Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 991 ggr
[pkml]
0

hundmat/kattmat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur är det med katt och hundmat till råttor (liten mängd) Mina råttor älskar burkmat till katt o hund, dom kan till och med vara så fräcka att de intar katternas matskål och vaktar den så katterna inte kommer åt! Även ett par torr kulor i bland plus färskfoder är jätte gott! Dom är bra i magen råttorna och blir väldigt fina i pälsen så de borde ju inte vara någon fara, men jag tänkte på längden! Självklart har som tillgång till sitt foder, och äter även av det!

Zolah
0

Det man har sagt angående kattmat så ska man undvika det då det är tillskott av… var det taurin? och det extra behöver inte råttor. Nån får gärna fylla på här för jag minns inte exakt men om man använder forumsök till vänster så hittar man flera trådar om kattmat.

Hundmat ska vara ok att ge men inte som en ersättning av färskfoder, högre protein desto bättre har jag för mig..

blötfoder vet jag inte något om, bara Torrfoder :)

Fjordell
0

Kattmat är helt ok så länge det ges med måtta. Alltså är det inget råttor bör äta varje dag. En gång i veckan kanske, eller något i den stilen. Mina råttan kan få om det blir över lite i paketet/burken, som inte räcker till en hel kattportion så att säga.

Som sagt är taurin tillsatt i kattmat eftersom katter inte själva kan tillverka det ämnet, som också är livsviktigt för dem. MEN, taurin finns naturlig i kött. Så hittar man ett bra kattfoder med hög kötthalt så är tillsats av taurin obefintligt, eller väldigt litet, just eftersom det då finns i fodret på naturlig väg.