Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1049 ggr
Rodentfreak
2013-12-14 19:19
0

Nån?

Nån här som nånsin haft råttor som käkat upp varandra, min värsta mardröm nämligen.

Zakaraa
2013-12-14 20:34
1

Normalt funtade råttor gör inte sådant.
En hona kan äta upp sina nykomna avkommor om det är Fel på avkomman, det är en del av naturen, så att en hona gör så med sina ungar är inte jättekonstigt. Men en råtta som ger sig på en annan råtta för att döda och sedan äta bör omedelbart avlivas då den har något allvarligt fel. Den mår tydligt inte bra, oavsett om det är fysiskt eller psykiskt.

Så det är absolut inte vanligt och jag har aldrig hört om ett fall där en råtta Ätit en annan, förutom just hona-bebis.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

vapensyster
2013-12-14 20:49
0

En från mig åt upp sin kompis, blev helt förstörd så alla andra i den linjen är och har varit helt underbara. Fick senare veta att ägaren inte vill ha kvar dom, så dom fick varken mat eller vatten…

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

DaniPoo
2013-12-14 21:13
0

Jag hade en hona som åt upp huvudet på en av sina bebisar. Vet inte om det var något fel på bebisen som jag inte lagt märke till eller om hon bara ville få i sig extra protein då det var en kull på 23 ungar. Hur som helst ansåg jag inte att det var något fel på henne, Super mysig råtta utöver det.

Namida
2013-12-14 22:02
0

#2 Usch vad hemskt! stackars råttor!
Kan inte förstå hur man kan få för sig att göra nåt sådant, det är ju helt sjukt!

Usch säger jag bara, sådana människor ska inte få ha husdjur. 😕

Vad hände sen när du fick reda på sanningen då? :o

vapensyster
2013-12-14 22:22
0

Hon som hade dom hade kvar den sista, och den ville hon släppa ut i det vilda, medans jag insisterade på avlivning, men det hade hon inte lust med.

Jag ska tillochmed att jag kan betala för kostnaderna men det fick inte för sig det heller. 
Det hela slutade ist med att jag blev hotad pga att jag envisades med att han inte skulle bli utsläppt.

(kan för övrigt tillägga att jag senare fick reda på att hon hade en dunabur till två vuxna hanar, med ett hjul.)

Wand
2013-12-14 22:30
0

Råttor och övriga gnagare är överlevare, i naturen gör de allt för att rädda sin flock/koloni. Om en råtta är sjuk så äter de upp den sjuke för att den inte ska locka till sig rovdjur eller försvaga hela flocken.

Likaså med svaga eller sjuka ungar, mamman äter upp dem för att få en stark och livskraftig flock.

De kan även äta upp varandra om de inte får rätt kost, och är hungriga eller känner allvarlig brist. Dock inte lika vanligt som andra anledningar, men ändå förekommande.

Jag hade en kull med gerbiler då modern åt upp den ena pga att den var svag. Det är fruktansvärt, men det är deras sätt att överleva.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

:')
2013-12-15 13:16
0

#6 Är du säkert på att de äter upp de sjuka råttorna i det vilda? Vill gärna ha källa och läsa mer om det isf. Känns som att råttor är så pass smarta att de inte äter upp en sjuk råtta.

Rodentfreak
2013-12-15 13:42
0

Hej tack för svar heheh då slipper jag ha fler mardrömmar om att gossarna käkar upp varandra, men 5# inte för att jag skulle rekommendera en duna bur till råttor så finns det ju duna burrar med lagliga mått för råttor.

vapensyster
2013-12-15 16:55
0

#8 Någon duna som är minst 50x50x50? Aldrig sätt. och kan inte hitta någon med lite snabb googling heller.

dom är ändå inte lagliga eftersom det är krav på att dom ska kunna klättra.

Zakaraa
2013-12-15 17:19
1

#9 Det finns väl inga lagar på att råttor ska kunna klättra? Kan inte minnas att jag läst det i alla fall

Rodentfreak
2013-12-15 17:29
0

Jag är rätt så säker på att du har lite fel där 0.18 är minimun måttet inte 0.25, och det är lag på klätter möjligheter inte att det måste vara galler.
0.5.0,5 är lika med 0.25..
och att det finnns enorma duna burrar vett jag finns ju även till kanin nämligen.

EmelieSaraViola
2013-12-15 20:08
0

Jag har för mig att alla djur i det vilda, eller de flesta gör sig av med sjuka djur just pga av risken för rovdjur då de kan lukta sig till skador/sjukt djur på urin osv. 

Tamråttor är ju dock inte "vilda" djur så vet ej om de har kvar den instinkten riktigt.

[Nelley]
2013-12-15 20:54
0

Men dem dödar väl en sjuk men äter vet jag inte?.. Är ju dock inte säker då jag inte har nån källa men verkar bara mer troligt:)

Zakaraa
2013-12-15 21:43
0

#11 Vart kan jag läsa om att det är lag på klättermöjlighet? i L80 står det ingenting om det i alla fall.

Rodentfreak
2013-12-16 07:07
0

Hum om det inte står i långa l80 pdf filen så står det kanske inte alls, hade för mig att det gjorde det men tydligen inte. att det ska vara galler är jag därimot rätt så säker på att det enligt lagen inte behöver vara.

DaniPoo
2013-12-16 07:42
0

Jag VET att en råttmamma kan ta en av sina ungar om hon verkligen behöver näring eller om det är något fel på ungen. Detta förekommer nog mest i naturen då det kan vara svårt att hitta föda medans man är på vakt. Men jag har aldrig hört om vuxna råttor som äter varandra.