Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 407 ggr
PetQueen
1

Tjockis

Hej :) Jag har en liten "Tjock" råtta, haha 😃 

Har ni några tips på att få en råtta att gå ner i vikt :) ? Han är väldigt lat av sig och brukar ge upp snabbt. När han är ute springer han litegrann, men sen hittar jag honom sova i min väska. Jag vill inte att han ska bli undernärd naturligtvis :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Fjordell
0

Se först och främst över maten. Ger du mycket fröer, nötter osv åt honom? Dra ned på den feta maten, och försök få honom att röra på sig mer. Du kanske kan försöka leka lite med honom när han är ute? Ha någonting du kan dra framför honom som han kan jaga, försök få honom att klättra på saker och på dig. Man kan alltid locka med en godbit, men det behöver inte vara en onyttig sådan :)

Simning är också toppen, men man bör inte blöta ned råttan alltför ofta pga. bland annat förkylningsrisk, men kanske 1 gång i veckan.

PetQueen
0

Aha, jag visste inte att det fanns en sån artikel :) Tack! Han ser dock inte lika tjock ut som de på bilderna vilket är tur hehe :3

1# Jag tror inte jag ger för mycket fröer och nötter då jag ger precis samma mat till de andra råttorna och de är inte alls överviktiga :) Men jag ska försöka leka lite med honom som du säger, blir lite svårt då han struntar helt och hållet i mina försök till att leka haha! :D Men jag kan ju byta ut godiset med kanske ärtor som han älskar och "tvinga" honom att kämpa lite mer för maten och sånt ^-^ Tack iaf för svaret!

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱