Lukt
Jag bor på ett hem där personal mfl gnäller på att det luktar råtta. Jag städar buren varannan dag (hela buren), verkligen storstädar, och tvättar deras filtar 2 gånger i veckan. Känner ingen lukt alls, ibland kan jag känna att det luktar lite speciellt (pyttelite), men det luktar ju inte äckligt. De andra tycker att det stinker och att jag inte städar tillräckligt ofta.
Hur är det med er? Får ni höra av andra att det luktar mycket hos er? Känner ni själva någon lukt?
Jag är less på att de ständigt tjatar och gnäller på mig angående lukten då jag själv inte känner någonting. Det kanske är jag som vant mig vid den, men jag blir ändå irriterad.
De säger även att råttor inte ska lukta någonting, att det är jag som gör fel som har för mycket saker i buren men jag förklarar att råttor ska ha mycket aktivering och klättermöjligheter för att må bra. Då säger de att jag har fel och att det luktar gott hos alla råttägare förutom mig. Jag blir skitirriterad på dem och skulle gärna vilja höra era åsikter kring detta.
Medarbetare på Social fobi iFokus
Burdjur luktar, så enkelt är det. Det är något man inte kan komma ifrån men däremot kan man ta bort den lukt som luktar Illa.
Tvättar du gallret ofta? Det är en vanlig stankfälla.
Att du själv inte känner något är inte konstigt, du är så van med lukten så du känner den inte om du inte varit borta länge från den. Med det sagt behöver det som sagt inte lukta Illa.
Se över spånet och gallret, kanske bör du byta spån och skrubba galler ofta för att få det doftfritt.
Köp hem doftblock att ställa vid dörren också så kanske det blockerar lukten av Burdjur utåt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag reagerar lite på att de i personalen klagar på lukt om du städar buren varannan dag. Jag storstädar min srs (Stor bur) ungefär en till två gånger i veckan (byter i toalådan och så varje dag). Luktar aldrig, bara min bror som klagar någonsin på lukter i rummet och han hatar smådjur haha.
Har du mycket träsaker i buren? Dessa brukar ta åt sig kisslukt och lukta apa, något vi råttägare kanske vänjer oss vid snabbare än icke-råttvana/råttägare. Jag vet faktiskt inte, det borde ju inte lukta äckligt om du städar så ofta. :(
Ibland händer det också att personer har 'bestämt' att det luktar illa bara för att man har djur
#3 Mycket bra påpekan.
Så är det för en släkting jag avskyr. Denna person klagar Jämt att det Stinker hos mig trots att det inte gör det. Och hon har inte mage att säga det till Mig utan går till alla andra som är på besök..
Som någon annan nämde, så har trä väldigt lätt för att suga åt sig urin och lukta hemskt. Jag har helt uteslutit trä i buren. Jag är väldigt pedant och städar buren helt och hållet en gång i veckan och byter ut alla tyger osv och så fort det inte hjälper med bara det vet jag att det är dags att tvätta gallret! :)
Ta ut träsaker, kör in gallret i duschen med diskborste och varmt vatten :) men ibland kan det också vara råttorna som luktar och det kan ju inte riktigt hjälpas, man kan ju inte tvätta råttorna stup i kvarten!
Tvätta även sängkläder och kolla runt om buren, kan ha satt sig urin i kläder, sängkläder, på väggar osv också? :)
"Hur är det med er? Får ni höra av andra att det luktar mycket hos er? Känner ni själva någon lukt? "
Får inte höra från andra. Jag stänger dörren in till råttorna om någon ska komma på besök. Och dessutom storstädar jag burarna innan besökarna ska komma. Vill folk gå in i djurrummet och kolla, då är det deras eget val. Ja, jag känner lukten själv och det är bajslukten som är den värsta tycker jag, men det är inte så jättefarligt och jag har lärt mig att leva med det.
Jag förstår att du blir trött på folk som tjatar hela tiden. Jag vet inte hur du bor men kan du inte bara stänga dörren om du har eget rum så behöver inte de som gnäller gå in där? Att folk säger att det luktar råtta säger inte så mycket (råttpäls luktar ju gott :)). Fråga dem exakt vad de tycker att det luktar (kiss, bajs, annat?), så får du ledtrådar på vad du ska rengöra. I övrigt tycker jag det är ambitiöst av dig att städa buren varannan dag. Keep up the good work! 🙂
Vissa har känsliga lukter och andra inte.
Två råtthonor var på besök i en vecka och först tyckte jag att det luktade jättemycket, men efter några dagar kände jag ingenting av lukten alls medan familjen och släktingarna eller kompisarna som var på besök klagade och fick ont i huvudet på grund av lukten.
En av de många orsakerna till att jag inte får/kan ha råttor är deras pisslukt om jag ska vara ärlig. Som sagt, råttor är inte 110% luktfria och det kan de aldrig vara. Jag kan förstå folk som klagar på grund av deras lukt, men jag tycker personalen har gått över gränsen.
Försök inte att ta åt dig för mycket, men om du vill lösa problemet på något sätt kan du börja använda UrinOff som finns i djuraffärer eller bottenmaterial som har bra uppsugningsförmåga och motverkar dålig lukt som t.ex. Alspån.
Lycka till!
don't let anyone destroy your happiness 
Jag skulle rekommendera PissOff istället för UrinOff, här hemma fungerade UrinOff superdåligt