månadskostnad
hur mkt kostar det att ha en råtta i månaden?
är en vanlig fråga. Någon som har ett bra svar?

jag har inte direkt räknat på hur mycket det kostar. men det är inte alls mycket. dem har mycket mer saker än t ex en katt eller hund. men katter och hundar kostar betydligt mycket mer att ha i månaden då maten är mycket dyrare.
Mina Gerbiler kostar väl mellan 50-75:- i månaden o då har jag 6 stycken. dom äter iufs mindre än en råtta, men tror inte att prisskilnaden är så mkt. men priset kan variera mkt. ibland kostar dom säkert under 20:- i månaden men det beror på vad jag köppt för mat till dem om jag köppt så jag blandar själv med olika saker så brukar det räcka väldigt länge. iaf 2 månader eller lite mer.

Frågan är väl om man ska räkna efter endast vad dom måste ha eller allt skit man köper till för att man inte kan låta bli lol
Räkna endast på det nödvändigaste!

Svår fråga..
Ska försöka räkna på det där med burströkostnad, mat mm. men det är ju himla svårt iom att man ibland köper leksaker eller burar osv. Man kanske skulle slå ut det på ett helt år och kolla? Jag ska prova och spara kvitton och se om jag kan få något resultat! Det är förmodlign mkt mer än man vågar erkänna för sig själv. :P
Älskar mina stora små vänner..

ok en liten uträkning
en påse aspspån/mån 115 kr
Torrfoder 80 kr per månad
frukost 60 kr
kvällsmat 30 kr /dag
hängmattor ca 2 per månad i inköp (tvättar dom jag har men måste ändå kasta en hel del eventuellt) 15 kr
bur och tillbehör ca 1500 per år?
allt detta delat på 10 råttor och per månad blir
129 kr per råtta per månad.
Gör man eget foder tänker på tilläggsmat som jag t ex tåtade ihop idag 3 kg så blir det väl billigare i längden än ge barnmats burkar *vilket jag gav pga jag saltar ihjäl maten o Roger kryddar ihjäl den*
Ingen aning om vad detta kostar i portion åt rådisarna *har 5 st*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#5 det där är nog en väldigt vanlig kostnad faktiskt. bra uträknat!.

Ih… ingen aning.. Mina får ju grönsaker, frukt, kött och matrester VARJE DAG. De får även Vitakraft Special Beauty samt gnagarblandning. Till drickat får de vatten, ibland med vitamingrejs i..
F.ö tillkommer bottenströ.. Vi använder ToaLätt.. Sen finns det ju engångskostader som bur och inredningstillbehör.. Ibland får man ju köpa nytt.. Sen tillkommer ju veterinärkostnader och medicin.. Pengar man SKA ha för man kan aldrig säga aldrig.. Kommer inte på mer just nu 

#8 vad använder du för vattenflaska då? Antar att det är ngn special sort?
#5 tack! Inte för att jag förstår hur du får ihop siffrorna men men
jag storhandlar ju jämt så jag har precis NOLL koll. köper inte en säck aspflis utan 20. köper inte ett kilo säd utan 100 osv…

haha jo jag får nog börja storhandla nu för det börjar bli en aning dyrt
#10 Tänk om man hade råd köpa 20 säckar aspflis *suck* ingen som kan sponsra mig *S*
man får svälta en månad först…

#9 En sån vanlig "Bunny" grej.. Hurså? Fattar inte.. haha

eftersom vitaminerna du tillsätter dunstar bort av ljus
Vad kostar 20 säckar aspflis? svar kan ges i PM om ni ej vill avslöja för alla.

#15 o.O .. Nu måste du förklara.. :/

lol #16 tror inte det är ngn hemlighet
#14, om vitaminerna som man tillsätter i vatten inte omedelbart ska bli enbart färgmedel med lite smak så måste flaskan vara helt svart. Inget ljus kan få komma på vitaminblanningen för då försvinner den.
Det är en kemisk grej som tillverkarna av vitaminerna inte förklarar så gärna eftersom dom vill sälja sin produkt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#19 Ah.. där ser man.. Behövde en förklaring.. tack :) .. Då vart det lite onööödigt det här ju :P .. Lär sig nått nytt var dag :)
#18 en del kanske ej vill avslöja. Får man rabatt om man köper många säckar? antagligen ej. Tänkte om jag får svälta 1 månad eller 2 månader. Lär tappa mina 50 kg som ska bort *S* med sådan bantningskur *S*

#21 ja det vore kanske en ide, kan inte gå ner på vanligt vis men för råttornas skull, kunde det nog gå *funderar* fast vette sjutton var man ska få plats med 20 säckar flis…
#22 har ett extra förråd på ca 16 kvm, med ca 30 balar hö i samt massa skräp man samlat på sig under minst 10 år eller mer.

lol ja dåså, bara att börja svälta:D
Tror jag betalar 100 kr/månad för müsli bara, ungefär, +priset för hundmat som jag har noll koll på. Blandar i hundmaten där men det varierar beroende på om mamma har överbliven mat eller om jag får köpa själv, och en säck hundmat räcker dessutom längre än en månad så det vete fasen… Då bara för torrfodret, blötfoder varierar beroende på vad resten i familjen äter och hur mycket som blir över. Oftast kan jag slänga ihop mat av det som finns hemma om det inte finns tillräckligt över, hur mycket jag lägger på att köpa hem blötmat åt råttorna har jag ingen koll alls på.
Använder tidningspapper i botten så det får jag gratis där det delas ut Metro om det är slut här hemma. Grabbarna har även kattsand under tidningspappret, en sån säck går väl på en sisådär 20-30 spänn.
Sen tillkommer ju priset för att byta ut söndertuggade flaskor, det får nog ses som nödvändigt också. Och pengar som läggs undan ifall man måste till vetten. Annars går typ alla pengar till diverse onödiga grejer. Rusta gör sig nog en förmögenhet på alla fleeceplädar jag köper där så fort de har rea tex, för att inte tala om plastkorgarna som är perfekta hyllplan :D
Totala kostnaden: Inte den blekaste aning
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Oj vilken kul tråd!!!
Nu ska vi se, den här månaden har det verkligen gått mycket pengar.. iofs gör det det alla månader eftersom jag typ en gång i månaden köper massa nya inredningsprylar o saker till dem
Men i grund kostnad har jag
Toalätt 2 stor säckar i månaden 300:-
Mat 4 paket 4 sorters havreblanning 40:- Ärtor 2 påsar 30:- Röda linser 2 påsar 28:- Rött ris 1kg 38:-fullkornspasta 1pkt 12:- 1kg zooblandning ca 25:- specialfoder 79:- Rött thé 26:-Godis i form av torkade bananer 4påsar 40:- Youghurtdrops 2 påsar 30:- Nötter ca 25:-
Sedan tillkommer ju då färskmaten som jag har precis nollkoll på då dem får rester med xtra sallad. men gissningsvis lågt räknat ca 1500:- Sedan alltid en frukt om dagen säg 31:-
Sedan kan man plussa på den här månaden 2 nya burar 1500:- ny hängmatta och liggpöl 496:- annan inredning i form av korgar 45:- flecee 179:- buntband 30:- säkerhetsnålar 10:-
Det blev alltså 4464 och dela det på 22 ger 202:- per råtta den här månaden, men då köper jag allt jag gör Torrfoder blandning på lågpris.
Men bara mat och pellets ger då ca 120/mån och råtta
Så vi har månadskostnad mellan 120 och 202 kr.
#16 Vet inte än. Det tillkommer leverans, så det blir dyrare än jag trodde. Säckarna kan ligga på 150-250 kr st.
oj, kanske mellan 150-250 i månaden på råttorna.. Jag får ju bara 1000 kronor i månaden eftersom jag går i skolan. jag lägger ungefär 600-800 kronor i månaden på djuren, fast jag har ju 14 stycken så det kanske inte är så konstigt..
Jag är väldigt köp-glad när det gäller djuren. Men i genomsnitt lägger jag nog runt 500 kr i mån på råttorna…

men så man måste inte ha vitamingrejs i?
#30 Får råttorna en nyttig och varierad kost så behövs inget extra. Vitaminer som man har i vatten är dessutom verklingslöst.

#5 mina råttor är mycket billigare i drift än det!!
Jag köper stora säckar både med flis och med toa-lätt, sen matar jag med hemmalagad mat….en glassburk räcker ca. 4 dagar (till 16-17 råttor..hanarna får en gång per dag och honorna oftast 2 ggr. per dag). Mitt Torrfoder består ca. 50% av hundtorrfoder köpt i storsäck, uppblandat med müsli, solrosfrön och div. lösviktsmat från zoo.
Vad exact det blir i pengar ska jag räkna på!!
Fast jag tycker även man ska räkna in burar…om man har en bur som är nyare än 5 år så kan man gott fördela kostnaden per månad. (om man räknar att buren räcker mycket längre, tex. 10 år så delar man kostnaden på det).
Det som kostar mest här hemma är nog maten. Det går åt mängder varje månad då jag är mån om att ge dem bra färskmat varje dag och de är ganska många också. Fast de är de värda 
Det här VAR ju en rolig tråd (:
*putt*

Mina äter hur mkt som hellst :0
fast det synns på dom också. hahahahahah

Vad använder ni för hundfoder? Vet att d ska vara vegetabiliskt men vilket märke / speciell sort?
Vill inte ens tänka på vad man lagt ut på dem..Uschh.. Bara varje månad med allt man blandar fodret av själv é hemskt dyrt :P

Svar på din fråga Grodan: FÖR MYCKET ;)
Jag ger bland annat vegetabiliskt hundfoder av märket Soll-Dog.
Finns även ett märke som heter Aptit Grön. Har använt den oxå ett tag.
I början när jag fick råttor så frågade pappa:
- Vad ska dom ha i buren då, ska dom inte gå på nåt?
- Tidningspapper räcker… svarade jag
- Jaha! Och vad äter dom då?
- Dom äter samma sak som vi, så om det blir rester (vilket det alltid blev och jag klagade alltid) kan vi ge det till dom. Och lite müsli.
- Bara!? Men… Vad billigt! sa pappa och gick därifrån med ett leende.
Nu i efterhand tror jag han ångrar sig. Senaste månaden har jag spenderat över 2000 kr på rådisarna….. Hehe…….

#39 - Hahaha! Typiskt föräldrar ^^'
Har inga råttor för tillfället men en fråga har jag dock. :)
Någon som vet ungefär hur långt en ca: 20-liters säck aspflis/annat likn. bottenmaterial räcker till typ 2 råttor? Om man endast har det i toalådan och har t.ex. tidningspapper i resten av buren?
Tacksam för svar ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
beror på mån till mån.. mellan 2-2000. maten och bottenmatrialet är ju inte så fruktansvärt dyrt. men jag köpe så mycket sakerhela tiden när jag går förbi en zoo affär och hitar tex en häng matta jag vill ha
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag tror vi kan dra slutsatsen att vi alla har ganska bortskämda bebisar ;)
slutsatsen blir???
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

#44 slutsatsen blir att vi har bortskämda bebisar!! de får alldeles för mycket god mat och nya leksaker=)
Qui dormit, non peccat

Äger tre damer, totalt ca 300-500kr i månaden…
Har senaste tiden haft mellan 12 och 5 råttor, nu 7 stycken.
Köper müsli för ca 50 kr /mån
Hel havre snor jag från hästarna, ca 1.50 kr/kg går åt nån liter i månaden.
Morötter köper jag i storsäck a 15 kg för 40 kr. (även det till hästarna)
Äpplen plockar jag från träden, potatis odlar jag själv.
Rått kycklingkött samt rester från buljongkok(ben osv), kanske nån gång i månaden. Från engenuppfödda höns.
Har kontakter på en Icabutik, så får utgånget bröd i stora säckar.
Matrester efter mina måltider samt rens från grönsaker.. knaske en tia i veckan totalt (pengar som ändå lagts ut då jag alltid lagar lite mer mat än vad som beräknas gå åt).
lägger ca 1000 spänn i veterinärpotten varje månad, men den delas av alla husdjuren.
Nu när jag har växande individer så får de även räkor (en var i veckan) för 40 kr /kg ( ca 90 räkor/ 500 gram)
leverpastej ca ett litet paket i veckan a 20 kr
Använder Toa-Lätt, köper 55 literssäck för ca 90 spänn. Räcker ett par månader utan problem.
Så på runt 10 råttor varav några växande, lägger jag ca 250-300 kr i månaden på foder och strö.

#36 varför ska hundfodret vara vegetabiliskt? Råttor är väl ändå allätare….

Brukar göra en torrfoderblandning som kostar 80 kr per "sats" på 5kg. Är lite olika hur länge den räcker men ca en månad.
Blötmaten kostar 5-20 kr/dag.
Inredning köper jag när det behövs men lägger kanske 100 kr/mån.
Har rivet tidningspapper som bottenmaterial så det är gratis.
Har fyra råttor så i snitt blir det cirka…
50 kr per månad och råtta

Jag tycker 50 kr per råtta låter himla lågt…
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Gjorde min egna lilla uträckning. För det nödvändiga, foder, bottenmaterial och grundläggande burmaterial som tidigare skribenter påpekat behöver bytas ut så kom jag upp till 200 kr per råtta i månaden.
MEN……mina pojkar är bortskämda så jag lägger mkt mer pengar på dem. Men då tillhör jag kategorin har fast jobb o får lön varje månad, så jag har råd o skämma bort dem.
#49 Kör du på metro i buren då, för jag får minsann betala för min lokalblaska jag får hem i brevlådan. =)

#51 Japp metro+ diverse reklam. Men metro är helt klart populärast :P
#50 Numera är det nog lite mer då bäbisarna vuxit upp och äter betydligt mer :P
ca 2-3000 på 20 råttor och en gp för mat och bottenmaterial, mest köpt i storpack. Lite beroende på vad man kan göra för fynd på matsidan. Jag kör rätt bra mat på kvällstid har jag märkt. Skulle kunna gå att få billigare men de kan inte laga sin egen mat. Viktigt att man ser till så de får allt.
Putt putt here it is :D

Månadsutgifter:
Strö: 80,-
Mat: 200,- (kanske? Dunno!)
Veterinär/år (för just MIG):
4000,-
Bur/tillbehör:
1000/år (beroende på hur mycket jag kan låta bli i affärerna. ;))
Så totalt ca 700,- per månad. Och då har jag TRE råttor, så ca 230/mån för en råtta.
Hm, räknade ut det här häromdagen faktiskt.
Har en 100kg säck alspån som hittills har räckt i ett halvår (behöver inte använda så mkt av det för använder mest handdukar och sånt där knas) och den kostade 200kr.
33 kr - bottenströ
200-300 kr - mat
50 kr - tvättmedel… tvättar handdukar och hängmattor stup i kvarten xD
Sen tillkommer veterinärkostnader, har alltid en budget på ca 1500 kr om ut i fall att det behövs.
Tillbehör till bur, lite update av saker, leksaker och godis, nya burar, ev nya råttor och transport, mycket som tillkommer när man har intresset!
Men räknar på att råttorna kostar ca 400:- i månaden /6 st råttor = 67 kr per råtta exklusive det sistnämnda. Vad det kostar om jag räknar med det där vill jag inte ens tänka på, arbetslös som man är… Haha
you can't face the problem, if the problem is your face……
Kanske ska skriva min kostnad med XD
Strö - 0kr/månad kanske 100/år kör på mattor i botten som jag tvättar
Torrfoder - 50kr/månad i snitt, köper storpack så det räcker länge
Sallad/frukost 200-300kr/ månaden
Färskmat - Har ingen koll då dom får de vi käkar men ca 100-200kr/ månaden
Tillbehör 100kr/ månad
Övrigt, tex godis,bur, veterinär osv säg 1000-2000 per år..
Jag har två råttor för tillfället
Jag har aldrig räknat på färskmaten eftersom det ofta blir rester. Annars köper jag ju barnmat och då blir det väl snabbt lite dyrare om man köper det ofta.
Gör egen torrfoderblandning till råttorna. Men det blir ju inte särskilt dyrt alls.
Strö har jag fixat ännu billigare sen jag började med stl-strö. Och det går nog knappast en hel sån på en månad. Men det är svårt att veta eftersom jag använder det till hamstrarna också.
Men kanske kan det närma sig 100 kr/råtta/månad. Men matkostnaden har jag nog egentligen noll koll på.
Så det är väl inte omöjligt att maten kostar mer än vad jag tror.
jag har 5 råttor.
Hjälp, vad dyra råttor ni har då :o Har iofs inte räknat på mina än, vågar man det? XD Gör ett försök..
Mat: Får rester varje dag men det räknar jag inte in. Torrfoder Vitakraft Special för råttor, 2 paket á 60 kr
Bottenmaterial: Fleecefiltar som jag tvättar, så då är det bara kattgruset, 40 kr per månad
Så 50 kr per råtta o månad. Av det nödvändiga :P Leksaker o sånt INTE inräknat XD
Det nödvändigaste går på ca 200 på en månad tror ja. fick räkna om lite eftersom det inte går åt så mycket bottenströ för mig så jag räknar om till en månad och då är bottenströ, Torrfoder och grönt inräknat. men det går ju at få det till lägre pris beroende på vad man använder till bottnen och vilken mat man använder, jag tycker själv att jag köper rätt dyr mat.
Jag har två råttor:
Bottenströ: Tidningspapper 0 kr
Mat: Rat comlplete ett paket 50 kr
Musli plus lite annat gojs ca 40 kr
Matrester och mackkantet ca 0 kr
Burar har jag lagt ned 1000kr på och räknar emd att ha minst två år till. Vattenflaskor kanske 200kr, inredning för kanske 300kr på två år.
Ca 50kr/månad
Det blir 140kr/två råttor/månad
Jag har räknat ut att två liter av den där vanliga torrblandningen som förespråkas på detta forum kostar mig 32 kr. Till mina två råttor räcker den drygt två månader. Så 8 kr./råtta/månad.
Sen blandar jag i lite Versele-Laga Rat Nature som kostar ca. 150 kr. för 2,5 kg. De kanske äter 2 dl. på en månad. så ca. 6 kr./råtta/månad.
Som bottenmaterial använder jag stl-strö. En förpackning kostar 50 kr. och räcker åtminstone 2 månader. Så säg 25 kr./månad. Detta går ju inte riktigt att dela upp per råtta, för jag skulle kunna stoppa i några till i min RS utan att behöva byta dubbelt så ofta, alltså antalet råttor ökar inte i jämna proportioner till ökningen av bottenmaterialskostnad.
Men vi säger 25 kr./råtta/månad.
Sen får de färskmat varje dag och den är desto svårare att räkna ut, men vi köper mat till bra priser (t.ex. köper vi på oss flera kilo köttfärs när den är billig osv) så det blir inte särskillt dyrt. Egentligen köper vi inte ens extra kött för att vi har råttor, hade vi inte tagit undan deras portion till dem hade den slunkit obemärkt ner i våra magar och vi hade blivit yttepytte mer mätta den dagen. När det gäller sallad brukar de få den salladen vi inte äter själva, t.ex. det där lite tjockare och vitare i mitten på varje blad. Och ärtor och majs köper vi Eldorados frysta, en sån påse kostar väl ca. 20 kr. och räcker flera månader. Av morötter får de den där ändan som man ändå skär av och slänger. Likaså med gurka så får de den där första biten som är torr. De är ju inte så kräsna som vi människor :P Pasta, ris, couscous m.m. brukar det alltid bli lite över av i alla fall, så det blir egentligen inte heller dyrare.
Men säg 30 kr./råtta/månad bara för att ta i.
Alltså 69 kr. per råtta och månad för min del. Men jag har två och bottenmaterialet dubblas inte för det, så det blir i verkligheten ca. 113 kr. per månad för båda två.
Egentligen ska jag inte ens behöva skriva detta men gör det ändå för jag vet hur detta forumet är:
Mina råttor har det jättebra, de får mer mat än de äter och de har en stor fin bur, mjuka i pälsen och välmående.
Oj gammal tråd ;-)
Här har det förändrats en hel del sedan jag skrev.
Bor numer i stan med mer möjlighet till billigare affärer. Har en granne med körkort och stor handlar mycket mer. Köper även 15kg säck rätt billigt. Bytt ut strö mot mattor som tvättas.
Skulle gissa att råttornas budget för 20-30 stycken i månaden är
379:- /15kg miko lyx utan pellets
50:- Hundmat stulet från mina hundars torrfodersäck.
50:- Müsli eller annat som blandas ned.
2-500:- färskmat
0-20:- Bottenströ (Boris dörrmattor ikea. Köps nån till ingen ny per månad, sedan tvättmedel till dessa och hängmattorna)
0-20:- Hängmattor, rengörnings medel osv (fleace från ikea eller rea. Inköps inte varje månad)
Skulle tippa på att minsta jag lägger på en månad är ca 6-700:-
Lägger som max kanske 1-1500:-
Under 2011 blev det ca 1000:- för veterinär som tar 250:- för besöket. Mesta gick till Envis som led av svullnad och hälta.

Haha ja extremt gammal tråd^^
Kan inte påstå att mina pojkar kostar många kronor faktiskt.
En säck toalätt. Räcker utan problem 7-8 månader a 135 kr
En påse kattsand. Räcker iaf 6 månader. a 35 kr
Torrfoder hmm.. Inte många kr där heller, 100 kr för 6 månader.
Färskmaten är klurig, vi äter billigt allihop.. Kanske 40 kr i månaden.
Extra godis köper storpack för 6 månader runt 80 kr.
Fleecefiltar och mattor, rengöring osv 50 kr räcker 6 månader
Delar man upp det på en månad så kostar det runt 35 kr per råtta i månaden +-10 kr. Sen tillkommer såklart veterinärkostnader men det är svårt att räkna på då vissa år har jag inte behövt gå alls och andra år flera gånger om året.
Kan inte påstå att råttor är särskilt dyra djur att ha, fixar man egen mat och toatränar dem, samt har återanvändningsbara material i buren så kommer man undan rätt billigt.
Qui dormit, non peccat
Hum.. kom att tänka på det. Mina äter ju inte upp en hel säck miko som jag blandat ut på annat. Så min kostnad blir ju mindre varje månad. Borde vara ca 1 mån 1-3 veckor som en blandning på ca 20kg räcker.

#65 Ja och ju fler man har desto billigare per råtta eftersom man kan köpa storpack :)
Jag har räknat lite högt, men lika bra det..
Qui dormit, non peccat
#63, rätta mej om jag har fel men.. har inte miko väldigt mycker färgade bitar i sig? Har inte köpt den maten pga av det, det ser ju verkligen inte ut som att det är naturligt färgat om man säger så =)

#67 Finns flera olika sorters miko, det är bara ett märke. En del innehåller mer skräp än andra, men det påstås att det är naturliga färgämnen i maten.
Qui dormit, non peccat
#68 Vet att det är ett märke men tänkte just på "lyx" blandningen =P

#69 Näe lyxblandningen har inga färgämnen i sig över huvud taget, inga färgade pluttar alls. Har en egen påse här hemma :) Det finns flera lyx-blandningar så du har säkert tittat på en annan.
Qui dormit, non peccat
#70, ja de kanske, men de va ju skönt attdet inte var färgämnen i den! =D Har bara sett den i lösvikt på djuraffärer å då har den haft så mycket färg att inte ens jag hade stoppat i mig det och jag är inte noga med vad jag stoppar i mej:O haha! =)

#71 Just den miko lyxblandningen får man specialbeställa i 15 kg säckar, typ inga djuraffärer tar in dem om man inte specifikt ber om det. Finns inte på lösvikt vad jag vet.
Men det finns flera miko lyxblandningar med och utan pellets. :)
Qui dormit, non peccat
#71, Hmm… Det var märkligt.. Men i och för sig hade ju inte varit första gången en djuraffär hade ljugit en rakt upp i ansiktet… Frågade nämligen vad de var för mat och dem sa miko lyxblandning utan pelets som dem köper i 15 kgs förpackningar men eftersom ingen köpte en så stor förpackning så sålde dom det i lösvikt istället :O
Men som du säger, det kan ju ha varit en annan, sen vet ju personalen oftast inte vad dem pratar om har jag märkt… -.- 

#73 Då har de sprättat upp en förpackning.. Det finns flera som sagt, den braiga har inga färgade pellets eller konstiga pluttar över huvud taget. Sen finns det en annan som heter typ likadant men säcken ser annorlunda ut färgmässigt. Säljs oxå i 15 kg säckar. Så det är nog den isåfall om det är färgade pluttar i den.
Qui dormit, non peccat
#74, ja jo, var som sagt så mycket färg att man nästan blev illamående själv =S Men då måste de vart enn annan sort, å tänkte på det nu.. Är det någonsin bra att köpa djurmat i lösvikt? Tänker på alla dessa flugor som kommer åt maten, kan inte dem lägga ägg och dyl. i maten när dom har den så öppet?:S

#75 Jag köper inte på lösvikt, jag köper förpackade säckar eller ja, jag delar med en kompis då 15 kg råttmat hade räckt lite väl länge här hemma just nu ^^
Frys maten så är det lugnt då dör alla larver och sånt som kan finnas i maten. Det är rätt vanligt att man får in tex mott när man köper lösvikt, jobbiga med mott är att de kan vara svåra att bli av med och de kan lägga ägg i din mat oxå.
Qui dormit, non peccat
#76 Så.. om jag tex köper.. hmm.. torkade morötter så kan ja lägga in dem i en burk å sen in i frysen för att få bort all ohyra? :D

#77 Japp då är de ohyresäkra :)
Qui dormit, non peccat
#78 Jävlar va smart! Ska jag nog börja göra till kaninen då mamma brukar köpa lösvikt =D
#78 Jävlar va smart! Ska jag nog börja göra till kaninen då mamma brukar köpa lösvikt =D
För mig kostar det ca 175:-/månaden med Torrfoder, färsk mat, bur, inredning, toa-lätt, alspån och för råttorna. Jag har 3 råttor så det blir ca 58:-/månad/råtta. • Torrfoder ca 35:-/månad. Jag köper storpack för runt 600:- som räcker i 1,5-2 år. • Färsk mat vet jag inte riktigt vad den kostar men kanske ca 50:-/månad. • Toa-lätt 10 liter kostar 32:- och räcker i ca 3 månader (som det ser ut då mina råttor ännu inte har förstått att det är toaletten så den behöver inte bytas så ofta) så det blir ca 10:-/månad. • Alspån 80 liter kostar 200:- och räcker i ca 2 månader så det blir ca 100:-/ månad. • Min gamla bur är ca 6 år och jag väntar mig att den håller i typ 10 då den är i ett fint skick. Den kostade ca 700:- så det blir ca 6:-/ månad. Min nya bur köpte jag begagnad för 500 och den är inte i superbta skick men den håller nog ändå i 5 år så det blir 8:-/månad. Tillsammans kostar burarna ca 14:-/ månad. • Tillbehör vet jag inte riktigt vad det kostar. Jag brukar inte köpa så mycket, en del saker har jag byggt på trädlöjden så det är gratis, till den nya buren fick jag med jätte mycket tillbehör som då ingick i priset och jag hämtar mycket grenar och så utomhus. Jag köper ju en del saker så jag säger väl att det blir 10:-/månaden. • Råttorna kostade tillsammans 420:- och om vi säger att de lever 2,5 år (en av dem är redan så gammal men det är svårt att säga hur gamla de sndra kommer bli) så det blir ca 14:-/ månaden.
För mig beror det helt på om jag är shoppasugen på ny inredning eller om jag inte är det. :P (Älskar nämligen att skämma bort tåttisarna med nya grejer). 
Men om man räknar med att man har bur och inredning… Kanske 300-400 kr/månaden.
Jag har fyra honor och har slarvräknat så här:
Torrfoder gör jag själv och det kostar ca 200:- om jag måste köpa allting på en gång. Kanske var 1,5:e månad till varannan månad.
Handdukar och andra textilier köper jag på Ikea. Eftersom de går sönder efter ett tag lägger jag ut lite pengar på just det. Hur mycket är svårt att säga. Kanske 50kr?
Färskmaten brukar jag köpa frysta grönsaker och ger dem mat som jag själv ska äta (äter inte mycket nyttiga grönsaker, så därför köper jag extra till dem. Typ broccoli och sånt). 150kr kanske det kostar.
Aspflis använder jag inte mycket av. Det går åt en säck på flera månader då jag bara har det i toaletten. Säg 10kr/månaden.
Det som kostade mest för mig det var ju i början när man inte hade någonting. Bur, inredning, handdukar, filtar, transportbur, matskålar och vattenflaskor och underlag till buren. :)
Jag betalar i stort sett inget för mina råttor :O Jätteknepigt, men de får våra rester som vi äter, ibland köper jag en avocado, nötter o sådär men det är ju inte direkt dyrt, jag har borrismattor som underlag och sedan kattsand i toalådorna, en säck på typ 5kg så den räcker ju i typ två månader.
Själva torrfodret går inte åt så mycket direkt då mina två små töser inte är så stor i maten ;) Men typ, AXAs grynblandning, en sån har jag som jag hr haft sen jag fick hem dem för typ hur längesen som helst, lite Rat nature och nötter, det är ju typ nötterna och fröna som måste inhandlas o det är väll varannan månad :P Så om jag skulle gissa så kanske jag betalar max 50 kr i månaden :P
Mina kostar inte så värst mycket, har 5 stycken, de äter väl en axa grynblandning i månaden om inte lite mindre ( 20 kr)
Fröer har vi alltid hemma, knäckrebröd och sånt.
Torrfoder till hund får de i maten från standard. (innehåll se bild)
Jag köper inte nya saker varje månad till dom utan göra stora beställningar nån gång då och då, de är inga som tuggar isönder saker så brukar byta ut grejerna i buren då och då mot nått jag har hemma.
Kattsand i toaletten, de kostar väl inte så mycket
Tidningspapper får jag gratis, borrismattor har jag 4 kr /st) som jag tvättar och återanvänder
Köper barngröt (30 kr / 2 månad) får matrester av oss varje dag, ingen aning vad de kostar.