Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2128 ggr
Virgil
0

råttor vs värme

hej, jag är en kille som funderar på att skaffa råttor, men jag börjar bli oroligt över hur råttorna ska klara sig i mitt rum på sommrarna då det tenderar att oehört varm i rummet, skulle kunna tänka mig att det kanske blir 30 grader vissa dagar, vad kan jag göra åt problemet, eller kan jag helt enkelt inte ha råtter i mitt rum?

tacksam för svar

MVH Mathias

fhs
0

Man kan bl a ställa in en skål med vatten så att de kan svalka av sig. :)

Terato
0

Det lät härligt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ratata
0

Läste om en sorts "beanbag" som man kan göra själv till råttorna. Man tar nåt slitstarkt tyg som tex jeans och syr en liten kudde av det. Kudden ska fyllas med ris (okokt!) och sedan kan man lägga kudden i kylen/frysen så att riset blir kallt och sedan ge till råttorna så att de kan lägga sig på den och svalka magen, för det tycker de om under heta sommardagar.

Har inte gjort en sån här kudde själv ännu, men annars så funkar det bra att låta dem ligga på stengolv/fönsterbräde och svalka magen :)

rattmamman
0

Tips mot värmen: Dra ner rullgardinen även på dagen - så stänger du ute en del av värmen. Öppna sedan inte fönstret för vädring förrän solen har försvunnit från föstersidan på huset. På detta sätt kan du faktiskt sänka temperatueren med flera grader.

Råttorna får givetvis inte stå i drag och uppskattar inte för stora temperaturväxlingar har jag läst någonstans.

Ladyinred
0

Tror att mina råttor skulle äta upp en sån beanbag :/ Det e ju mat i den.

lolaisdenied
0

häll vatten i en läskflaska och lägg den sen i frysen. när den är frusen så lägg lite tyg runtom så kan den läggas in i buren sen?
det borde väl fungera…?

Allamej
0

#6 så länge man inte har gnagråttor… då kommer man att mötas av en väldigt lycklig och stolt råtta som är dyngsur… förr eller senare

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Virgil
0

tack för alla svar :) nu har ni gett mig lite insperation till vad man kan hitta på :)

tack än en gång :)

Taci
0

Jag brukar ha 31 grader i min lägenhet då det är som värst, o jag har vattenbad i buren jämt, å sen två fläktar i lägenheten (inte riktade mot buren), och det räcker faktiskt. Fläktarna gör knappt nån nytta men dom är i vattnet o plaskar ibland ^^ Provade isflaska o en våt kall handduk men det tyckte dom inte riktigt om :)

izze
0

Badar råttorna ? (Frivilligt)

För övrigt bör man bada råttor? (ifall dom är väldigt skitiga / luktar :P)

För egen del är mitt problem åt andra hållet oftast rätt kallt i mitt rum iaf på vintern (mitt element funkar inte som d ska)

Däremot har jag datorn på rätt ofta o den brukar hetta upp rummet på sommaren blire iaf en 25+ :P

fhs
0

Man kan bada dom någon gång då och då. :)

Mina badar frivilligt när man ställer in en skål med vatten i buren. :P

miracle
0

La in en beanbag till mina råttisar. De älskade den, så mycket att den blev lite väl mycket revirmarkerad. Luktade pyton efter ett tag. Hade den dock inte i frysen först utan den fick fungera som en vanlig saccosäck.

Speciellt Blixtra tycker om att doppa hela huvudet i vattenskålen. Jag får se upp med vattenglas när hon är lös, de har en tendens att välta när hon ska bada i dem.

TopasPearl
0

Råttor har ju högre kroppstemperatur än människor och tål oftast rätt hög värme, men inte för hög värme, så ha fönstret öppet. Är det på natten så brukar jag had et öppet ibland om det är för vamt, och då har jag myggnät för så inga mygg  kommer in och biter dem. De har även ett ställe i buren som de kan lägga sig i och bli varma om det blir för kallt.

Jag brukar även ha en fläkt i mitt rum och har den på speciellt när dem är ute och vandrar i rummet, då lägger de sig där de vill. Om de tycker det är för kallt kurrar de upp sig under täcket och är det varmt så lägger de sig på ett svalt ställe där fläkten blåser:)

Jag brukar också ha en vattenskål där de springer och skvätter ner sig lite.

axolotl
0

jag har också köpt en fläkt nu, men vågar inte använda den, får man ha fläkt i samma rum som råttorna är i? om fläkten inte är riktad mot dem, och står långt ifrån? det är knappt att jag vågar ha fönstret öppet för att de ska bli förkylda men varken jag, kisse eller råttor klarar av trettio graders tropik inomhus.

TopasPearl
0

en fläkt i allmänhet ger lite svalare i rummet, så den behöver inte vara riktad mot dem. Jag har inte min riktad direkt mot buren, jag har den riktad mot min säng men det kommer ändå lagom svalka till tamisarna:)

axolotl
0

så en fläkt i rummet skapar inte drag till andra delar av rummet även om den inte är riktad dit?

TopasPearl
0

Jo det är klart den kan, men man behöver inte ha det på det högsta. Då blir det mer som en mild bris, så det är nog ingen fara. Mina råttor har aldrig blivit förkylda av det i alla fall:)

Soulonfire
0

Jag har med fläkt i mitt rum, dom har inte blivit förkylda hittills iafGlad