Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 738 ggr
[rolnor]
2013-12-22 12:38
1

Möss?

Letade efter möss iFokus och det här var det närmaste jag kunde komma. Jag har haft en mus som smitit in utifrån naturen och jag har fångat den i en sån bur-fälla och släppt ut den, men, nu har den kommit in igen. Den är jättesöt och den hoppade vid ett tillfälle upp i min säng när jag skulle sova så det känns som "min mus". Jag har matat den med ost och ställt fram vatten till den. Jag har nu skickat efter en bur som jag tänkte att den skulle få bo i, inte så bra med bajs och kiss på golven såklart. Egentligen så får man inte fånga vilda djur och ha  en längre tid som husdjur, men jag har ju försökt att släppa ut den, sen är det ju bara en liten mus, ingen älg… Tycker ni att det är knäppt? (Jag älskar musen).

Emmyz
2013-12-22 12:42
0

Här finns mus.ifokus :) Hoppas du får svar på dina frågor osv. Själv är jag inte så insatt i just vilda möss o sånt^^ Men lycka till.

http://mus.ifokus.se/

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

zickan
2013-12-22 16:31
2

Inte lagligt att bura in vilda djur från naturen som du skriver. Men är den så pass tam att den letar upp dig så kan det bli svårt att sätta ut och inte få den återvända. Ett är väl att gå långt hemifrån och släppa den. 

Skulle dock rekommendera att du inte matar den med ost. Det är bara en myt att möss kan äta massa ost, lite som godis funkar. Kan ge hälsoproblem. Ta hellre och slå upp en liten skål med osötad müsli. Eller om du har nån form av müsli hemma så är det bra mycket bättre än ost. Brödbit, knäckebröd. Fröer, säd. Grönsaker, frukt. Kan få smaka på mat vi äter men inte att det utgör hela middagen. 
Bestämmer du dig att den får stanna så har du som sagt mus.ifokus.se med massa information om tammöss. Sedan kan du googla lite för mer information om din vildmus. Om arten och sedan kolla på vad den fräsmt äter i det vilda. Men bas brukar va säd, fröer, nötter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ratuoi
2013-12-22 18:11
0

Nej, det är inte knäppt. Du har fått en ny vän och chansen finns att det är en tammus, isf kan du behålla den utan att bryta mot någon lag.

Medarbetare på Social fobi iFokus

[rolnor]
2013-12-22 20:45
0

Tack för kommentarer, jag tänker såklart inte ge den en massa ost!

Den vägde så lite att den lyckades få tag i osten i fällan ett par ggr innan den fastnade. En fråga, hur gamla blir såna här? Ska fixa ett bra foto på den om jag får fatt i den igen.