Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1144 ggr
DaniPoo
0

Flyttar utomlands

Tja! Jag ska flytta till Prag som ligger i Tjeckien. Kommer förmodligen bo där i några år så jag vill helst ha med mig djuren.
Hur går man till väga med djuren när man flyttar utomlands?
Går det att ta med sig råttor och reptiler? Behöver jag något intyg från veterinär? Behöver dom va 100% friska?
Hur transporteras dem? Saker att tänka på?

Eller ska jag göra mig av med mina älsklingar? :/

Zolah
0

Tror du måste kolla på landet som du flyttar in i för att få exakta svar, vet när det var aktuellt för mig att flytta till england så fick jag se på deras lagar om import av djur.

ÖrjanLax
1

Ja, du måste dels kolla på det landets motsvarighet till Jordbruksverket för att se alla regler om införsel, och dels måste du hitta flygbolag som transporterar djurarter som dina, vilket kan vara väldans svårt. Som exempel är det typ bara Finnair som tillåter råttor på sina flyg om man vill flyga från Sverige till England (först får man ta båt till Finland). Så det kommer vara väldigt mycket att styra upp med för dig, och du måste själv se till att du har 100% koll på alla inblandade mydigheter och bolag, du kan inte förlita dig på att dom kommer hjälpa dig med något tyvärr, utan oftast vet man själv som privatperson mer än vad dom gör. Dessutom är de flesta som jobbar inom bolagen inte alls kunniga inom området så när man ringer måste man be om att få prata med den som kan absolut mest om djurtransport! Dom få bolag som tillåter råttor (typ Finnair) kräver speciella dyra burar för att dom är rädda att råttorna ska smita och bita sönder allt :P Och jag tror inte det krävs något veterinärintyg på råttor, utan det är mer för hundar och katter.

deeremf
0

Kolla vad som gäller för Europeiska länder, det kan hända det är särskilda regler för dem.

DaniPoo
0

Naturbruksverket säger att man får ta med sig upp till 5 smådjur/gnagare innom EU. Och man behöver inget speciellt intyg. Men han jag pratade med tyckte att jag skulle höra av mig till Tjeckiska ambassaden för att vara på säkra sidan.
Så man inte blir stoppad när man kommer fram. Sen blir det väll att se till att man bokar ett djurvänligt flyg. Eventuellt att jag bilar ner djuren, Vet inte hur kul dem tycker det är att åka bil i flera timmar dock :/

Apootie
1

Jag har för mig att de flesta flygbolagen inte accepterar typ råttor eftersom de kan ta sig ur och gnaga sönder planet (ja det är så de resonerar)

mikeiko
1

Grattis! Prag är wunderbaaaaar!

Elinisa
0

Det borde funka fint att frakta råttorna med bil. Det är faktiskt samma att åka Skåne- Norrbotten som Sthlm-Prag. :-) (Tex Helsingborg-Luleå: 145mil jämf. Sthlm-Prag: 143mil)

Då mina råttor flyttade till mej åkte de bil Sthlm-Luleå, vilket är lite drygt 90 mil& tar ca 10h. 

Resa m bil Sthlm-Prag& uppskattas ta ca 15h. 

http://se.avstand.org/  )

Tyckte det kändes alldeles för länge att låta dem sitta i transportbur under resan. Kvavt, kissigt, bajsigt (nån klutt kletigt stinkande stressbajs brukar höra till) Maten blir smutsig& vattnet spills lätt ut. Sen blir det måånga timmar utan möjlihet att röra på sej. Det var min kompis som plockade upp dem i Sthlm, så jag skickade med en lite mindre gallerbur, med hängmatta& hus, rejält fastsatta matskålar+ droppfri vattenflaska, samt ett lakan att hänga över buren som skydd för drag& stark sol. Buren säkras med säkerhetsbältet, el kläms fast i baksätet med passagerarsätesryggen.

Råttorna hade kul i sin bur under resan& var pigga& glada vid ankomst. :-)

..så det är ett tips jag kan rekommendera. Kan dessutom vara bra att ha med denhär mindre buren så har du en liten extrabur, om det skulle behövas på den nya hemorten. :-)

DaniPoo
0

Tack så mycket för svaren :) Ska planera ett tag till. Kan hända att dem får en kingsize bur i skåpbil med massor av mat och vatten hela vägen ner!