Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2081 ggr
123fyra
0

svullet öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, märkte iförrgår att jack va lite svullen runt ena ögat, så jag tvätta lite runt med ljummet vatten. Dagen efter såg det bättre ut. men idag så va de värre. han är svullen och det ser jobbigt ut

Han är som vanligt annars, äter, dricker, tvättar sig och springer runt som vanligt. 

Jag ska ringa till veterinären imorgon! Men ville höra lite vad ni tror det kan vara.

se bild

123fyra
0

fick inte tag på någon råttkunnig veterinär idag. 

men jag undrar om jag tänker helt fel och själviskt om jag pratar med nån kunnig och låter honom leva tills det blir värre eller att jag märker de minsta att han har ont?

[VampireGirlElvira]
0

Det kan vara att han har kliat sig själv i ögat och rivit sig själv. Har han långa eller vassa klor?

123fyra
0

långa är dom inte, men dom är ju vassa.. kanske inte är lätt att se sånt men jag har kollat noga och själva ögat ser helt ut.

[VampireGirlElvira]
0

Okej. Försök att klippa av den vassaste biten på klorna med en smådjurssax. Det fungerar för mig när jag gör det på mina råttor.

Ida85
0

Hur ser andra ögat ut? Är han svullen eller liknande någon annan stans, typ på halsen?

123fyra
0

#4 kan ju fila lite.

#5 andra ögat är normalt. och helt öppet. och jag har känt igenom honom och hittar ingenting annat!

LindaBlue
0

Testa Noviform ögonsalva tills du har pratat med vet. Den finns på människoavdelningen på apoteket, men funkar utmärkt till djur.

123fyra
0

#7 tack för tipset ! :)

wintermynta
0

Jag kommer och tänka på fatty eye när jag ser hans ögon.
Någon mer som gör det och är kunnigare på det området?

Zolah
0

#9 vad jag fattat om fatty eye är att man ska klart kunna se det om man drar i ögat försiktigt, då ska det vara en vit grej som sticker fram.

tror bästa är att kolla på rat health sidan och jämföra där, har inte gjort det själv ännu.

alternativet kan ju vara ett tumör då det kan irritera och trycka ut ögonen, bästa är att vänta in vad veterinären säger. kan inte tänka mig att det är skönt med det där ögat, stackarn :C

123fyra
0

Jag ska kolla lite på de, men har sett en bild här iFokus när jag sökte på det. Ser inte så ut men ska söka lite mer på datorn sen! Det jag tänkte tumör också direkt.. den har ju dock inte växt mer. Ska kolla lite sen, har inte vart hemma idag. Tycker också det ser jättejobbigt ut.. Men han visar inte att det gör minsta ont när jag tvättar runt eller något.

Zolah
0

råttor är rovdjur och om dom visar att det gör ont, har det gått nästan för långt. kolla på smärt skalan och se om han gör något som stämmer in där

och rat healthcare finns inte här utan är en extern sida - http://ratguide.com/health/

123fyra
0

Har kollat på den. Och han visar ingenting av det alls! Det va den jag gick efter. Ska kolla där då!