bakbenssvag?
en av mina honor, 11 månader, har de senaste dagarna blivit lite seg på att använda bakbenen. Hon försöker men har som ingen kraft i dem. Hon bara glider ner om hon ska klättra nerför och det går sakta när hon ska ta sig upp.
När hon tvättar/putsar sig så hamnar hon på rumpa och sitter inte på bakbenen så att säga.
sökte lite på rif men hittar bara om gamla hanar som blivit bakbenssvaga?
kan hon ha blivit bakbenssvag trots att hon inte är så gammal, eller kan det ligga något annat bakom det hela? :)
TYcker det är mycket konstigt med en 11 mådanders hona med bensvaghet, vet du något om hennes linjer osv?
värsta fall kan det ju vara krux med ryggraden, att hon har fallit eller kanske har nån infektion som stör - bästa skulle vara veterinär besök ._.
Nja, vet bara att hennes mamma fick en tumör juvertumör vid 1 års ålder och avlivades pga den och hennes pappa var frisk hela livet . Båda föräldrarna var från zoo.. :\
Det är lite kort linje då för att veta om det är något där som kan hjälpa dig ta reda på vad som är fel ^^;
#3 jo, det är ju det :\ men det är tyvärr allt jag vet om henne.. :\
#4 då skulle jag tro att vet-besök är enda möjliga för att se om det är något som kan behandlas

Jag kan nästan lova att det inte handlar om gammal hederlig bakbenssvaghet. Som du skriver är det mest på hanar, och då är dom över 2 år.
Hur plötsligt kom detta? Är din hona normal i hullet eller är hon kanske lite överviktig? Är det bara bakbenen du upplever är problemet eller kan det vara nåt annat? Funkar frambenen som dom ska? Lutar huvudet eller är det normalt? Ta en titt på hennes pupiller också, så att dom reagerar normalt vid starkt ljus osv.
#6 alltså, jag upptäckte för två dagar sen att när hon skulle ut ur buren hade hon ingen kraft i sina bakben, och jag fångade upp henne så hon inte trillade ut ur buren. Hon är normal i hullet, absolut inte överviktig :) Bakbenen eller balansen verkar det vara, men det ser ut som att det är bakbenen som är orkeslösa, hon kan gå hyfsat bra men det ser lite vingligt ut. Ja, frambenen fungerar som de ska och hon är annars precis som vanligt. Huvudet är normalt, men ska kolla det där med pupillerna. :)

Det är alltså inget som kommit successivt, utan "över en natt" bara så att säga? Jag har två misstankar: antingen rör det sig om en stroke, det är tyvärr inte helt ovanligt på råttor. Eller så har hon ramlat och slagit i ryggen och fått någon skada som med lite tur blir bra av sig själv.
Hur ser ögonen ut i övrigt? Dvs är något av ögonen lite "uttryckt" ur ögonhålan eller ser ögonen normala ut?
#8 Jo, det har kommit helt plötsligt.
Hon kan mycket möjligt ha ramlat, men min bur är inte speciellt hög(en halv RSD). Men inget är ju omöjligt.
ang ögonen, så hade hon normala ögon igår och inte snett huvud. men idag har hon ena ögat helt öppet medan hon kisar med det andra, och sätter jag henne på golvet så går hon väldigt vingligt och huvudet lutar en aning, åt vänster(det kisande ögat).

Jag är ledsen men jag tror det kan handla om en stroke. Jag skulle ge det max ett par dagar och om det inte förbättras under den tiden hade jag nog övervägt att låta henne somna in tyvärr.
Jag har svårt att tro att det skulle vara någon infektion eller liknande som går att behandla bort.
Om jag uppfattar det hela korrekt så har hon blivit lite sämre?
#10 Jo, hon har blivit sämre :/ sover mest hela tiden och ligger för sig själv istället för med de andra.. :(

Trist. :(
Se till så att hon får i sig ordentligt med vätska och näring. Barnmat brukar vara poppis och nästan ingen råtta tackar nej till det, om hon nu har problem med att äta ordentligt. Det innehåller även lite vätska, så det är ju bättre än inget alls.
Jag håller tummarna för er, även om chanserna är mikroskopiska att hon blir återställd.