den är, och speciellt småkillar i den åldern kan leka ganska tufft. När det blir bett och hål mot mage, pung och strupe, så är det allvar.
Självklart skulle han ha mat och vatten! Näe, det är jag glad över, men rädd att det blir värre saker.. Såren har han ju inte fått under introduktionen, utan det är i buren med brorsan han har varit med sen födsel.. Har även märkt att Oden brukar vara o jucka på Tor ibland, är det ett tecken på dominans eller nått annat?

Juckande brukar vara tecken på dominans ja.
Hm.. Tror jag ska prova att sätta ihop dom snälla imorgon, o se hur det går om det funkar, bör jag låta Oden få träffa dom under utevistelse så han inte tappar språket, eller ska jag avvakta med det tills den nya gruppen bondat riktigt?
När jag har introducerat nya råttor och möss har jag alltid gjort på ett visst sätt. Träffas på neutral mark, nyduschade råttor och sedan in i skurad och rengjord bur. Tar ut alla saker som jag inte kan tvätta ordentligt och återinför dem senare igen. Någon gång, när jag infört en ung hona till andra honor har jag städat buren, låtit dem träffas ute först. Men istället för att duscha alla har jag tagit underlag från tjejernas bur till den nya så att hon luktat som deras revir. Ingen erfarenhet av hanar dock :/